دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1394 - 15:03
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری:

جذب معلم ورزش در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش/ استقبال کم‌نظیر خانواده‌ها از المپیادهای درون مدرسه

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد: در سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه برنامه ششم دو بند ویژه در ارتباط با تربیت بدنی و ورزش گنجانده شده که بر اساس آن جذب معلم ورزش در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش در دستور کار قرار می‌گیرد.
کد خبر : 29971

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود پیرامون مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان دختر و پسر سراسر کشور در سال 1394 با اشاره به اینکه این مسابقات از 14 مرداد ماه در شهر مقدس مشهد آغاز می‌شود، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین در برنامه ششم و نقش ورزش و توسعه تربیت بدنی توجه ویژه شده است.


وی افزود: ما در نظر داریم آموزه‌ها و مفاهیم سند تحول بنیادین را به فهم عمومی برسانیم البته این کار را آغاز کرده‌ایم و در حال ترجمه کردن مکنونات سند تحول بنیادین در حوزه تربیت بدنی هستیم و آن را در قالب پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف اجرا می‌کنیم، همچنین در برنامه‌های اجرایی اگر بر اساس سند تحول بنیادین باشد آن را ارتقا می‌بخشیم و اگر مغایرت داشته باشد مورد تجدید نظر قرار می‌‌گیرد. سیاستی که در این باره در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، توسعه تربیت بدنی و ورزش همگانی به صورت ویژه است.


حمیدی به تشریح رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در حوزه ارتقای تربیت‌بدنی پرداخت و گفت: ما در برنامه ششم اصل فعالیت‌های خود را بر هفت محور در نظر گرفته‌ایم که آن هفت محور عبارتند از «برنامه محوری، کیفیت محوری، مدرسه محوری، فراگیری، اخلاق محوری، علمی و تخصصی شدن و مشارکت محوری است.»


معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به سند تحول بنیادین مدرسه کانون تحول است، عنوان کرد: باید قد مدرسه در نظام آموزش و پرورش افزایش پیدا کند و همین طور اختیارات مدرسه و مدیران بیشتر شود تا بتوانیم در زمینه فعالیت‌های ورزشی شرایط مناسب‌تری را برای دانش‌آموزان به وجود آوریم.








آپارتمان نشینی، زندگی شهری، فناوری‌های نوین و اعتیاد به اینترنت نوجوانان و جوانان و همین طور نونهالان را بی‌تحرک کرده است. البته این یک پدیده نامناسب در هزاره سوم و در کل جهان است که نوجوانان و جوانان به سمت افزایش وزن و کم تحرکی پیش می‌روند

وی ضرورت‌های اجتماعی را یکی از عوامل ارتقای وضعیت تربیت بدنی و ورزش همگانی در مدارس دانست و اظهار کرد: آپارتمان نشینی، زندگی شهری، فناوری‌های نوین و اعتیاد به اینترنت نوجوانان و جوانان و همین طور نونهالان را بی‌تحرک کرده است. البته این یک پدیده نامناسب در هزاره سوم و در کل جهان است که نوجوانان و جوانان به سمت افزایش وزن و کم تحرکی پیش می‌روند آنها اغلب به موبایل و اینترنت اعتیاد دارند و این موضوع آنها را به یکجا نشینی محکوم می‌کند اگر چه این وضعیت شامل حال بزرگسالان نیز می‌شود.


حمیدی با اشاره به اینکه مدرسه کانون فعالیت و شادابی نوجوانان در ایام درس و همین طور در دوران تعطیلات است اضافه کرد: در واقع مدرسه باید مأوایی برای دانش آموزان باشد که این موضوع الزامات محیطی را می‌طلبد.


معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جهت ارتقای کیفیت درس تربیت بدنی در مدارس یک منظومه را در نظر گرفته‌ایم که ریشه در اسناد بالادستی و منطق دارد و بر مبنای سلیقه مدیران نیست. حلقه اول این منظومه مدرسه است که در واقع دایره مرکزی منظومه ما را تشکیل می‌دهد، درس تربیت‌بدنی حلقه دوم این منظومه است که ریشه و اساس آن باید یادگیری علمی و حرکت بر مبنای اصول علمی باشد اگر درس تربیت بدنی را از مدرسه خارج کنیم در واقع نظام ورزش قهرمانی ما در کشور فرو می‌ریزد.


وی با اشاره به اینکه اگر از درس تربیت بدنی حمایت مناسب انجام شود در واقع بالندگی ورزش قهرمانی کشور را به دنبال دارد، گفت: ریشه بیشتر قهرمانی‌های ورزشی در آموزش و پرورش و مدرسه است، البته نباید فراموش کنیم که خانواده‌ها نیز جایگاه خود را دارند.


وی با تاکید بر اینکه نقشه کار معلم تربیت‌بدنی در مقطع ابتدایی و متوسطه تعیین شده است، بیان کرد: راهنمای تدریس معلم به معلمان مشغول در این مقطع ها ارائه شده است آنها دیگر این سوال را ندارند که چگونه باید کلاس خود را اداره کنند و یا چه اولویت‌هایی را در کلاس داشته باشند در واقع تمام ابهامات زدوده شده است در این خصوص سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی و همین طور معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش این برنامه را تدوین کرده و در اختیار معلمان قرار داده اند.


حمیدی تصریح کرد: در حال حاضر 33 هزار معلم تربیت‌بدنی که اکثریت آنها دارای تحصیلات لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری هستند، در مدارس کشور مشغول به تدریس درس تربیت بدنی‌اند و اصل نیروی انسانی ورزش کشور نیز در مدارس متمرکز شده‌اند.


معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در حال حاضر اماکن ورزشی مختص فعالیت‌های دانش آموزان در نقاط منطقه‌ای، استانی و کشوری وجود دارد البته ما در این زمینه با کمبود مواجه هستیم اما خوشبختانه در این باره خود‌کفا هستیم. هم اکنون سه هزار مکان ورزشی در اختیار دانش آموزان قرار دارد و 780 مکان دیگر در حال ساخت است که از این تعداد 232 استخر به صورت نیمه تمام وجود دارد که امیدواریم به زودی ساخته شود.


حمیدی به ساعات ارائه درس تربیت بدنی در دوره متوسطه دوم اشاره کرد و گفت: به دلیل تراکم درسی در سال سوم و دوره پیش دانشگاهی درس تربیت بدنی یک ساعت ارائه می‌شد اگر چه این درس در دوره پیش دانشگاهی به طور کامل حذف شده بود اما در نظر داریم حداقل این درس را در سال سوم و دوره پیش دانشگاهی دو ساعت ارائه دهیم اگرچه این میزان ساعت کفایت نمی‌کند اما باید در اینجا به حلقه سوم منظومه در نظر گرفته شده اشاره کنم.








250 هزار دانش آموز به صورت داوطلب به برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای سال گذشته کمک کردند، به طور حتم 15 سال آینده این افراد که در مدارس به روی سکوی قهرمانی رفته‌اند در قالب تیم ملی به روی سکوی قهرمانی می‌روند.

وی ادامه داد: حلقه سوم در نظر گرفته شده برای ارتقای وضعیت درس تربیت بدنی در مدارس فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی است که در راستای برنامه‌ریزی حلقه اول است اولین اقدام المپیاد درون مدرسه‌ای بود که ضریب نفوذ آن غیر قابل تصور بود و در واقع زبان مشترک همه مدارس کشور در برنامه های فوق برنامه شناخته شد اکثریت مدارس استان‌ها، مناطق، عشایر و همین طور اقلیت‌ها در المپیادهای ورزشی شرکت کردند.


معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در المپیادهای داخل مدارس تحت پوشش قرار گرفتند، عنوان کرد: 250 هزار دانش آموز به صورت داوطلب به برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای سال گذشته کمک کردند، به طور حتم 15 سال آینده این افراد که در مدارس به روی سکوی قهرمانی رفته‌اند در قالب تیم ملی به روی سکوی قهرمانی می‌روند. در کنار هزینه‌ای که وزارتخانه برای برگزاری المپیادهای درون مدرسه‌ای در نظر گرفته است، والدین نیز کمک مالی کرده‌اند. سال آینده با توجه به بازخوردهای انجام شده المپیاد های درون مدرسه ای ادامه پیدا می‌کند.


وی به دستورالعمل ابلاغ شده در خصوص کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ اشاره کرد و گفت: در نظر داریم کانون های ورزشی را به کف مدارس ببریم و در این زمینه ستادهایی در سایر استان‌ها تشکیل شده است و مدارسی که از امکانات لازم برخوردار باشند، کانون‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. هدفگذاری ما در این خصوص 8 هزار کانون مدرسه‌ای بوده است که با توجه به اینکه در شروع این هدف هستیم به طور حتم آمار 8 هزار محقق نمی‌شود اما هم اکنون سه هزار کانون ورزشی برون مدرسه‌ای در حال فعالیت هستند. از افرادی که در کانون‌های برون مدرسه‌ای فعالیت می‌کنند 12 هزار نفر به هیات‌های ورزشی معرفی می‌شوند و این در واقع نقش موثر آموزش و پرورش را در استعداد یابی و مسیر ترقی دانش آموزان محقق می‌کند.








آموزش و پرورش در این خصوص از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد و به دنبال ارزیابی این دانش آموزان رفت و بچه‌ها را شناسایی کرد و در واقع تیم نهایی که با مهدوی کیا به آلمان رفتند تحت نظارت آموزش و پرورش بود و آقای مهدی کیا مدعی بودند از این تیم افراد زیادی در آینده به تیم ملی راه پیدا می‌کنند

حمیدی به ارتقای وضعیت ورزش صبحگاهی در مدارس اشاره کرد و گفت: امیدواریم آهنگی که برای ورزش صبحگاهی دانش آموزان در مدارس در نظر گرفته شده است تا اول مهر ماه ساخته شود تا به صورت همگانی از رادیو ورزش پخش شود و دانش آموزان 5 الی 7 دقیقه صبح ها در مدرسه ورزش کنند.


وی با تاکید بر اینکه ورزش باید در برند شدن یک مدرسه تاثیرگذار باشد گفت: مسابقات دانش آموزی بین المللی سال‌هاست که به صورت مدرسه محور برگزار می‌شود و اعزام تیم ملی با اعضای منتخب استان‌ها در واقع با قوانین بین‌المللی هیچ مغایرتی ندارد از جمله برنامه‌های دیگر معاونت تربیت بدنی اجرای برنامه حیاط پویاست که در حال آماده سازی آن هستیم. دستورالعمل آن به مدارس ابلاغ شده و مدارس در واقع بر اساس این برنامه نقش و نقوش حیاط خود را ترمیم خواهند کرد تا دانش آموزان علاوه بر ساعات درسی تربیت بدنی خود در سایر اوقات فراغت خود در مدرسه فعالیت بدنی داشته باشند.


5 میلیارد تومان بودجه برگزاری المپیاد‌های درون مدرسه‌ای


حمیدی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه سال گذشته چه میزان بودجه برای برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای از سوی وزارتخانه در نظر گرفته شد گفت: سال گذشته از اعتبارات بودجه ستاد مرکزی 5 میلیارد تومان به استان‌ها کمک کردیم. دلمان می‌خواست این میزان بیشتر باشد اما متاسفانه امکان پذیر نبود. در این خصوص از امکانات درون مدرسه‌ای و منابعی که در داخل مدارس بود استفاده نیز شد و مدیران به لحاظ اهمیت پروژه دو برابر مبلغی که از سوی ما داده شد به برگزاری المپیادهای درون مدرسه‌ای کمک کردند اما اگر بخواهیم بودجه کلی را اعلام کنیم، باید بگویم بیش از 52 میلیارد تومان به ورزش دانش آموزی و حوزه المپیاد از سوی خانواده ها کمک شد که 36 میلیارد تومان نیز کمک نقدی بود و بقیه خدمات مورد نیاز بود که در این خصوص مورد استفاده قرار گرفت در خصوص بودجه امسال نیز به همین میزان می‌توانیم به المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای کمک کنیم.


معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش با کمبود نیروی متخصص تربیت بدنی مواجه است یا خیر گفت: به طور حتم با یک ساعت اضافه شدن کلاس‌ها با کمبود نیرو مواجه می‌شویم اما از 5 هزار نیرویی که قرار است در آموزش و پرورش استخدام شود، تربیت‌بدنی هم نیز سهمی دارد که با اضافه شدن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز وضعیت بهتر خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش به چه میزان در انتخاب یازده فوتبالیست نوجوانی که همراه مهدوی‌کیا به آلمان رفتند دخالت داشته است، عنوان کرد: آموزش و پرورش در این خصوص از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد و به دنبال ارزیابی این دانش آموزان رفت و بچه‌ها را شناسایی کرد و در واقع تیم نهایی که با مهدوی کیا به آلمان رفتند تحت نظارت آموزش و پرورش بود و آقای مهدی کیا مدعی بودند از این تیم افراد زیادی در آینده به تیم ملی راه پیدا می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته