دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1394 - 15:46

موانع بر سر راه اوباما برای تایید توافق هسته‌ای برطرف خواهد شد؟

رئیس‌جمهوری آمریکا برای دفاع از توافق هسته‌ای و تصویب آن در کنگره بر روی دموکرات‌های مجلس نمایندگان حساب باز کرده، این در حالی است که بسیاری از بازیگران اصلی در این زمینه هنوز درباره رای خود به این توافق مردد هستند.
کد خبر : 29942

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری هیل، برخی دیگر نیز معتقدند که نیمی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان قصد مخالفت با کاخ سفید را در این زمینه دارند. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان در مخالفت با توافق اتحاد دارند و به همین دلیل کاخ سفید تمامی تلاش خود را برای تصویب توافق بر روی دموکرات‌های مجلس نمایندگان متمرکز کرده است.


براد شرمن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در این‌باره می‌گوید: اگر جمهوری‌خواهان لایحه‌ای را مبنی بر تایید توافق به مجلس بیاورند، من فکر می‌کنم که نیمی از دموکرات‌ها با این لایحه مخالفت خواهند کرد.


در این حال، مقامات دولت اوباما از راس تا به زیر در روزهای اخیر شخصا با نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان دیدار کرده‌اند و حتی برخی از آنان به اتاق بحران در کاخ سفید رفته و با باراک اوباما دیدار کرده‌اند، دیداری که جزئیات آن محرمانه باقی مانده است.


برخی معتقدند که انتظار می‌رود کنگره در ماه سپتامبر توافق را تایید کند. این در حالی است که رد توافق موجب عدم توانایی اوباما در لغو تحریم‌های کنگره خواهد شد، اتفاقی که موجب نابودی توافق می‌شود. اگرچه اوباما احتمالا این مسئله را وتو خواهد کرد و از آخرین حربه خود علیه کنگره بهره خواهد گرفت.


در عین حال باید این مسئله را نیز مد نظر داشت که اگر برتری سناتورهای جمهوری‌خواه بر دموکرات‌ها بیش از حد فعلی بود، این مبارزه به شکست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌انجامید. اما با این وضعیت اگر جمهوری‌خواهان در رد توافق متحد عمل کنند، باز هم تنها 43 رای به ضرر دموکرات‌ها خواهد بود که این مسئله مانع از وتوی اوباما نمی‌شود.


اما با وجود این احاطه کردن و فشار آوردن بر 145 نماینده برای حمایت از توافق هسته‌ای چندان هم آسان نخواهد بود. به این مسئله باید احتمال رای تفرقه افکنانه تعدادی از نمایندگان را افزود، به ویژه با توجه به اینکه برخی از نمایندگان معتقدند رای دادن درباره توافق مهم‌ترین کار آنان در دوران نمایندگی‌شان است.


یکی از افرادی که هنوز تصمیم قطعی خود را در این زمینه نگرفته است، الیوت انگل، سناتور جمهوری‌خواه، است که در این‌باره می‌گوید: من 60 روز وقت دارم. در این مدت به سخنان دیگران گوش خواهم داد. در واقع من برای تصمیم‌گیری در این مورد زمان زیادی دارم.


آدام شیف، عضو دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، پس از دیدار هفته گذشته با رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره گفت: اوباما در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای قرار دارد و ظاهرا برای تصمیم‌گیری در این‌باره بر روی دموکرات‌ها حساب باز کرده است. او واقعا احساس مثبتی درباره تصویب توافق دارد و اطمینان دارد که توافق شایستگی تصویب از سوی کنگره را دارد.


نقش حیاتی مجلس نمایندگان در توافق هسته‌ای هفته پیش بیشتر آشکار شد، زمانی که جو بایدن برای دیدار با اعضای این مجلس به ساختمان کاپیتال هیل رفت و جزئیاتی از توافق را به طور خلاصه در اختیار آنان قرار داد. این هفته نیز جان کری و ارنست مونیز، وزرای امور خارجه و انرژی آمریکا پشت درهای بسته با نمایندگان دموکرات جلسه‌ای را برگزار کردند.


از سوی دیگر در جریان سفر باراک اوباما به کشورهای آفریقایی تعدادی از نمایندگان دموکرات نیز با وی همراهی خواهند کرد، فرصتی منحصر به فرد که اوباما می‌تواند با آنان به طور رودررو درباره توافق هسته‌ای صحبت کند.


برخی از نمایندگان کنگره این نگرانی را مطرح می‌کنند که بر اساس توافق اتمی شدن ایران تنها به تعویق می‌افتد و به همین دلیل آنان درباره رای مثبت به توافق تردید دارند. اما وندی شرمن، معاون جان کری تصریح می‌کند: در صورت رد توافق، کنگره وارد جنگ با رئیس‌جمهور خواهد شد.


جان شاکوسکی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، به عنوان یکی از حامیان توافق هسته‌ای بر این باور است که توافق تایید می‌شود: من نسبت به این مسئله خوش‌بین هستم. من به عنوان کسی صحبت می‌کنم که با بسیاری از نمایندگان درباره رای به توافق صحبت کرده است. ما رای کافی برای تصویب توافق را خواهیم داشت.


در این حال برخی نهادهای خارج از کنگره نیز در مسیر تایید توافق تلاش می‌کنند، از جمله گروه‌هایی مانند «کردو، مووآن و دموکراسی برای آمریکا.»


گروه موسوم به «جی استریت» نیز که از گروه‌های لابی اسرائیلی حامی اوباما است، دو میلیون دلار در دو هفته اخیر برای حمایت از توافق هزینه کرده است. گروهی که در زمینه توافق در برابر آیپک ایستاده است. گروه‌های لیبرال حامی توافق تاکید کرده‌اند که تلاش اصلی آنان برای تصویب توافق در ماه آگوست انجام خواهد شد، زیرا در این دوران است که نمایندگان در واشنگتن حضور نخواهند داشت و رایزنی با آنان کمی آسان‌تر خواهد بود.


دموکرات‌ها نیز به آینده خود در انتخابات آتی می‌اندیشند زیرا رای دادن آنان به توافق تاثیر بسزایی در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد داشت. نیک برنینگ، رئیس موسسه «موو‌آن»، در این‌باره می‌گوید: شرایط کنونی مانند شرایط رای دادن به حمله به عراق است. شرایطی که نمایندگان کنگره هرگز فراموش نخواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته