ابعاد تازه ماجرای خرید هواپیما در دولت تدبیر/ چگونه بدون هواپیمای نو هم میتوانستیم نیازمان را برطرف کنیم؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، دستاوردسازی برای برجام از جمله کارهای تبلیغاتی روزنامههای اصلاحطلب بود. موضوع انعقاد قرارداد با شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس که قرار بود فقط ۸۰ فروند هواپیمای نو از شرکت بوئینگ خریداری و به ناوگان هوایی ایران اضافه شود یکی از موارد تبلیغاتی برجام بود که حالا ابعاد تازهای پیدا کرده است.
به گزارش جهاننیوز، روزگاری رسانههای اصلاحطلب با غرور و به طور حماسی تیتر زدند که «خرید ۸۰ بوئینگ نهایی شد» و روز دیگر نوشتند «بوئینگ پرید.»؛ در این حین حتی ماجرای افتضاح عکس یادگاری با هواپیمای ایرباسی که بوی نویی میداد، نقل محافل خبری و رسانهای شد.
وعدهای که محقق نشد و حالا کارشناسان این حوزه میگویند که اصلا چه اصراری بود که ما هواپیمای نو بخریم؛ درحالی که میتوانستیم با هواپیمای دسته دوم خطوط هوایی کشور را تجهیز و نیازمان را به این موضوع مرتفع کنیم.
در همین رابطه، «حسین علایی»، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در مصاحبه با ایرنا گفته که ۱۶ فروند هواپیما در شرکت آسمان خریداری و وارد کشور شده و اگر برخی سیاستهای غلط نبود، حداقل ۵۰ فروند هواپیما امکان ورود به ناوگان هوایی آسمان داشت.
وی درباره سیاست غلطی که حول برجام به خطوط هوایی کشور ضربه زد گفت: «تصور میشد همه کارها از طریق برجام و خرید هواپیمای نو انجام میشود درحالیکه از روز اول، اعلام کردم باید دست شرکتهای هواپیمایی را برای وارد کردن هواپیماهایی که خودشان تشخیص میدهند اقتصادی است باز گذاشت و سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای واردشده را تنها از لحاظ داشتن صلاحیت پرواز ارزیابی کند و معیارهای دیگر را باید کنار گذاشت.»
علایی با بیان اینکه منتظر هواپیمای نو ماندن اشتباه بود، اظهار داشت: «درواقع همان زمان نیز بر این موضوع تأکید کردم که توافق برجام باید فرصتی برای ورود انبوه هواپیما به کشور باشد و منتظر هواپیمای نو ماندن کار اشتباهی است. اما این تصمیم که زمان ساخت هواپیماهای خریداریشده نباید پایینتر از سال ۲۰۰۵ باشد، فرصت زیادی را از شرکتهای هواپیمایی برای واردکردن بوئینگ و ایرباس دستدوم گرفت.»
وی با اشاره به اینکه سیاست واقعی آمریکا در برجام توسط دولتمردان مغفول ماند تاکید کرد: «نکته دیگر شعار نوسازی ناوگان هوایی بود. اگرچه کم کردن عمر ناوگان هوایی شعار قشنگی است، ولی برای کشوری موضوعیت دارد که در شرایط عادی و طبیعی باشد. این در شرایطی است که ایران دچار مشکل است و آمریکاییها برجام را درست کردند تا به ایران فشار آورده و مسائل خودشان را حل کنند. برجام را درست نکردند که ایران قدرتمند شود. از دید آمریکاییها فلسفه برجام این بود که جلوی برنامه هستهای ایران را گرفته و مدیریت کند؛ بنابراین در مذاکرات خرید هواپیما باید به مسئله دشمنی آمریکا و عدم همکاری غربیها توجه میکردیم.»
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان توضیح داد: «باید بر این نکته تأکید شود که سن بالا برای هواپیما اشکالی ندارد. اکنون در آمریکا هم هواپیماهایی وجود دارد که با عمر بالای ۴۰ سال پرواز میکند. بااینوجود، در فضای کشور و افکار عمومی این موضوع بهگونهای مطرح شد که حتماً باید هواپیما نو و عمرش کم باشد و ناوگان هوایی ایران را با شرکت هواپیمایی امارات و ترکیش مقایسه میکردند. این در حالی است که آنها در شرایط عادی با جهان زندگی میکنند.»
حرفهای علائی که پس از غائله فتنه از لحاظ سیاسی، نزدیک به تفکر اصلاحطلبان و اعتدالیون شده بود، چند نکته حائز اهمیت را یادآور میشود.
اول اینکه تاکید بر نو بودن خرید هواپیماها که چندان موضوعیت نداشت، بیشتر به سبب تبلیغات سیاسی بوده که صفحات زیادی از روزنامههای اصلاحطلب را پر کرد. نکته مهم دیگر نگاه درست به برجام بود. علایی میگوید آمریکاییها برجام را برای پیشرفت ایران درست نکردند بلکه درست کردند که به ایران فشار بیاورند و صنعت هستهای کشورمان را متوقف کنند. با این حال امریکاییهایی که سعی دارند صنعت هستهای ایران را نابود کنند چطور امکان اینکه ایران خطوط هوایی و صنعت هوایی خود را تجهیز کند را میدادند؛ بنابراین نگاه رویایی و غیر واقع بینانه به برجام سبب شد تا کشورمان نتواند از فرصت پیش آمده استفاده لازم را ببرد.
به همین سبب این موضوع را هم میتوان شاهکاری دیگر در حوزه برجام به شمار آورد؛ شاهکاری که در آن نه هواپیمای نو نصیب ایران شد و نه اجازه داده شد که هواپیمای دسته دوم مانند دورانهای گذشته به خطوط هوایی کشور اضافه شود تا مشکلات آن حل شود. با این حال این شاهکار خطوط هوایی کشور را به عقب برگرداند که این موضوع بر خلاف شعار «به عقب بر نمیگردیم» حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ بود.
از این رو علایی به نکته مهمی در خصوص اشتباه محض محاسباتی دولتمردان و طرفداران برجام نسبت به این سند هستهای اشاره میکند که خود ضربات و خسارات زیادی به کشورمان وارد ساخت. به نظر میرسد مانند ماجرای ملانصرالدین که به دروغ شایعه پراکنی کرد که در کوچهای آش میدهند و سپس با هجوم خیل جمعیت خودش هم باورش شد آش میدهند و برای گرفتن آش حرکت کرد را اصلاحطلبان و طرفداران برجام تکرار کردهاند.
این جریان آنقدر با برجام به طور تبلیغاتی برخورد کرد که خود نیز باورش شد برجام برای پیشرفت ایران تهیه شده است. حال مشخص میشود که ابزار تبلیغاتی که البته دوام نیافت و زود رنگ باخت به سیاست و راهبرد کاری دولتمردان تبدیل شده بود، چند خسارت را در این حوزه از برجام میبینم. اول عدم اجازه تجهیز ناوگان هوایی کشور، دوم تبلیغات صرف سیاسی و انحراف معیار و راهبرد مدیریتی و سوم ناامیدی مردم بعد از تیترهای حماسی و امیدوار کننده.
منبع: جهان نیوز
انتهای پیام/4001
انتهای پیام/