ضرورت انتقال درآمدزایی از حوزه ساخت و ساز به سایر بخشهای اقتصادی شهر
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر تهران که با عنوان «پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم» ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژههای نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده و همچنین اشباع نسبی ظرفیتهای طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی توانیم کاری انجام دهیم.
وی ادامه داد: من میخواهم برعکس این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیتهای بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن میتوانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.
سالاری در ابتدا با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه 60، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهرها به صورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجهای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرایند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم علیرغم وعدههای دولت، به نتیجه نرسیده است.
وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهرها علیالخصوص تهران سهلالوصول ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری و معاونتهای دیگر سازوکارهای درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.
حق نداریم به مردم بگوییم نمیتوانیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه میخواهم خود انتقادی کنم، گفت: مردم در سال 96 در صفهای طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم چون بدهی از مدیریت شهری گذشته به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمیتوانیم انجام دهیم و ما تسلیم هستیم.
سالاری افزود: ظرفیتهای قابل توجهی در سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیتهایی که سالهای گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقاء کیفیت زندگی میشود.
رخوت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیتهایی که میتواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد، اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دورههای گذشته، هنوز هم داراییهای قابل توجهی دارد اما در گزارشهای مربوط به بودجههای غیر نقد، درآمد در این حوزه صفر است یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیر نقد طی یکسال گذشته نداشتهایم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر میگردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.
سالاری افزود: چطور میشود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک، میتواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند در حالیکه در شهرداری تهران با ظرفیت های عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟
وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم میتوانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.
پروژههای مشارکتی متوقف شدهاند
وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه 21 میلیارد تومان درآمد داشته است در صورتی که در این حوزه می توان سالانه حداقل 800- 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. اما شهرداری تهران دارای 90 پروژه بوده که 50 پروژه آن جاری است و اکثر این پروژه ها دچار مشکل شده اند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران که میدان مرکزی و 300 بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد تنها سالانه 30-40 میلیارد تومان درآمد کسب میکند در حالیکه یک سوپر مارکت در یک محله میتواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصهای که در اختیار دارد نمیتواند با سرمایه گذاری در این عرصهها در آمدزایی داشته باشد در حالیکه اگر این عرصهها را به بخش خصوصی واگذار کند چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد میشود.
وی در ادامه به درآمد 310 میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال 96 اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصتهای بسیار گسترده، تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000 میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.
سالاری همچنین در خصوص درآمدهای شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال 95 این شرکت تنها 48 میلیارد تومان بوده در حالیکه سود درآمدی تنها یک مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضاهای زیادی در اختیار دارد.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با 500 هکتار زمین وسرمایه گذاریهای خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده بجای آنکه از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه میگیرند این در حالیست که عرصههای این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.
وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به همین منوال، مجموعهای که به عنوان نماد منحصر فرد شهری است با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجه ای دریافت می کند.
نمایشگاه شهرآفتاب تعطیل شده است
وی در ادامه با شاره به هزینه 4 هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور میشود بخش خصوصی با یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود می نشیند اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمی شود. همچنین سازمان پسماند که خود میتواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه تخصیص میدهد.
سالاری در خصوص ظرفیتهای دیگر سازمانهای شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکین شهر مجموعهای از دکلها و آنتنها و عرصههای شهری و حدود 1300 کیلیومتر فیبر نوری درا ختیار دارد اما به تازگی توانسته صرفا 21 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالن های ورزش در محلات و مناطق گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد، ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ بلکه کمک هم از شهرداری می گیرد.
وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع، یک عرصه 1070 هکتاری را به عنوان عرصه بازارهای تجارت جهانی از منتهیالیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کردهاند که یک فرصت بینظیر برای ارتقاء جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی است و با احیاء این عرصهها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکتها و سازمانها که به روزمرگی رسیده است میتوان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم و با ایجاد بازارهای تجارت جهانی و محدوده های کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم .
سالاری در خصوص ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی و todها نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری میتوانند باشند، بطوریکه میتوان در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده 5 و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعهها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجایی که مردم میتوانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمعها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند این نیز یکی از ظرفیتهای بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که شهر تهران غنی است و ظرفیتهای قابل توجهی دارد که درآمدهای بالایی را برای شهر کسب کند، اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیونها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونتهای مربوطه، بخشهای اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.
انتهای پیام/4039
انتهای پیام/