دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1397 - 07:50
آنا گزارش می‌دهد؛

تلاش روشنفکرنماها برای ناکارآمد جلوه دادن راهبردهای دفاعی نظام

بعد از موضع حسن روحانی در خصوص بستن تنگه هرمز و حمایت رهبر معظم انقلاب و فرماندهان ارشد نظامی از مواضع رئیس‌جمهور، برخی روشنفکرنماهای ایرانی داخل و خارج از کشور تلاش کردند تا این موضع رسمی را امری محال نشان دهند.
کد خبر : 299795

گروه سیاسی خبرگزاری آنا - سعید امینی؛ ترامپ در ادامه توئیت‌ بازی‌هایش طی روزهای اخیر ملت و حکومت ایران را تهدید به جنگ و تعرض سرزمینی کرده است و گاه پا را فراتر گذاشته و آشکارا در امور داخلی کشورمان دخالت می‌کند و تلاش دارد مطالبات به‌حق مردم را به موضوع امنیتی بدل کند. او در توئیت خود خطاب به حسن روحانی که در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفته بود «ما مرد شرف و ضامن امنیت آب‌راه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است» نوشت: «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن‌ را خواهید داد به‌طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌ آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!»


توئیت ترامپ با واکنش‌های گسترده‌ای در افکار عمومی ایران و فرماندهان رده‌بالای نیروهای مسلح مواجه شد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادواره عملیات رمضان که در همدان برگزار شده بود پاسخ کوبنده‌ای به توئیت تهدید‌آمیز ترامپ داد که بازتاب گسترده‌ای میان رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت و باعث شد تا لحن جنگ‌ افروزانه ایالات متحده در برابر ایران کمی تعدیل شود.


سردار سلیمانی در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: «آقای ترامپ قمارباز! به شما می‌گویم بدان در آن جایی که فکر نمی‌کنید ما در نزدیک شما هستیم؛ ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم، بهتر است بپرسی، ما حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم. بیا؛ ما منتظریم، ما مرد این میدانیم. شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما؛ این جنگ را شاید شما شروع کنید اما پایان آن را ما ترسیم می‌کنیم. از آنچه فکر کنید به شما نزدیک‌تریم، یادتان باشد طرف حساب شما من هستم و نیروی سپاه قدس نه تمام نیروهای مسلح» چنین هشدار جدی‌ای باعث شد تا جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در یک عقب نشینی مصلحت‌جویانه اعلام کند: «سیاست واشنگتن تغییر رژیم یا فروپاشی در ایران نیست.»


امنیت کشور از مسیر رفع خلأهای داخلی میسر می‌شود


افزایش تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا و ناکارآمد شدن برجام، که قرار بود به چند دهه تحریم‌های اقتصادی ایران پایان دهد و مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را هموار کند، اثبات کرد در فضای هرج و مرج‌گونه نظام جهانی بی‌اعتبار کردن یک توافق‌نامه بین‌المللی مانند برجام که از حمایت قدرت‌های جهانی و حتی قطعنامه 2231 شورای امنیت برخوردار است، اقدامی دور از تصور نخواهد بود. خروج آمریکا از این توافقنامه به‌‌طور عملی چنین فضایی را تشدید کرد و مواضع اخیر ترامپ و حلقه دور او ماهیت واقعی سیاست خارجی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت.


ماجرای خروج آمریکا از برجام گویای این حقیقت است که نباید امنیت و اقتصاد یک کشور را به یک توافق پیوند زد و خلأهایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارند، ریشه‌هایش در برخی ناکارآمدی‌ها و تصمیمات مسئولان است.


ترامپ بارها و بارها تکرار کرده که ایالات متحده به‌دنبال یک توافق خوب با ایران است و خواهان مذاکره با جمهوری اسلامی است تا به زعم خودش توافقی حاصل شود که منافع ملی و امنیتی آمریکا را در منطقه تضمین کند.


مذاکره با آمریکا یعنی وادادگی دفاعی


متأسفانه عده‌ای از روشنفکران داخلی و خارجی علاقه دونالد ترامپ به مذاکره را نشانه مثبتی تلقی کرده‌اند که می‌تواند از بروز تهدیدات امنیتی و مشکلات داخلی و خارجی کشور جلوگیری کند که نمونه بارز آن نامه تعدادی از روشنفکرنماها و فعالان سیاسی به مسئولان عالی‌رتبه نظام جهت بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا است که حتی صدای مخالف رهبران اصلاح‌طلب را هم در آورد. اما آیا این به اصطلاح دلسوزان منافع ملی و امنیت ایران می‌دانند که آمریکا می‌خواهد بر سر چه موضوعاتی با ایران مذاکره کند؟ آیا نمی‌دانند که مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها ضامن امنیت کشور نیست بلکه می‌تواند منافع حیاتی و منافع ملی ایران را به خطر بیاندازد؟


یادآوری دوباره 12 شرط پمپئو برای مذاکره با ایران محض اطلاع این شیفتگان مذاکره با آمریکا خالی از لطف نیست. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج راهبرد جدید آمریکا را در مقابل ایران با طرح شروط ۱۲ گانه‌ بیان کرد و گفت حاضر است با رعایت این شروط از سوی ایران با جمهوری اسلامی مذاکره کند که بندهای این شروط بدین شرح هستند:


۱- ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود ارائه کند و برای همیشه از برنامه نظامی هسته‌ای خود دست بکشد.
۲- ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تأسیسات آب سنگین خود را ببندد.
۳- ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایت‌های خود در سرتاسر کشور را بدهد.
۴- ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.
۵- ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.
۶- ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.
۷- ایران باید به دولت عراق اجازه دهد شبه نظامیان شیعه را خلع سلاح کند.
۸- ایران باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌های یمن پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در این کشور گام بردارد.
۹- ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
۱۰- ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.
۱۱- ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروههای تروریستی و شبه‌نظامیان منطقه پایان دهد.
۱۲- ایران باید رفتارهای تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند.


قبول مذاکره با آمریکا با پذیرش این پیش‌شرط‌ها به معنای وادادگی در حوزه دفاعی است. پس آن دسته از روشنفکرنماهایی که نگران امنیت امروز ایران هستند پاسخ دهند آیا با پذیرش این پیش‌شرط‌‌ها و مذاکره با محوریت این 12 شرط امنیت ایران چگونه تضمین خواهد شد؟ مذاکره باید با فهم مشترک از منافع طرفین صورت گیرد نه این‌که یک طرف فقط به‌دنبال تحمیل خواسته‌های خود باشد اما درخواست مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد، گویای این حقیقت از مذاکره نیست.


آن‌هایی که باور دارند حل مشکلات و تأمین امنیت کشور از مسیر مذاکره با آمریکا قابل حل است باید بدانند که مسیر مذاکره مستقیم با ایالات متحده در قضیه برجام امتحان شده و نتیجه آن امروز به‌طور کامل مشهود است. بنابراین به باور اندیشمندان و مسئولان کشور تأمین امنیت و دفع تهدیدات خارجی زمانی محقق خواهد شد که در داخل مشکلاتی از قبیل فساد اقتصادی، فاصله طبقاتی، پایین بودن سطح رفاه و ضعف آگاهی‌های سیاسی عمومی به حداقل خود کاهش یابد و تنها با غلبه بر این مشکلات و افزایش اعتماد مردم به مسئولان است که موفق خواهیم شد در برابر تهدیدات خارجی ایستادگی داشته باشیم.


رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به این افراد تأکید کرده‌اند: مشکل کنونی کشور متأسفانه به‌خاطر وجود آدم‌های بعضاً بی خیال و بعضاً سهل‌اندیش[است ] که البته معدودند، اقلّیتند؛ در مقابل انبوه عظیم جمعیت انقلابی و آگاه و بصیر کشور چیزی نیستند اما فعالند. می‌نویسند، می‌گویند، تکرار می‌کنند؛ تکرار میکنند! دشمن هم به این‌ها کمک می‌کند. امروز یک فصل مهمی از فعالیت دشمنان جمهوری اسلامی - که البته ما از آن‌ها اطّلاع داریم و حواس ما هست که چه کار دارند می‌کنند همین است که محاسبات مسئولان را تغییر بدهند و افکار مردم را دست‌کاری بکنند و این‌ها را در ذهن جوان‌های ما [جا بیندازند]؛ چه افکار انقلابی، چه افکار دینی، چه ایده‌هایی که مربوط به مصالح کشور است. آماج اصلی هم جوان‌ها هستند؛ در چنین وضعیتی، جوانهای کشور خیلی باید بیدار باشند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (15/07/1394)).


هدف از این گزارش این نیست که همه روشنفکران جامعه را دل‌باختگان مذاکره با غرب معرفی کنیم و یا این‌که این‌گونه جلوه دهیم آن‌ها اعتقاد دارند تنها مسیر تأمین امنیت کشور از طریق مذاکره با آمریکا حل و فصل خواهد شد اما انتظاری که از نخبگان دلسوز کشور می‌رود این است که از بانیان ترویج این دیدگاه در جامعه نباشند بلکه به مروجان وحدت و یکپارچگی در کشور تبدیل شوند تا در این مقطع حساس که دشمن امنیت ایران اسلامی را نشانه رفته است راهکارهای صحیح و مبتنی بر درک مناسب از شرایط کشور ارائه دهند تا ضمن برطرف‌سازی مشکلات، امید مردم به آینده افزایش یابد و زمینه‌ساز اتحاد بیشتر میان مردم و کارگزاران را رقم بزند.


راهبردهای دفاعی مقطعی نیازمند حمایت‌های همه جانبه است


متأسفانه بعد از موضع حسن روحانی در خصوص بستن تنگه هرمز و حمایت‌های همه جانبه نظام از مواضع رئیس‌جمهور، برخی تحلیل‌گران داخلی و روشنفکرنماهای ایرانی داخل و خارج از کشور تلاش کردند تا این موضع رسمی، که موضع کل نظام است را امری محال نشان دهند و در میان افکار عمومی مردم این‌گونه جای بیاندازند که این اقدام هزینه نظامی سنگینی متوجه کشور و نظام خواهد کرد و یا این‌که نظام از پس آن برنخواهد آمد. فارغ از اینکه چنین تحلیل‌هایی نه تنها به امنیت و ثبات کشور کمکی نخواهد کرد، بلکه ناجوانمردانه سیاست‌های صلح‌جویانه جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌ها را نادیده گرفته است. جمهوری اسلامی در برجام به دنیا ثابت کرد که بیشتر از هر کشوری دیگر به دنبال صلح جهانی و تقویت امنیت در منطقه و جهان است؛ اما در مقابل هیچ ظلمی سر تعظیم فرود نخواهد آورد.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته