دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 16:01
سه خبر از میراث فرهنگی/

دستگیری سارق خانه تاریخی حکیم نصیر

سرقت درب و پنجره‌های خانه تاریخی حکیم نصیر با تلاش نیروهای یگان حفاظت استان کرمانشاه، ناکام ماند.
کد خبر : 298140

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، سردار رحمت الهی گفت: یگان حفاظت استان کرمانشاه در ادامه روند پیشگیری از سرقت و تخریب بناهای تاریخی، ضمن تشدید اقدامات حفاظتی و انجام بازدیدهای نوبه‌ای به صورت شبانه‌روزی، در آخرین روز تیرماه سال جاری در محوطه بازار و بافت قدیمی شهر متوجه تردد فردی مشکوک در اطراف خانه حکیم نصیر شد و با اطمینان از سرقت درب و پنجره خانه موصوف بلافاصله نسبت به دستگیری فرد مظنون اقدام لازم به عمل آمد و در ادامه عملیات، فرد مذکور برای آشکار شدن زوایای پنهان موضوع، به کلانتری ممنتقل شد.



فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: علی‌رغم حمل درب و پنجره‌های مسروقه به بیرون از جایگاه، با حضور به‌موقع گشت یگان از سرقت آنها جلوگیری کرد و ضمن استرداد درب و پنجره‌های سرقتی به خانه تاریخی حکیم نصیر، نسبت به نصب آن در محل قبل اقدام کرد.


اهدای اشیای تاریخی کشف‌شده در شهرستان دلگان به میراث‌فرهنگی


مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: چند تن از شهروندان دلگان چند قطعه شیء تاریخی مکشوفه را به اداره کل میراث فرهنگی این استان اهدا کردند.


علیرضا جلال‌زایی اظهار کرد: این اشیا شامل 4 ظرف سفالی، 4 قطعه شی فلزی، 48 عدد مهره سنگی و شیشه‌ای، 4 قطعه ادوات سنگی به همراه قطعات شکسته 2 ظرف فلزی است که در حضور رئیس حراست اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان تحویل امین اموال فرهنگی شده است.


وی با بیان اینکه این اشیا متعلق به دوره هزاره سوم تا پیش از تاریخ است، ادامه داد: کارشناسان اداره کل میراث برای بررسی منطقه به این شهرستان اعزام خواهند شد و بعد از بررسی، این اشیا به مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق منتقل می‌شود.


آواربرداری و خواناسازی فضاهای معماری راسته‌بازار شهر تاریخی تون


پروژه آواربرداری و خواناسازی فضاهای معماری راسته بازار شهر تاریخی تون در استان خراسان‌جنوبی در حال انجام است.


اقدس کرم‌پور مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی تون گفت: راسته بازار قدیم در محله میدان شهر تاریخی تون قرار داشته که با توجه به شواهد معماری، قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این راسته بازار از محل مزار امامزادگان شروع و تا مدرسه علیا ادامه داشته است.



وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته نسبت به آواربرداری مسیر اصلی راسته بازار اقدام شده بود که در سال جاری خواناسازی فضاهای معماری راسته بازار شامل مغازه‌ها و تیمچه در دستور کار قرار گرفت.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته