دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1397 - 12:06
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه عنوان کرد:

افزایش 10 واحد اقامتگاه بوم‌گردی/ برگزاری مسابقات صخره‌نوردی بیستون در مهر ماه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از بهره‌برداری 10 اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان سال خبرداد.
کد خبر : 299397

جلیل بالایی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرگزاری آنا گفت: در حوزه گردشگری مهم‌ترین امری که در دستور کار قرار گرفته توسعه واحدهای اقامتی و اقامت‌های بوم‌گردی است.


وی اظهار کرد: به خاطر تنوع آب و هوایی، شرایط اقلیمی، روستاهای بسیار زیاد، طبیعت بکر، تنوع قومی و قبیله‌ای، تنوع فرهنگی در مباحث روستایی از ظرفیت غنی در حوزه گردشگری استان بهره‌مند هستیم.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهار کرد: ذائقه و توان اقتصادی گردشگری به سمت و سویی می‌رود که از واحدهای اقامتی روستاها و محیط‌های طبیعی استفاده شود. از سال گذشته روی این امر تمرکز بیشتری کردیم و تاکنون 17 اقامتگاه به ظرفیت‌ها اضافه شده و در حال آماده‌سازی است. در حقیقت بیش از 100 مورد تقاضا در حوزه اقامتگاه بوم‌گردی داشته‌ایم که از این میان 40 مورد، تأیید اصولی شده و 10 پیشنهاد برای عقد تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.


وی درباره تعداد اقامتگاه‌ها نیز اظهار کرد: تا اوایل سال 96 هیچ واحد اقامتی نداشتیم اما در حال حاضر هفت واحد فعال هستند و ما امیدواریم که حداقل 10 موردی که به بانک معرفی شده تا پایان سال به بهره‌برداری رسد و فعالیت 17 واحد بوم‌گردی در سال آینده را شاهد باشیم.


بالایی بیان کرد: عموماً واحدهای بوم‌گردی ما 17 واحد است که 350 نفر ظرفیت به استان اضافه می‌کند این میزان 10 درصد کل ظرفیت استان است بنابراین با احتساب 3 هزار و 200 تخت تا پایان سال میزبان بیش از 3 هزار و 500 نفر گردشگر خواهیم بود.


وی ادامه داد:‌ موارد معرفی شده از محل توسعه روستایی تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت خواهند کرد که برخی برای تجهیز و تغییر بناها و برخی دیگر برای ساخت است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در سخنانش یادآور شد: یکی از واحدهای بوم‌گردی در سه ماه اول سال بیش از 15 هزار نفر بازدید داشته و 700 نفر در شب اقامت داشته‌اند که این امر نشان می‌دهد یکی از ظرفیت‌هایی که باید به آن توجه شود افزایش و نیازهایی است که برای اقامت گردشگران لازم است.


وی درباره بحث گردشگری و تبلیغات آن نیز بیان کرد: رویدادها بخش اصلی و تأثیرگذار در گردشگری به شمار می‌روند که ما در حال بومی‌سازی، شناسایی و معرفی آنها هستیم. در هر روستا و بخش هر ظرفیت خاصی که وجود دارد از سوی مردم، شورا، دهیاری و ... برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال جشنواره روغن حیوانی کرمانشاه، جشنواره غذاهای محلی، جشنواره سفره ایرانی و انتخاب هنر آشپزی، جشنواره انگور، جشنواره گیاهان کوهی از جمله برنامه‌هایی بوده‌اند که از آغاز سال در استان برگزار شدند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با معرفی جشن انار در آبان ماه به عنوان یکی از برنامه‌های پیش‌رو در حوزه گردشگری گفت: با شناسایی و معرفی رویدادهای محلی که قابلیت استعداد استانی و منطقه‌ای شدن دارند به عنوان سیاست‌هایی که می‌توان رویشان تمرکز داشت، عمل کرده‌ایم. همچنین به واسطه حضور در نمایشگاه‌های مختلف که در سراسر کشور برگزار می‌شوند، امتیازهای استانی را معرفی می‌کنیم.


وی بیان کرد: در راستای جذب گردشگر از ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان هم بهره گرفته‌ایم به طوری که یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی تخصصی را از چند روز پیش با حضور 28 استان و 150 غرفه برای ارائه محصولات‌، برگزار کرده‌ایم. این رویداد فرهنگی که این روزها در پارک شاهد برپاست عامل مهم و جذب‌کننده گردشگر نیز به شمار می‌رود.


بالایی در بخش دیگری از سخنانش به شب فرهنگی استان کرمانشاه در برج میلاد اشاره کرد و گفت: این شب فرهنگی سه‌شنبه 9 مردادماه در برج میلاد تهران برپاست و تبلیغات خوبی هم برای آن انجام شده تا هم تهرانی‌ها و هم کرمانشاهی‌ها بتوانند با حضور در این شب فرهنگی از مراسم آیینی، آداب و رسوم، معرفی چهره‌ها و سایر برنامه‌های این شب بهره‌مند شوند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه هماهنگی با سایر نهادها و دستگاه‌ها را در راستای رویدادمحور شدن بحث گردشگری کرمانشاه معرفی کرد و افزود:‌ مسابقات صخره‌نوردی بیستون با همکاری سازمان ورزش و جوانان را در مهرماه برگزار خواهیم کرد همچنین در تلاش هستیم تا با جهاد دانشگاهی جشن‌های برداشت محصولات مختلف را داشته باشیم چرا که در استان کرمانشاه محصولاتی خاص در این منطقه وجود دارد که می‌توان به عنوان رویدادی ویژه از آن استفاده کرد.


وی در خصوص بحث ایجاد رقابت آزاد در حوزه گردشگری تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیریت خدمات سفر در گردشگری توسط دفاتر انجام می‌شود هر چه عملکرد دفاتر قوی‌تر باشد گردشگری را نیز تقویت خواهد کرد، بر همین اساس با ورود نیروهای جوان و توانمند در دفاتر خدمات مسافرتی امیدوار هستیم که در این بخش هم موفق عمل کنیم.


بالایی تأکید کرد: در سال‌های 95 و 96، 50 درصد رشد در این حوزه داشتیم و توانستیم 40 دفتر خدمات مسافرتی را به 62 دفتر برسانیم که عموماً اعضای آن نیروهای جوان تحصیل‌کرده در حوزه گردشگری و افراد پرانگیزه هستند. در حوزه سرمایه‌گذاری از محل کمک‌های فنی اعتباری و تسهیلات روستایی همچنین سایر منابع برنامه‌ریزی می‌کنیم که امسال پذیرش و شروع 300 میلیارد تومان برای ارتقای گردشگری در حوزه هتلینگ، پذیرایی، خدمات بین‌راهی، رستوران‌ها و تمرکز بر اقامت را داشته باشیم.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته