دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1397 - 13:49
خطیب نماز جمعه تهران:

دادن ارز به سفرهای غیرضرور خیانت به کشور است/ لزوم استقلال بانک مرکزی از دولت

خطیب نماز جمعه تهران دادن ارز به سفرهای غیرضروری را خیانت به کشور دانست و گفت: عدم استقلال بانک مرکزی از دولت ریشه بخشی از معضلات عمومی کشور است و راه‌حل، استقلال بانک مرکزی از قوه مجریه است. 
کد خبر : 298978

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سالروز عملیات مرصادگفت: در عملیات مرصاد منافقین کوردل فکر کردند که می‌توانند به ایران بیایند و ایران را تصرف کنند و حکومت اسلامی را ساقط کنند، اما در این عملیات لشکر اسلام وارد شد و منافقین نابود شدند.


خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد اقامه نماز جمعه به امامت مرحوم طالقانی، نمازجمعه را حج فقرا دانست و نمازجمعه برای افرادی که توان ندارند در حکم یک حج است. باید مردم را به اقامه نمازجمعه تشویق کرد. نمازجمعه، حکم حج فقرا را دارد و غفلت از نماز جمعه، خبط عظیمی است و انسان را مغبون می‌کند و از فوز عظیمی مرحوم می‌شود. مرحوم طالقانی شخصیت برجسته‌ای بود که برای همه روشن است و حضرت امام خمینی(ره) آقای طالقانی را به مثابه ابوذر برای انقلاب دانستند.


موحدی‌کرمانی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مسئولین سنگین سه قوه در رفع مشکلات مردم، چهار پیشنهاد به دولت داد و گفت: پشنهاد اول این است که فقط کالاهای اساسی باید با نرخ ارز ترجیحی 4200 تومان تهیه شود که عبارتند از دارو، موادغذایی، نهاده‌های دامی و سایر مایحتاج ضروری مردم. متاسفانه از اواخر فروردین امسال تا اواسط خرداد، کالاهای غیرضروری با همین ارز 4200 تومانی وارد کشور شد. نمی‌دانم تاسف و نگرانی خود را با چه عبارتی ابراز کنم.


امام جمعه موقت تهران درباره پیشنهاد دوم خود گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی مربوط به وضعیت نظام بانکی است که به خاطر ضعف نظارتی از سوی بانک مرکزی شاهد افزایش گسترده حجم نقدینگی هستیم. این حجم اگر مدیریت نشود، کلیه بازارهای اقتصادی کشور را دچار نوسان و تلاطم می‌کند و باید برنامه‌های هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد اقتصادی، مشخص و عملی شود.


وی با بیان اینکه بخش عظیمی از منابع ارزی کشور از دست رفته و موجب ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور شد، دادن ارز به سفرهای غیرضروری را خیانت به کشور دانست و اظهار داشت: از دولت انتظار می‌رود بازار ثانویه ارز را جدا پیگیری کند.


موحدی کرمانی سومین پیشنهاد خود را تغییر تیم اقتصادی کابینه دولت معرفی کرد و گفت: عدم استقلال بانک مرکزی از دولت ریشه بخشی از معضلات عمومی کشور است و راه‌حل، استقلال بانک مرکزی از قوه مجریه است. گفته می‌شود برخی اعضای تیم اقتصادی کابینه سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول ندارند که این پذیرفتنی نیست از دولت چندصدایی در تصمیمات اقتصادی به گوش برسد. دولت باید صدای واحد اقتصادی داشته باشد و لازم است از نیروهای جوان و فعال در تیم اقتصادی استفاده شود.


وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، بازنگری در ساختار مدیرتی متمرکز، ضروری است، تصریح کرد: دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای سراسر کشور و رونق اقتصاد هر منطقه، ضروری است که بخشی از اختیارات خود را به استانداران تفویض کند. این یک ضرورت است و از رئیس جمهور انتظار می‌رود بر اساس اصول 127 و 138 قانون اساسی برای ایجاد تحول در استان‌ها، بخشی از اختیارات خود را به استانداران تفویض کند.


امام جمعه موقت تهران در نصیحتی خطاب به مسئولان نظام گفت: بکوشیم دل را از محبت مردم و عشق به خدمت جامعه و غم مستمندان پر کنیم. واقعا غمخوار مردم باشیم و از رنج مردم رنج ببریم. برای آرامش مستضعفان جامعه، سطح زندگی خود را پایین بیاوریم و به دریافت معمول و متعارف، بلکه کمتر از بیت‌المال قانع شویم


موحدی‌کرمانی با بیان اینکه نباید اجازه داد میان مسئولان پاک، افرادی خائن پیدا شوند که از بیت‌المال بدزدند و فرار کنند، تصریح کرد: باید با با نظارت کامل و دقیق، جلوی این خطر را بگیرید. البته قوه قضاییه هم باید اشدمجازات را برای غارتگران بیت‌المال اعمال کند.


وی افزود: منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان‌ها بریزد و خواسته‌های مشروع خود را مطالبه کنند و آنگاه شما بیدار شوید و اقدام مناسب کنید. شما دولت تدبیر هستید و باید مشکلات اقتصادی را شناسایی و به دفع، قبل از رفع بپردازید. البته مردم انقلاب خود را دوست ‌دارند و صبر انقلابی دارند و صبر را از امام حسین(ع) آموخته‌اند، اما شما هم بکوشید انقلابی باشید و کار انقلاب کنید.»


خطیب جمعه تهران همچنین به سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله مشکینی نیز اشاره کرد و گفت: ایشان شخصیتی فوق‌العاده ارزنده و متواضع بود و در حالتی که در حد مرجعیت بود و جزء مراجع بود، خضوع می‌کرد و برای ورود به خبرگان ثبت نام می‌کرد.


انتهای پیام/4009/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته