دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1397 - 18:28

واکنش اردن به خبر تشکیل ناتوی عربی علیه ایران

یکی از کشورهای عربی نخستین واکنش رسمی را به خبر تشکیل ائتلاف عربی-آمریکایی علیه ایران نشان داد.
کد خبر : 299531

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، یک مقام مسئول در دولت اردن به پایگاه خبری خبرنی اعلام کرد آمریکا پیشنهاد ائتلاف عربی-آمریکایی را به چند کشور منطقه ازجمله اردن داده و در حال حاضر رایزنی‌ها در این‌باره ادامه دارد.


وی افزود: «این ایده با هدف ایجاد یک بستر برای هماهنگی مشترک میان آمریکا و برخی کشورهای منطقه در راستای مقابله با تهدیدات امنیتی، دفاعی و اقتصادی ارائه شده و امان درحال بررسی آن است ولی تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.»


رویترز پیشتر به‌نقل از چند مسئول آمریکایی و عرب از طرح جدید آمریکا با هدف مقابله با خطر ایران در منطقه خبر داده بود.


به گزارش آنا، مقام‌های آمریکایی و عربی چندی پیش گفتند دونالد ترامپ به‌دنبال ایجاد ائتلافی امنیتی و سیاسی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مصر و اردن است تا جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرد.


رویترز به‌نقل از چهار منبع که نامشان فاش نشده است، نوشت: «هدف کاخ سفید از تشکیل چنین ائتلافی همکاری‌های عمیق‌تر میان این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر موضوعات همچون تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک این کشورهاست.»


طرحی که مسئولان کاخ سفید و غرب آسیا به‌دنبال آن هستند نسخه عربی‌شده پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو برای کشورهای مسلمان اهل‌سنت است. گمان می‌رود چنین طرحی به افزایش تنش‌ها میان ایران با آمریکا و همین‌طور میان ایران با همسایگان عربش منجر شود.


به‌گفته برخی منابع دولت ترامپ امیدوار است رایزنی بر سر این طرح که از آن به‌عنوان ائتلاف راهبردی غرب آسیا نام برده می‌شود در خلال نشست مقام‌های این کشورها در واشنگتن که قرار است 12 و 13 اکتبر (20 و 21 مهر) برگزار شود نهایی شود.


کاخ سفید اعلام کرد ایده ائتلاف با شرکای آمریکا در منطقه چندین ماه در دست بررسی بوده است.


یک منبع آمریکایی در این‌باره گفت: «مسئولان سعودی ایده ایجاد ائتلاف امنیتی را در سال گذشته و در سفر دونالد ترامپ به پادشاهی عربستان مطرح کردند و موضوع توافق تسلیحاتی بزرگ میان آمریکا و عربستان مطرح شد ولی پیشنهاد ائتلاف امنیتی چندان پیش نرفت.»


برخی منابع در کشورهای عربی مشارکت‌کننده در این ائتلاف اعلام کردند خبر دارند تلاش‌ها برای فعال‌کردن این طرح از سرگرفته شده است. با وجود این هیچ مقام رسمی در این کشورها حاضر نشده است در این‌باره صحبت کند.


سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «ائتلاف راهبردی غرب آسیا مانند یک خاکریز در مقابل تجاوز، تروریسم و افراط‌گرایی از طرف ایران خواهد بود و به منطقه ثبات می‌آورد.»


با وجود این مقام کاخ سفید حاضر نشد تایید کند آیا خود دونالد ترامپ میزبان نشست اکتبر در واشنگتن خواهد بود یا خیر؟ همچنین معلوم نیست این طرح تا آن زمان نهایی شود.


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته