دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 13:44
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد؛

ورود 700 دانش‌آموخته دانشگاهی به آزمایشگاه‌های نیروهای مسلح

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح منعقد کرده‌ایم، یادآور شد: براساس این تفاهم‌نامه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند بخشی از دوران سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها گذرانده یا به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.
کد خبر : 298091

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌و‌پرورش، مسعود برومند در نشست پیوند آموزش‌های رسمی و غیررسمی مهارتی بیان کرد: سال 1362 پس از بازگشایی دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان ما 116 تا 117 هزار نفر بودند به همین دلیل ما در آن دوران با کمبود نیروی متخصص، مهندس، پزشک و به طور کای تحصیل کرده مواجه بودیم بر همین اساس تمام سیاست‌های وزارت علوم در راستای توسعه آموزش‌ها شکل گرفت به گونه‌ای تا سال 1395 تعداد دانشجویان ما به 4 میلیون و 300 هزار نفر رسید. هم‌چنین در سال‌های 68 و 69 سیاست‌ها مبتنی بر توسعه تحصیلات تکمیلی بوده که نتیجه آن تربیت نیروهای متخصص در سال 75 شد.


وی با توجه به فعالیت‌های پژوهشی انجام شده توسط دانشجویان، افزود: در سال 2017 بالغ بر 52 هزار مستندات علمی توسط دانشجویان در مستندات بین‌المللی به چاپ رسید.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از سال 84 تا 85 توسعه مراکز رشد در مجموعه‌های وزارت علوم آغاز شد، یادآور شد: این امر موجب شد در سال 96 تعداد 190 مرکز رشد و 43 پارک علم و فناوری تاسیس شد به گونه‌ای که اکنون حدود یک سوم شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علمی و فناوری مستقر هستند.


وی افزود: در واقع پنج هزار واحد فناوری و یک هزار 200 شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علمی و فناوری تشکیل شدند که گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی دارند.


برومند با بیان اینکه برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان راهی جز توانمند کردن دانشجویان نداریم، تصریح کرد: از راه‌های تحقق این امر توسعه کارآفرینی، مهارت‌آموزی، آموزش مهارت‌های تخصصی، حرفه‌ای، عمومی و فردی در بین دانشجویان است.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به اینکه در سال 96 حدود 680 دوره‌آموزشی در مراکز رشد برای دانشجویان ارائه شد، گفت: برای توسعه این آموزش‌ها نیاز به امکانات بیشتری داریم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از دانشجویان ما مهارت‌های لازم را در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای کسب می‌کنند، یادآور شد: در سال 96، 37 درصد افرادی که در مراکز فنی و حرفه‌ای مشغول به کار شدند از میان دانشجویان بوده که این تعداد بالغ بر 580 هزار می‌شود که این آمار در سه ماهه اول امسال افزایش پیدا کرده است.


برومند در ادامه به تفاهم‌نامه وزارت علوم با سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان این دو دستگاه منعقد شد که بر اساس آن دانشجویان می‌توانند از ظرفیت کارگاهی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای بهره‌مند شوند و در نهایت از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای گواهینامه صلاحیت دریافت کنند.


وی افزود: این تفاهم‌نامه علاوه بر اینکه باعث می‌شود دانشجویان از ظرفیت آزمایشگاهی و کارگاهی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای برخوردار شوند موجب تقویت انگیزه آنها در حوزه آموزش مهارت‌های حرفه‌ای می‌شود.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح منعقد کرده است، بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند بخشی از دوران سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها گذرانده یا به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.


وی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه این تفاهم‌نامه تدوین شده است، ‌افزود: امسال 700 نفر در این دوره‌ها معرفی می‌شوند ولی قبل از آن نیاز است تا سیستم‌های ما مکانیزه شود.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه اقدام به سنجش میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کرده‌ایم، گفت: در این راستا از دانشگاه‌ها و موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم خواسته شده تا از طریق کانون فارغ‌التحصیلان و سازمان‌هایی هم‌چون نیروهای مسلح و تامین اجتماعی میزان اشتغال دانشجویان را اعلام کنند.


وی افزود: در حال حاضر 29 دانشگاه ارزیابی خود را در این حوزه انجام داده و موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم نیز بررسی‌های خود را اجرایی کرده است.


برومند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور ما باید کارهای بزرگی برای توسعه اشتغال دانشجویان در کشور انجام دهیم، تصریح کرد: برای تحقق این امر تمامی دستگاه‌ها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.


وی یادآور شد: در بحث توسعه صلاحیت‌ دانشجویان طرحی را با سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز کرده‌ایم که تاکنون به خوبی پیش رفته است.


انتهای پیام/ 4038


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته