دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1397 - 19:41
احمد فاضل:

خلق واژه‌های بدیع، خوشنویسی واژه‌هاست

احمد فاضل معتقد است که حسن‌زاده در نوشتارش توانسته است اندیشه‌های خود را در قالب مفاهیم نو بکار ببرد و این هم به نوعی یک شیوه از خوشنویسی واژه‌ها در اندیشه است.
کد خبر : 299315

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی هندسه سلوک با حضور احمد فاضل و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر با نقد و بررسی آثا منصور حسن‌زاده در محل نگارخانه کوثر برگزار شد.


در این مراسم احمد فاضل با بررسی سه اثر منتشره ققنوس خیال، یک پیاله واژه و ثلث جان از تألیفات حسن‌زاده هنرمند خوشنویس گفت: در بحث زیباشناختی، حسن زیبایی از دو منظر ظاهری و باطنی مطرح می‌شود که در ادبیات عرفانی از آن به «آن» یاد می‌کنند.


وی افزود: این هنرمند در جلوه‌های مختلف، تفسیر و مصداق «آن» است و رقص قلم وی جلوه‌ای از خوشنویسی است تا جایی که در تألیفاتش می‌توان به وضوح دید که چگونه با تصویرسازی واژگان معانی را به ذهن مخاطب القا می‌کند.


این مدرس دانشگاه تأکید کرد: حسن‌زاده در نوشتارش توانسته است اندیشه‌های خود را در قالب مفاهیم نو بکار ببرد و اندیشه‌های خود را به ظهور برساند و این هم به نوعی یک شیوه از خوشنویسی واژه‌ها در اندیشه است.


فاضل با بیان این مطلب که به حال مظلومیت نویسندگان باید گریه کرد، افزود: متأسفانه در جامعه ما آن‌گونه که شایسته است به نویسندگان التفات نشده است چرا که یک نویسنده در پس قلم خود، نیروی عشقی نهفته دارد که بواسطه آن می‌تواند تجلی واژه‌ها را به دیگران منتقل کند.


وی در ادامه تصریح کرد: وقتی به اثر مولف نگاه می‌کنی زیبایی کلام را به این دلیل احساس می‌کنیم که از جان و دل نویسنده واژه‌ها نشأت گرفته است و به تعبیر بزرگان ادب فارسی از کوزه همان برون تراود که در اوست.


این مدرس دانشگاه یادآور شد: صفا و شأن در یک خوشنویسی حاصل تصفیه قلب و دخالت آن در مشق ظاهری است و وقتی که این معجون به کمک نویسنده بیاید زیبایی حاصل از آن، هارمونی و تناسب می‌آفریند و آثار منصور حسن‌زاده نشأت گرفته از وجود هنرمندش است که آن تعادل و هارمونی را در اوج می‌آفریند.


وی در پایان گفت: وقتی که آثار این هنرمند خوشنویس را مطالعه کردم، دریافتم ایشان در این عالم ظاهری سیر نداشته است و تلقین و الهام از عالم ماوراء همراه او وجود داشته است که نقش کلامش را به دل می‌نشاند و از خداوند متعال می‌خواهم که نای منصوری او همیشه مستدام بماند.


در پایان مراسم اختتامیه این نمایشگاه از کتاب ثلث جان سومین اثر این هنرمند مولف رونمایی شد.


لازم به ذکر است کتاب ثلث جان با 104 صفحه و 1500نسخه بصورت ناشر مولف در حوزه ادبیات آیینی با 31 عنوان از واژگان تلفیقی نظیر پرچین اندیشه، صولت عشق، سبحه تزویر، تثلیث زمانه و ... چاپ شده است.


انتهای پیام/4073


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته