دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1397 - 11:22
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست‌خبری:

برای حفظ حقوق کشور از تمام ابزار‌ها استفاده خواهیم کرد/ امارات نقش اساسی در بحران انسانی یمن دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اشاره به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه گفت: سیر قضایی و‌ حقوقی باید طی شود و ما برای صیانت از حقوق خود از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد ، البته باید صبور بود اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حقی از ملت ایران ضایع نگردد.
کد خبر : 299758

به گزارش خبرنگار دیپلماسی خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره سفر بن علوی وزیرخارجه عمان به آمریکا برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا گفت: این سفر انجام شده اما از محتوای سفر ایشان و‌ مذاکرات صورت گرفته اطلاعی ندارم. البته اخیرا هم آقای ظریف سفری به عمان داشت که نباید به دنبال پیوند دادن این سفرها به هم باشیم.


وی همچنین در خصوص شکایت ایران از آمریکا گفت: ایران برای احقاق حقوق خود و نشان‌دادن حسن نیت در عمل به تعهدات برجامی و همچنین احقاق حقوق کشور در خروج غیر‌قانونی آمریکا از این توافق بین‌المللی تلاش خواهد کرد. این سیر قضایی و‌ حقوقی باید طی شود و ما برای صیانت از حقوق خود از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد ، البته باید صبور بود اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حقی از ملت ایران ضایع نگردد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدات و‌ تصورات ترامپ برای تلاش ایران برای مذاکره اظهار کرد: من جای ترامپ نیستم و نمی‌دانم چه فکری می‌کند، ایشان هر روز صبح بیدار می‌شود و برای یک موضوع توئیت می‌کند و رویای مذاکره ایران با آمریکا را دارد.


قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات عراقچی برای مذاکرات با اروپا و برنامه ایران برای ادامه مذاکرات گفت: مذاکرات ما با طرف اروپایی ادامه دارد، در کلیات قدم‌های خوبی برداشته شده است که در آن مباحث کارشناسی دنبال می‌شود. امیدوارم شرایط مطلوب در زمان مناسب محیا گردد و ما بتوانیم در یک‌دور جدید از همکاری‌ها گام‌های بلندتری را برای تعمیق روابط با اروپا برداریم.


وی با توجه به مواضع ایران و فرانسه در خصوص سوریه و دیدارهای آقای جابری انصاری اظهار کرد: سفیر فرانسه ماموریتش تمام شده و حالا به عنوان نماینده ویژه در امور سوریه انتخاب شده، تصور می‌کنم دیدار سفیر فعلی فرانسه بود و با توجه به نقش اقای جابری این ملاقات انجام شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به حضور سفرا در ایران و تحویل دستورالعمل جدید به آنها برای مدیریت برجام گفت: سمینار امسال با توجه به شرایط جهانی، وضعیت منطقه و همچنین خروج آمریکا از برجام و همینطور تهدید‌های علیه ایران انجام شد. این سمینار از ویژگی‌ها و اهمیت بالایی برخوردار بود و اینگونه برنامه‌ها ادامه ‌پیدا خواهد کرد. در سمینار امسال علاوه بر حضور سران سه قوه و پرسش و‌ پاسخ‌ها مجموعه مدیران وزارت خارجه و سفرا در حضور مقام معظم رهبری، نیازها و مطالبات مطرح شد که برخی موضوعات با توجه به اهمیت مورد بحث قرار گرفت. در حوزه سیاست‌خارجی و نگاه ایران و روابط بین‌الملل و همچنین برجام جمعبندی‌هایی حاصل شد که در روزهای آینده به صورت دستورالعمل‌های لازم با توجه به رهنمودهای مقامات کشور ابلاغ می‌شود و ماموریت‌های مشخصی هم داده خواهد شد تا این دستورالعمل‌ها را اجرا کنند.


وی در خصوص اظهارات کنگره آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی گفت: ایران‌ توانسته از مراحل دشوار عبور کند و در مقابل بسیاری از تهدیدها و فشارها بایستد، قطعا از کنار این‌گونه موضوعات هم عبور خواهد کرد و قطعا این حرف‌ها را جدی نخواهد گرفت.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تحولات یمن و‌ گفت‌وگو با اروپا گفت: این رایزنی‌ها ادامه دارد، بحث یمن در دستور کار ما و اروپا قرار دارد، در زمان مقتضی و فرصت‌های آتی می‌توانیم علیرغم ممانعت برخی کشورها برای عدم برگزاری این نشست‌ها، در خصوص مردم یمن و ایجاد شرایط مطلوب در یمن گفت‌وگو کنیم.
قاسمی در خصوص اقدام هلند برای اخراج دو دیپلمات ایرانی، در پاسخ به چرایی عدم اقدام مقابل گفت: ایران با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرد که بهترین کار را انجام دهد، به دلایلی با تاخیر خبر احضار را اعلام کردیم، ما با دولت هلند در تماس هستیم و این حق را ایران برای خودش قائل است که در زمان لازم اقدام متقابل را انجام دهد که بستگی به بررسی‌ها و سیاست‌های ما دارد.


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اهداف سفر ظریف به سنگاپور گفت: این سفر بنا به دعوت دولت سنگاپور برای حضور در پنجاه و یکمین اجلاس سران آ‌.سه‌.آن صورت خواهد گرفت که هدف آن امضا سند و همکاری با اعضای گروه آ.سه.آن است، این سند در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و توسط شورای نگهبان تایید شد، البته قبل از آن سفر ، فردا به سریلانکا می‌روند و ملاقات‌های متعددی خو‌اهند داشت.


قاسمی در خصوص انتصاب سفرای جدید و تعیین تکلیف کشورهایی که سفیر ندارد و گمانه‌زنی در خصوص انتخابش به عنوان سفیر فرانسه تصریح کرد: تعداد زیادی از سفرایی که ماموریت‌شان تمام شده در حال بازگشت هستند و تعدادی هم سفیر جدید منصوب شدند ما برای گزینه چین که سفیر ندارد در حال بررسی هستیم و‌ با توجه به اهمیت این کشور و روابط با چین تلاش می‌کنیم این اتفاق زودتر بیافتد، در خصوص رفتن به فرانسه، باید بگویم من به عنوان سخنگو در خدمت شما هستم و‌ البته گمانه‌زنی‌ها زیاد است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال وجود تنش بین ایران و آمریکا و همچنین وجود مذاکره بین دو طرف گفت: من نمی‌دانم شما به کجا استناد می‌کنید.این بحث رسانه‌ای است و مقامی مطرح نکرده است، ممکن است آمریکا یا بخشی‌هایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند که پس از خروج غیرقانونی از برجام و سیاست‌های خصمانه آن‌ها و تلاش آنها برای فشار اقتصادی بر ملت ایران، فکر می‌کنم چنین بحثی و امکانی وجود ندارد. با این وضعیت امکان گفت‌وگو وجود نخواهد داشت. آمریکا نشان داده است که غیرقابل اعتماد بوده و طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست.‎


قاسمی با تاکید بر اینکه جنگ بین ایران و آمریکا قابل تصور نیست، گفت: من جنگ را متصور نیستم و فکر نمی‌کنم که آمریکا اینقدر از خرد تهی شده باشد تا چنین اقدامی را علیه ایران با چنین قدرت منطقه‌ای و مردم شجاع و دلاور انجام دهد. لذا من این را محتمل نمی‌دانم ولی سیاست‌های خصمانه ترامپ ادامه پیدا خواهد کرد و ایران خود را برای آن‌ها آماده کرده است و تلاش خواهد کرد که این توطئه‌ها و سیاست‌های خصمانه را خنثی کند و فکر می‌کنم مردم ایران پیروز میدان خواهند بود و ترامپ مجبور خواهد شد روزی برگردد و درخواست‌های خود را از ایران به شکل دیگری بیان کند.‎


وی در خصوص اقدام آمریکا برای خروج از برجام اظهار کرد: عمل نسنجیده آمریکا برخلاف موازین بین‌المللی و تعهداتی که پذیرفته بود، مخالف همه مدل‌های بین‌المللی تلقی می‌شد، در جهان با یک عکس‌العمل بین‌المللی مواجه شد و جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور در منطقه کمتر کشوری هست که از این اقدام استقبال کرده باشد. آمریکا نشان داد که کشور قابل اعتمادی نیست و در خصوص موارد دیگر و نه فقط برجام این را نشان داده بود. ایران نشان داده که به تعهدات خود کماکان پایبند است و بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهدات خود را انجام داده و این آمریکا بود که با خروج در وضعیت انزوا قرار گرفت.‎


قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص بحث زمان‌بندی اقدامات بسته اروپا برای ایران و اینکه آیا این موضوع مشخص هست یا نه و اینکه اقدامات قبل تحریم‌های آمریکا یا چه زمانی انجام می‌شوند، گفت: در انجام مذاکرات مشکلی نداشتیم و تفاهمات لازم موجود بود و مذاکرات ما در بخش‌های مختلف ادامه پیدا کرده و در کلیاتی تفاهم هست و در جزئیاتی مسائلی باقی‌مانده و تا آنجایی که من اطلاع دارم ما ضرب‌الاجل و زمان مشخصی برای پایان مذاکرات نداشتیم و می‌دانستیم که مذاکرات سخت و دشواری است. ما مراحل زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم باقیمانده مسائل فنی را مشخص کنیم و برای دستگاه‌های ذیربط مشخص باشد و بتوانیم به نتایج لازم برای اخذ تصمیم لازم در کشور برسیم.‎


سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادعای امارات در ارتباط دادن حمله جنبش انصارالله یمن به کشتی سعودی به ایران تاکید کرد: علی‌رغم نگاه سازنده و مثبتی که ایران دارد و علاقمند است داشته باشد و اینکه ایشان سخنان بی‌ربطی ایراد می‌کند. این سخنان در حد و اندازه او و این کشور نیست. آنها می‌خواهند مشکلات خود را با طرح یک موضوع فرافکنی کند. امارات و دولت این کشور نقش اساسی در فاجعه انسانی یمن و تجاوزی که به این کشور شده و با شکست‌های پی‌درپی مواجه شده، دارد. فکر می‌کنند که با ایجاد یک دشمن فرضی می‌توانند از بار فجایع و گناهان خود بکاهند. مردم یمن از مبارزان جدی بوده‌اند و از کشور و حیثیت خود دفاع کرده‌اند و متکی بر سلاح‌ها و توانمندی خود هستند و ایران هیچ نقشی در ارسال سلاح به یمن نداشته و فکر می‌کنم که امارات باید متوجه رفتار غلط خودش باشد و مصلحت این کشور ایجاد نمی‌کند که به چنین موضوعاتی بپردازند.‎


وی در خصوص مناطق آزادی تجاری و وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه و بحث مبارزه با قاچاق گفت: من مفصل درباره این معاونت توضیح داده‌ام، کار آن ایجاد ارتباط و هماهنگی برای بنگاه‌های خصوصی و دولتی با خارج از کشور است و قرار نیست وظیفه تصدی‌گری را برعهده گیرد. مناطق آزاد در حیطه سازمان‌های دیگر است و ارتباطی با وزارت خارجه ندارد. اگر دوستانی چنین برداشتی داشتند که وزارت خارجه باید در این خصوص اقدامی انجام دهد، فکر می‌کنم برداشت درستی نیست.‎


قاسمی درباره تاثیر تنش‌های ایران و آمریکا بر موارد اقتصادی گفت: ایران سیاست‌های خود در قبال کشورهای دوست و کشورهایی که سیاست‌های خصمانه دارند، مشخص کرده است و سیاست‌های مشخصی تنظیم شده و روی میز قرار دارند. در جلسات سمینار سفرا آخرین موضوعات مورد بررسی قرار گرفتند. ما برنامه‌های مختلف را برای شرایط مختلف آماده کرده‌ایم. امیدواریم که بتوانند از تاریخ و گذشته بتوانند استفاده کنند و دچار اشتباه راهبردی و خطای استراتژیک نشوند و مشکلاتی بیش از این برای خود درست نکنند. باید افسوس بخورم بابت اشتباهاتی که آمریکایی‌ها مرتکب شده‌اند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر مباحث مربوط به ناتوی عربی اظهار کرد: این بحث خیلی جدیدی نیست و در گذشته هم در برخی اندیشکده‌ها و نهادها مطرح بود و امروز با صدای بلندتر مطرح می‌شود. با توجه به فلسفه ناتو، و شرایط و وضعیت زمانی که تشکیل شد، تصور من است که به‌کارگیری این واژه اشتباه است و نمی‌توان شباهتی را بین ناتو و این موضوع برقرار کرد. آنچه که ما در روابط بین‌العربی می‌بینیم، عدم انسجام، اتفاق و در واقع فاصله‌های موجود بین کشورهاست. فکر می‌کنم به این موضوع باید بیشتر به عنوان یک شعار توجه کرد. آقای ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نشان داده است که با توجه به ضعف موجود در بین کشورهای عربی، با ایجاد ترفندهایی از درآمدهای نفتی این کشورها به نفع خود و برای برداشت خود استفاده می‌کند و من خیلی نمی‌توانم در خصوص تشکیل چنین سازمان، پیمان یا هر آنچه آن را بنامیم، ابراز خوش‌بینی کنم. ‎


قاسمی درباره اظهارات حسن روحانی مبنی بر اصلاح روابط با عربستان، بحرین و ... گفت: فکر می‌کنم آقای رئیس جمهور سیاست کلی ایران را مطرح کردند که هدف آن ارتقای روابط با همسایگان در کشورهای پیرامونی و تلاش برای ایجاد محیطی امن در منطقه‌ است که تلاش برای تثبیت اوضاع و مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کند. این بحث مهمی است و ما این آمادگی را در سطوح مختلف مطرح کرده‌ایم و فکر می‌کنم سخنان رئیس جمهور بر اهمیت موضوع می‌افزاید. اما اینکه چگونه می‌توان با بدعهدی‌ها و کج‌اندیشی‌های برخی در این کشورها و نفوذ طرف‌های ثالث چگونه می‌توان به نتیجه رسید، بحث دقیقی را می‌طلبد. ما از هر ابزاری برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه استفاده خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم این ضرورت را با توجه منافع ملی خود مورد توجه قرار دهند.‎


وی درباره اظهارات نتانیاهو علیه ایران و خطاب قراردادن مردم ایران، گفت: نخست‌وزیر این رژیم در ادامه جنگ روانی، سیاست‌های خصمانه، تلاش‌های مخربی که طی دهه‌ها علیه ایران داشته است که قطعا با شکست مواجه خواهد شد و نیازی به اقدام دولت ایران نیست و با توجه به آگاهی بالای مردم ایران، کاملا مسائل روشن است و فکر می‌کنم که نباید وقعی به این سخنان گذاشت و کسی که دستش به خون فلسطنیان آلوده است، برای فرار از این وضعیت متوسل به ادعاهای بی‌ربط و اساس شده است.‎


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادعای همکاری ایران و طالبان گفت: من تکذیب می‌کنم. چنین چیزی وجود ندارد. تسلیح نیروهای افغانستان، چه طالبان و چه گروه‌های دیگر در دستور کار ایران نیست. ایران برای تثبیت وضعیت امنیت در افغانستان به عنوان کشور همسایه که می‌تواند مسائلش به ایران تاثیر داشته باشد، تلاش کرده است. ما نیاز داریم هر چه زودتر با تفاهمی که می‌تواند اتفاق بیافتد شاهد ثبات و آرامش باشیم و هرگز به دنبال آشوب در این کشور نبوده‌ایم و فکر می‌کنم طرح این موضوع با دخالت عناصر ثالث و برای تخریب روابط ایران و افغانستان است و مردم افغانستان را به هوشمندی در قبال این اقدامات خصمانه دعوت می‌کنم.‎


وی در خصوص گذشت سه ماه از موضوع اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش و اینکه پرونده در چه مرحله‌ای است، گفت: ایشان دیپلمات ایران در اتریش بودند که به هنگامی که به همراه خانواده در تعطیلات در آلمان بودند دستگیر شدند. گفتگوهای ما با مقامات ذیربط ادامه دارد و امیدواریم سوءتفاهم های موجود هرچه زودتر برطرف شوند. تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و اروپا همچنان ادامه دارد. فکر می‌کنم این اتفاقات و مسائل را حتما باید در این چارچوب دید و اینکه درست در روزی که ما در وین مذاکرات داشتیم، این اتفاقات افتادند و این اتفاقات در پی خدشه در رابطه ایران و اروپا هستند. این پرونده مفتوح هست و طرفین در حال گفتگو هستند. امیدواریم که موضوع هر چه زودتر روشن شود و فیصله پیدا کند. ‎


قاسمی همچنین درباره مصوبه مجلس برای منع به کارگیری بازنشستگان و به کارگیری برخی سفرای دوتابعیتی در وزارت امورخارجه اظهار کرد: دو تابعیتی که نمی‌تواند به عنوان سفیر به‌کار گرفته شود. متاسفانه اخیرا مطلبی هم در خصوص یکی از سفرای ما مطرح شد، که اصلا و ابدا صحت ندارد، قبل از صدور حکم و طی این فرآیند درباره افراد تحقیق می‌شود و چنین چیزی وجود ندارد (که سفیری دو تابعیتی باشد).‎


سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در‌خصوص مواضع اخیر سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: فکر می‌کنم یک اجماع کلی و وحدت نظر وجود دارد و بخش‌های مختلف کشور وظایف خود‌ را به خوبی انجام می‌دهند. یکی از نتایج تهدیدات آمریکا این بوده که جناح های مختلف به هم نزدیکتر می‌شوند. ما با بخش دفاعی درک مشتریک داریم. ما با بخش دفاعی و وزارت خارجه همکاری خوبی داشته‌ایم و این همکاری را با شدت و حدت بیشتری‌ ادامه خواهیم داد. و فکر می‌کنم که‌ ما‌ فقط یک‌صدا از ایران که وحدت و مقاومت مردم خواهد بود دفاع می‌کنیم.


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته