دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1397 - 11:40
معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت:

عدم استفاده از دانش و خلاقیت‌های دانشجویی ورشکستگی صنایع را به دنبال خواهد داشت

معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نمی‌توان یک چهاردیواری ساخت و مردم را مجبور کرد یک محصول خاص تهیه کنند٬ به همین دلیل است که اگر از دانش و خلاقیت‌های دانشجویی استفاده نکنیم صنایع ما ورشکسته خواهند شد.
کد خبر : 299145

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برات قبادیان در همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، اظهار کرد: کار ما ایراد داشته است و باید شهامت داشته باشیم٬ بپذیریم و بررسی کنیم که ایراد کار ما کجاست؛ متاسفانه ما نتوانسته‌ایم در زمینه کارآفرینی موفقیت چندانی کسب کنیم.
وی افزود: در سیاست‌های کلی آموزش عالی به لحاظ فرهنگی مشکل جدی داریم. برای ما سرمایه‌گذاری برای ساخت یک کارخانه اهمیت زیادی دارد اما هنگام بررسی موضوع آموزش‌های مهارتی سخن از هزینه‌های نظام آموزش می‌کنیم. هزینه چیزی است که خرج می‌شود و آورده‌ای ندارد این نگاه به نظام آموزشی کار کشور را پیش نمی‌برد.
معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سه سرمایه در اختیار کشور قرار دارد٬ یکی سرمایه‌ خدادادی است مانند نفت٬ گاز و معادن که البته کشور ما در این سرمایه بسیار ثروتمند است. دوم سرمایه فیزیکی که شامل امکاناتی است که می‌توان به کمک آن تولید و اشتغال ایجاد کرد و درنهایت سرمایه انسانی که از آن با نام سرمایه پایدار یاد می‌کنند. در بخش تحقیق و توسعه وقتی بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم کشورهایی مانند فنلاند چه سرمایه‌گذاری عظیمی بر تحقیق و توسعه انجام می‌دهند ما نیز هرچه در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه مثبت آن را خواهیم دید.


قبادیان با طرح این پرسش که آیا واقعا این تعداد دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مورد نیاز کشور است گفت: چین با جمعیت میلیاردی 2300 مرکز علمی دارد در حالی که در کشور ما 2100 مرکز علمی مشغول آموزش به دانشجویان هستند. این موضوع ایراد اساسی است.


وی ادامه داد: عقل هم حکم می‌کند بعد از دیپلم تنها دو سال آموزش‌های لازم به جوانان آموخته شود تا آنها را آماده ورود به وارد بازار کار کنیم در این راه دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در اولویت باشد.


فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی نیاز به مهارت‌آموزی دارند


معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در ایران فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد٬ دکتری و حتی پسادکتری مجدد نیاز به مهارت‌آموزی دارند و در اشتغال ناموفق‌هستند. در حال حاضر 9 هزار دانشجو در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند که نیمی از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند آیا واقعا به این میزان دانشجو نیاز داریم؟
قبادیان با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌های نظام آموزش عالی دچار اشتباه شدیم گفت: برخی می‌گویند کسب علم مقدس است، البته هیچ شکی در این سخن نیست. توسعه حتما از مسیر علم می‌گذرد٬ اما مسیر اداره جامعه چیست؟ آیا بدون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌توان جامعه را مدیریت کرد؟ توجه به علم باید با نگاه عرضه‌محور صورت گیرد باید توجه کنیم که با چه کیفیتی دانشجو تربیت می‌کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا کشوری مثل آلمان عرضه‌محور است یا تقاضا محور، عنوان کرد: اگر ما صلاحیت‌محوری و شایسته‌سالاری را سرلوحه کار خود قرار دهیم موفق خواهیم بود و اگر سیاست‌های نظام آموزش عالی خود را اصلاح نکنیم به هیچ توفیقی دست نمی‌یابیم.


معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بعد از اهمیت سیاست‌گذاری مساله دوم توجه به نوآوری است٬ در نمایشگاه فناورانه٬ نوآوری به اقداماتی اطلاق می‌شود که در یک سال اخیر ایجاد شده باشد. به عبارت دیگر عمر یک طرح نوآورانه یک سال است. این نوآوری‌ها مشکلات را حل می‌کند. برای مثال 95 درصد آب مصرف شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای استفاده در صنعت بازآوری می‌شود، این عدد در کشور ما تنها سه درصد است.
قبادیان با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی و اتکا به نیروی انسانی گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه تغییر پارادایم دهیم و فکرمان را اصلاح کنیم باید بخش خصوصی را با استعدادهای داخلی آشنا کرد٬ تولید در کشور جواب نمی‌دهد مگر اینکه رقابتی شود.
معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نمی‌توان یک چهاردیواری ساخت و مردم را مجبور کرد یک محصول خاص تهیه کنند٬ به همین دلیل است که اگر از دانش و خلاقیت‌های دانشجویی استفاده نکنیم صنایع ما ورشکسته خواهند شد.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته