دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) عنوان شد

تورهای عکاسی دانشجویی برگزار می‌شود/ در بخش بودجه مشکلات زیادی داشتیم

نشست خبری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) صبح امروز (دوشنبه 5 مردادماه) با حضور بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر و مسعود نجفی دبیر این جشنواره در محل دبیرخانه برگزار شد.
کد خبر : 29967

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای نشست سید محمدصادق لواسانی ضمن تشکر از حضور رسانه‌های مختلف در محل نشست عنوان کرد: «سومین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی کار خودش بعد از سه سال وقفه دوباره شروع کرده و در این دوره سعی کردیم برنامه‌ریزی‌های جشنواره را به شکلی انجام دهیم که برای دوره‌های بعدی هم مشکلی ایجاد نشود.»


وی ادامه داد: «کتاب سینمای مستند ایران در این دوره به چاپ دوم رسید و همچنین برای نخستین بار بولتن یک جشنواره همزمان با نشست خبری آن آماده شده است.»


در ادامه مسعود نجفی نیز عنوان کرد: «سال‌ها آن طرف نشسته‌ایم و باز هم خواهیم نشست و امروز می‌خواهیم مختصر و کوتاه صحبت کنیم.»


پس از آن بهزاد رشیدی ضمن خیر مقدم به همکاران رسانه‌های جمعی و تشکر از اینکه دبیرخانه جشنواره را همراهی می‌کنند و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صنعت و جهاد، بیان کرد: «توفیق داشتیم که دوره سوم این جشنواره را در سال ۹۴ برگزار کنیم. دوستان می‌دانند که شروع و راه‌اندازی یک کار فرهنگی با سختی‌های زایدی همراه است و خدا را شاکر هستم که توانستیم این جشنواره را به دوره سوم برسانیم.»


وی ادامه داد: «کار فرهنگی و شروع کردن آن و در ادامه تداوم آن کار بسیار سختی است. ما با دست خالی و به عنوان یک نهاد عمومی جشنواره‌ای را برگزار می‌کنیم که با جشنواره‌های دولتی مقایسه می‌شود و این کار سختی است. وقتی روحیه جهادی با یک گروه جوان دور یکدیگر جمع می‌شوند می‌توانند کار را خوب پیش ببرند.»


وی افزود: «برنامه‌ریزی‌ها در جهاد همیشه به شکلی بوده که هر وقت احساس می‌شده که باید در سطح کشور کاری انجام شود در جهاد مطرح می‌شده و عده‌ای دور یکریگر جمع می‌شدند و برنامه‌ریزی می‌کردند تا آن را به نتیجه برسانند. همیشه جهاد دانشگاهی تلاش کرده خلأ‌هایی را که در بخش‌های مختلف فرهنگی دیده می‌شود، با ایده‌ها و برنامه‌های خود پُر کند که از ان جمله می‌توان از راه‌اندازی پژوهشگاه رویان و دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا یاد کرد.»


او ضمن اظهار امیدواری نسبت به برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی در تعامل با مراکز صنعتی و هنرمندان کشور که جزو اهداف مهم این جشنواره نیز هست، گفت: «مستندسازی تصویری در کشور به خصوص فناوری و صنعتی و به تصویر کشیذن کارهایی که در کشور انجام می‌شود موجب ایجاد ارتباط میان دو قشر صنعتگر و فیلمساز می‌شود.»


رشیدی در ادامه تصریح کرد: «این دوره از جشنواره با سه سال وقفه برگزار می‌شود اما با تشکیل دبیرخانه دائمی قصد داریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جشنواره دیگر نه تنها دچار وقفه نشود بلکه در هر دوره به تکامل برسیم و بلوغ داشته باشیم. البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سیاست‌گذاران این جشنواره هستند که در شکل‌گیری کارها و برنامه‌ریزی‌ها در کنار ما بودند.»


وی ادامه داد: «مرکز مستندسازی دانش و صنعت ایران در جهاد دانشگاهی ایجاد کرده‌ایم، چرا که بعد از دوره دوم جشنواره مراجعاتی به جهاد می‌شد ضمن اینکه خود جهاد هم صدها طرح جدی فناوری و صنعتی دارد. به همین دلیل برای استفاده از آن‌ها در آینده این مرکز را ایجاد کردیم که تاکنون بیش از 20 فیلم مستند در آن تولید شده است.»


وی اظهار کرد: «هر چند که در این جشنواره مخاطبان هنری و صنعتی را مد نظر قرار داده‌ایم اما از نظر ما جشنواره فیلم و عکس صنعتی یک جشنواره دانشگاهی است. به همین دلیل زمان آن را به زمان برگزاری محدود نکرده‌ایم و در نظر داریم از 10 مهر تا 25 آذر امسال که همزمان با شروع فعالیت دانشگاه‌ها است، منتخب آثار جشنواره را در دانشگاه‌های مختلف کشور اکران کنیم.»


رییس جهاد دانشگاهی هنر همچنین عنوان کرد: «یکی دیگر از رویکردهای مهم این جشنواره جوان‌گرایی است. این جشنواره کاملا کم‌هزینه و اقتصادی برگزار می‌شود و ما سعی داریم با کمترین تعداد نیرو بیشترین بازدهی را داشته باشیم. خواستیم ساختارسازی کرده باشیم تا بر اساس دانشی که در این دوره به دست می‌آوریم به نتیجه برسد. همچنین به منظور تمرکززدایی، جشنواره دارای یک دبیرخانه مرکزی است و برنامه‌های ما در دفاتر جشنواره در معاونت‌های فرهنگی جهاد در استان‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند.»


وی افزود: «رویکرد دیگری که جشنواره دنبال می‌کند، ایجاد ارتباط میان هنر و صنعت و فناوری است و سعی می‌کنیم در بخش‌هایی که فکر می‌کنیم در دوره‌های قبلی نتوانستیم خیلی خوب عمل کنیم، کار را بهتر انجام دهیم.»


وی در پایان تاکید کرد: «به‌جد اعتقاد داریم که این جشنواره متناسب با خلأها و نیازهای جامعه شکل گرفته و نیاز به کمک و نگاه عملی وزارتخانه و سازمان‌های سینمایی داریم. زحمت فرهنگ‌سازی و ترویج این که فعالیت‌های فناوری و صنعتی را گسترش دهیم بر عهده شما دوستان رسانه است و امیدواریم همین طور که در کنار ما بودید تا پایان راه ما را همراهی کنید.»


در ادامه این نشست مسعود نجفی به شرح عملکرد جشنواره پرداخت و گفت: «فراخوان جشنواره 20 اردیبهشت ماه منتشر و تا پایان خردادماه مهلت ارسال آثار بود که تا 10 تیر ماه نیز تمدید شد. در این فاصله ۴۰۹ فیلم و ۲۲۷۲ عکس به دبیرخانه رسید. ضمن اینکه بخش عکس برای اولین بار به جشنواره اضافه شده بده که در این بخش هم تک عکس و هم مجموعه عکس داشتیم و این بخش با استقبال خوبی مواجه شد. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا در روزهای برگزاری جشنواره در پرئیس چهارسو، منتخبان این عکس‌ها در نمایشگاهی به نمایش در آیند. همچنین در بخش ویژه اساتید نیز عکس‌هایی از برخی استادان عکس صنعتی نمایش داده می‌شود.»


وی افزود: «در بخش فیلم‌های مستند ۷۱ اثر به بخش نهایی رسیدند که دو مستند حذف شدند؛ یکی به دلیل حضور در دوره قبلی و دیگری به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین جشنواره. در این بخش فیلم‌هایی از جوانان و همچنین افراد مطرح و شناخته شده همچون محمدعلی باشه‌آهنگر و مصطفی رزاق‌کریمی حضور دارند. همچنین در بخش پویانمایی ۱۲ اثر، در آیتم‌های تبلیغاتی ۳۸ اثر، در بخش داستانی 27 اثر ارائه شد که تنها ۴ اثر از میان آنها پذیرفته شد و در بخش دانشجویی نیز۳۰ اثر به بخش نهایی راه یافتند.»


وی ادامه داد: « در ایام برگزاری جشنواره ۱۷ سانس برای نمایش مستندها در نظر گرفته شده است. در این دوره از جشنواره بزرگداشت کامران شیردل را خواهیم داشت که دو سانس به نمایش منتخبی از آثار وی اختصاص یافته، همچنین نکوداشت محمدرضا مقدسیان را داریم که دو سانس هم به فیلم‌های وی اختصاص داده‌ایم.»


نجفی تصریح کرد: «همچنین دو کارگاه با محوریت فیلم‌های صنعتی و فناوری نیز خواهیم داشت. از دیگر برنامه‌هایی که می‌خواهیم در جشنواره داشته باشیم تقدیر از فیلمسازان و بازیگرانی است که در فیلم‌های صنعتی بازی کرده‌اند که البته این مهم نیاز به حمایت سازمان سینمایی دارد که منتظر اعلام نظر نهایی از طرف سازمان سینمایی هستیم و امیدواریم که بتوانیم این بخش را هم در جشنواره داشته باشیم. اختتامیه جشنواره هم روز شنبه 10 مردادماه ساعت 6 عصر در پردیس چهارسو برگزار می‌شود.»


وی اظهار کرد: «از آنجا که جشنواره‌های موضوعی آن‌گونه که باید در تهران مورد توجه و استقبال قرار نمی‌گیرد، یکی از برنامه‌های اصلی ما با توجه به آسیب‌شناسی که داشتیم، این بود که جشنواره را به شهر دیگری ببریم. تبریز یکی از انتخاب‌های اصلی‌مان بود بود که تا پای کار هم آمدند اما درنهایت راضی به همکاری نشدند.»


وی ادامه داد: «متاسفانه جشنواره زمانی به ما رسید که وضعیت اقتصادی کشور خیلی بد بود ولی امیدواریم اتفاق‌های خوبی بیفتد. ما در بخش بودجه مشکلات زیادی داشتیم. ساخت فیلم و اثر جزو برنامه‌هایمان بود، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را به انجام برسانیم.»


در ادامه رشیدی در مورد برنامه‌های دبیرخانه دائمی جشنواره توضیح داد: «در بخش دانشجویی تورهای عکاسی برگزار خواهیم کرد که بازدید از مراکز صنعتی و فناوری است. همچنین برگزاری نشست‌ها و همایش‌های موضوعی را خواهیم داشت که در طول سال بوده و حالا می‌خواهیم با کیفیت بیشتری ادامه دهیم.»


وی ادامه داد: «در بخش تولید نیز مراجعه‌کننده زیاد داشتیم. در همین راستا مرکز مستندسازی دانش و صنعت ایران را در جهاد ایجاد کردیم که بعد از دوره دوم جشنواره برای ساخت فیلم‌ها مراجعاتی می‌شد و خود جهاد هم برنامه‌ها و طرح های زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و دستمایه اثر قرار داد. تاکنون بیش از ۲۰ فیلم مستند در این مرکز تولید شده است که یکی از تولیدات این مرکز درباره یکی از فناوری‌های پیشرفته کشور بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت.»


وی عنوان کرد: «بعد از اختتامیه برای کاهش ایرادها و عملی کردن برنامه‌ها ستاد و دبیرخانه دوره چهارم را معرفی می‌کنیم تا بلافاصله کارشان را آغاز کنند. همچنین با هماهنگی که با رسانه ملی داشته‌ایم، آثار منتخب از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شوند ضمن اینکه تلاش می‌کنیم برگزیدگان جشنواره را به صنایع مختلف معرفی کنیم. قصد ما این است که این فیلم‌هایی که دارد در روابط عمومی‌ها خاک می‌خورد را بیرون بکشیم تا دیده شوند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: مسعود نجفی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب