دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1397 - 14:58
کارشناس هندبال در گفت‌و‌گو با آنا:

سیستم مدیریتی هندبال پر از اشتباه است/ بهترین مربی هم به ایران بیاید نتیجه نمی‌گیرد

کارشناس هندبال گفت: در هندبال برنامه‌ریزی وجود ندارد و بهترین مربی دنیا هم با این سیستم نتیجه نمی‌گیرد.
کد خبر : 299775

کیوان صادقی کارشناس هندبال ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا درباره کسب عنوان پنجمی هندبال جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: به نظرم نتایجی که تیم جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا به دست آوردند را باید از دو جهت بررسی کرد، اول اینکه تیم ما با کمترین میزان آمادگی به این مسابقات اعزام شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. در این شرایط به نظرم نتیجه خوبی به دست آمده و نشان می‌دهد بازیکنان ما پتانسیل خوبی دارند، باتوجه به میزان کم آمادگی توانسته‌اند به این نتیجه برسند. اما اگر از این نظر که تیم قرار است آینده هندبال ایران را بسازد و جایگزین ملی پوشان در رده سنی بزرگسالان باشند، قطعا کسب این نتیجه نگران کننده است.


وی ادامه داد: اما موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که بازیکنان با چه شرایطی به مسابقات اعزام شدند، مگر می‌شود تیمی که تنها یک ماه اردو داشت و در شرایط تمرینی قرار گرفته بهترین نتیجه را به دست بیاورد. ما هیچ هزینه‌ای برای این تیم نکردیم و اگر بازیکنان به عنوان پنجمی در آسیا رسیدند قدرت و پتانسیل بالای خودشان را نشان دادند. تیم جوانان دو سال پیش در رده سنی نوجوانان شرکت کرد و به مسابقات آسیایی نرفت. از آن زمان تا الان اردویی هم برای این تیم تدارک ندیده بودند و تنها در دو سه ماه آخر اردو داشتند. ما برای چند روزی بازیکنان را دور هم جمع می کنیم و برای آنها اردو برگزار می‌کنیم و بعد دوباره به حال خودشان رها می‌کنیم. در کدام رشته ورزشی با این سیستم تیم نتیجه گرفته است؟ من به شما قول می‌دهم با این شرایط حتی بهترین مربی جهان هم نتیجه نمی‌گیرد. در حال حاضر 5 تیم قدرتمند در آسیا داریم که همه آنها با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در مسابقات شرکت می‌کنند اما ما بدون هیچ برنامه‌ریزی فقط در مسابقات شرکت می‌کنیم و در نهایت هم شکست می‌خوریم. متاسفانه این فرایندی است که مدت‌هاست در فدراسیون هندبال به وجود آمده و هیچ کس هم اعتراضی نمی‌کند.


صادقی با بیان اینکه مشکلات زیادی در تیم ملی بزرگسالان هم وجود دارد، عنوان کرد: عدم برنامه‌ریزی تنها در رده جوانان نیست و در بزرگسالان هم همین موضوع وجود دارد و همانطور که دیدید تیم ملی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی آسیا با وجود بازیکنان قدرتمند و لژیونر در سطح اروپا نتوانست کاری از پیش ببرد و شکست خورد و در نهایت سهمیه جهانی را هم از دست داد.


وی در مورد اختلاف سطح هندبال ایران با کشورهای آسیایی گفت: اختلاف سطح هندبال ایران با کشورهای آسیایی در حد یک یا گل است و آن چنان اختلافی با کشورهای دیگر نداریم. اما موضوعی که باعث می‌شود آنها نتیجه بگیرند و ما شکست بخوریم این است که آنها با برنامه‌ریزی پیش می‌روند و اردوها و امکانات خوبی برای بازیکنانشان فراهم می‌کنند اما ما هیچ برنامه‌ریزی در هیچ رده سنی برای هندبالیست‌ها نداریم و همین باعث عدم نتیجه گیری ما می‌شود.


صادقی در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت تیم ملی در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا اشاره کرد و افزود: چند روز دیگر قرار است تیم ملی هندبال در بازی‌های آسیایی به میدان برود، شما ببینید برخی لژیونرهای ما در این مسابقات حضور ندارند، در حال حاضر اعلام کردند که برادران استکی که مهره‌های تاثیرگذار تیم ملی هندبال هستند در مرحله دوم بازی‌های آسیایی به تیم ملحق می‌شوند. حالا سوال اینجاست آیا اسامی این بازیکنان را داده‌اند و حضورشان به چه صورت خواهد بود که البته به نظر من در مرحله دوم هم به تیم‌ملی ملحق نمی‌شوند‌ اما به صورت رسمی اعلام نمی‌کنند. این مسابقات در تقویم فدراسیون جهانی نیست و باشگاه‌ها هم بازیکنانشان را در شروع لیگ به تیم دیگری نمی‌دهند. متاسفانه روال کار در هندبال ایران به این صورت است که ما بر روی عده‌ای خاص چشم دوختیم و سرمایه‌گذاری نکردیم.


این کارشناس هندبال با انتقاد از وضعیت مربیان در هندبال ایران گفت: متاسفانه موضوعی که در هندبال خیلی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است وضعیت مربیان است. برخی که اصلا شناخته شده نیستند روی کار آمدند و هدایت تیم‌های رده پایه را برعهده گرفتند از آن طرف مربیان کارآمد که همگی از بازیکنان ملی ایران بودند کنار گذاشته شده‌اند تنها به این خاطر که انتقاد می‌کنند و باید کنار بروند. دیگر زمان آن گذشته که یک نفر در مورد همه امور تصمیم‌گیری کند و بقیه گوش به فرمان باشند الان باید طبق خرد جمعی تصمیم گرفته شود موضوعی که هنوز در هندبال ایران جا نیفتاده است.


صادقی با بیان اینکه اهالی هندبال نمی‌خواهند کسی به آنها نزدیک شود،‌ عنوان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی هندبال نبود اسپانسر است. وقتی تیم دیده نشود و تبلیغات صورت نگیرد طبیعی است که اسپانسر هم جذب نمی‌شود. البته به نظرم نداشتن اسپانسر هم بی‌ربط با خود فدراسیون نیست چرا که آنها خودشان نمی‌خواهند کسی به آنها نزدیک شود تا بتوانند به راحتی کارهایشان را انجام بدهند و محدودیتی هم نداشته باشند. به نظرم آنها خودشان هم تمایل دارند کسی اطرافشان نباشد تا به راحتی کارهایشان را انجام دهند. متاسفانه در فدراسیون هندبال سابقه داشته که یک نفر یک شبه مربی می‌شود و به راحتی به بدنه تیم‌ها راه پیدا می‌کند.


وی به نتیجه‌گیری تیم ملی بزرگسالان در بازی‌های آسیایی جاکارتا اشاره کرد و گفت: جامعه هندبال خودشان هم به نتیجه‌گیری این تیم امیدوار نیستند. البته معنی این حرف این نیست که ما بازیکنان خوبی نداریم، به هیچ عنوان من این حرف را نمی‌زنم. اما مهمترین اصلی که ما در هندبال رعایت نمی‌کنیم برنامه‌ریزی و هماهنگی است. در جاکارتا معمولا تیم‌ها با همه قدرت حاضر نمی‌شوند و مشکل این است که ما هم قدرتمند ظاهر نمی‌شویم. الان می گویند برادران استکی در مرحله دوم بازی‌های آسیایی به تیم ملحق می‌شوند، چطور می‌شود این لژیونرها که در تمرینات تیم ملی هم حضور نداشتند در روز مسابقه و در جریان بازی با دیگر بازیکنان هماهنگ شوند؟!


صادقی در پایان عنوان کرد: متاسفانه حال هندبال ایران خوب نیست و این موضوع را همه می‌دانند. ما هیچ زمانی برنامه‌ریزی طولانی مدت نداشتیم و همه برنامه‌های ما روزانه بوده و این برای فدراسیونی که به دنبال بهترین شدن است مانند سم است. کشورها در حال پیشرفت کردن است و به طور مدام در تلاش هستند و برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری‌های خوبی بر روی تیم‌های خود در هر رده سنی دارند اما در ایران روش مدیریتی تغییر نمی‌کند و افراد هنوز همان نفرات قبلی هستند و تغییری صورت نمی گیرد. از زمانی که رحیمی به فدراسیون آمده تنها تحولی که در فدراسیون به وجود آمده دبیر فدراسیون بوده که یک فرد جوانی را در این سمت قرار داده‌اند که البته معلوم نیست او کمک مربی یا دبیر فدراسیون است،‌ اگر به عنوان کمک مربی است چرا در فدراسیون به او سمت دبیری دادند و اصلا وظیفه‌اش در فدراسیون چه چیزی است و اگر به عنوان دبیر فدراسیون است در تیم ملی کنار مربی چه کاری انجام می دهد. به هر حال همیشه در تاریخ ماندگار شده است که چه کسی بهترین نتیجه را گرفته و در چه دورانی هندبال سقوط کرده است.‌ این شرایط هم ماندگار نیست و حالا با تصویب قانون منع به کار‌ گیری بازنشستگان دیر یا زود همه چیز تغییر می‌کند.


انتهای پیام/4057



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته