با استفاده مجدد از زبالههای زیستی:
پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس اعلام کرد؛
ایران پیشتاز رشد کمیت تولید علم در دنیا
براساس آخرین آمار پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس، میزان رشد کمیت تولید علم کشور نسبت به سال قبل برابر ۸.۹ درصد است و از این نظر در بین ۲۵ کشور برتر دنیا، ایران رتبه نخست را دارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی پایگاه استنادی، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بینالمللی پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس(WoS) میزان تولید علم ایران در سالهای ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۰۹۴۷، ۳۱۴۱۰، ۳۳۹۳۱، ۴۰۷۳۶، ۴۷۹۰۱ و ۵۲۱۸۳ بوده است. بدین ترتیب میزان تولید علم کشور از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱.۶ (یک ممیز شش دهم درصد) برابر افزایش یافته است.
وی افزود: رشد تولید علم در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا درسال ۲۰۱۷ برابر با ۸.۹ (هشت ممیز نه دهم) درصد بوده و در مقایسه با سایر کشورها در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با ۶.۷ (شش ممیز هفت دهم) درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴.۳ (چهار ممیز سه دهم درصد) در رتبه سوم و برزیل و سوییس هرکدام به ترتیب با ۳.۱ (سه ممیز یک دهم) درصد و ۱.۱ (یک ممیز یک دهم) در رتبههای بعدی قرار گرفته اند. برخی از کشورها در سال ۲۰۱۷ دارای رشد منفی هستند یعنی مدارک ثبت شده آنها در سال ۲۰۱۷ از سال قبل کمتر بوده است.
سرپرست ISC در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در طول شش سال گذشته (۲۰۱۲-۲۰۱۷) همواره روند صعودی داشته به طوری که از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱.۶) یک ممیز شش دهم) برابر افزایش یافته است. بر این اساس متوسط رشد سالانه تولید علم در شش سال مورد نظر یعنی (۲۰۱۲-۲۰۱۷) برابر با ۹.۱% (نه ممیز یک دهم درصد) بوده است.
وی افزود: بررسیها نشان میدهد که میانگین رشد تولید علم کشورهای برتر تولید کننده علم دنیا در شش سال گذشته حداکثر ۱۳ درصد بوده است. به طوری که کشور روسیه با میانگین ۱۳ درصد، هندوستان با میانگین ۱۰.۵ (ده و نیم درصد) و جمهوری اسلامی ایران با میانگین ۹.۱ (نه ممیز یک دهم) درصد به ترتیب رتبههای اول تا سوم را دارند. کشورهای چین و برزیل با ۷.۴ (هفت ممیز چهار درصد) و ۶.۷ (شش ممیز هفت دهم درصد) رشد به ترتیب در جایگاههای بعد قرار دارند.
دهقانی ادامه داد: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب میآید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمیتوان با قاطعیت درباره میزان ارزشمندی آن سخن گفت. سند سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بینالمللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بینالمللی است. با این نگاه، تولید علمی میتواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.
انتهای پیام/4040
انتهای پیام/