دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1397 - 15:45
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

80 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و مزمن است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علت بیش از 80 درصد مرگ‌ومیر و ناتوانی‌ها در کشور را ناشی از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر ذکر و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌ها در پیشگیری بیماری‌های مزمن و غیر واگیر بررسی سلامت افراد از بدو تولد است.
کد خبر : 298992

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضا ملک‌زاده بیان کرد: طرح‌های تحقیقاتی متفاوتی با اولویت پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت در وزارت بهداشت اجرا می‌شود.


وی بیان کرد: ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد؛ اما سهم تولید علم در 6 ماه سال 2018 میلادی برای نخستین بار رتبه پانزدهم بین کشورهای دنیا و جایگاه نخست در میان کشورهای اسلامی را کسب کرد.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از نظر کیفی محتوای مقالات علمی به‌طور چشمگیری نسبت به گذشته ارتقا داشته است.


ملک‌زاده علت بیش از 80 درصد مرگ‌ومیر و ناتوانی‌ها در کشور را ناشی از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر ذکر و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌ها در پیشگیری بیماری‌های مزمن و غیر واگیر بررسی سلامت افراد از بدو تولد است.


وی اظهار داشت: به همین جهت، مطالعات مبتنی بر جمعیت در 23 دانشگاه کشور طرح کهورت مادران و فرزندان انجام می‌شود.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها در سنین بلوغ و یا بعد از آن به مشکلات و تأثیرات در دوران نوزادی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: مقدمات اولیه این مطالعات از بدو تولد انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که مطالعه درباره سلامت افراد از دوران جنینی و از مادران باردار آغاز و تا تولد نوزاد و طول زندگی فرد ادامه یافته و ثبت خواهد شد.


ملک‌زاده تصریح کرد: از دیگر رسالت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر انجام فعالیت‌ها در زمینه بهداشت و درمان، کارهای پژوهشی با هدف شناسایی عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌هاست.


وی خاطرنشان کرد: در این طرح، حدود 200 هزار نفر جمعیت بالغ در نقاط مختلف ایران ازجمله نوجوانان و زن باردار در زمینه‌های رشد و نمو، سلامت و تأثیر عوامل محیطی مورد بررسی قرار می‌گیرند.


به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج دانشگاه کشور طرح مطالعات آینده‌نگر را برای حداقل 15 هزار نوزاد به تازگی آغاز کرده‌اند.


ملک‌زاده یادآور شد: عوامل خطر مرتبط با بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها که علت اصلی مرگ‌ومیر در ایرانیان است، در این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و راهکارهای مناسب در افراد برای جلوگیری از بروز این مشکلات ارائه می‌شود.


وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام سلامت در ایران را کاهش مرگ‌ومیر مادران برشمرد و افزود: میزان مرگ‌ومیر مادران در ایران در گذشته به ازای هر 100 هزار نفر، 130 نفر بوده که در زمان حاضر کمتر از 20 نفر است.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه تولید دارو در کشور گفت: در عرض پنج سال گذشته، 350 قلم داروی جدید با قیمت مناسب برای دسترس عموم جامعه در کشور توسط متخصصان داخلی تولید و به بازار عرضه شد.


ملک‌زاده افزود: 22 محصول از این داروها، محصولات بیوتکنولوژیک که با پیشرفته‌ترین فناوری در کشور تولید و تعدادی از این قلم داروها به کشورهای دیگر صادر شده است.


وی یادآور شد: بدیهی است تحریم و فشارها موجب کمبودهای مقطعی در تأمین داروهای خاص کشور شود اما تلاش بر این است برای بیماران صعب‌العلاج و خاص از هر طبقه‌ای مشکلی پیش نیاید و این وزارت خانه تدابیر در جهت تولید و یا واردات داروها برای رفع کمبودها اتخاذ می‌کند.


انتهای پیام/4009


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته