دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 13:02
نیکی هیلی:

روسیه هیچ وقت دوست آمریکا نمی‌شود/ما تهدید ایران را جدی می‌گیریم

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی به تشریح رویکرد دولت ترامپ در خصوص ایران، کره شمالی و روسیه پرداخت.
کد خبر : 298067

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از هیل، «نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با شبکه CBN آمریکا به دفاع از ترامپ در خصوص رویدادهای دیدار وی با پوتین پرداخت. وی در خصوص روابط دوجانبه میان آمریکا و روسیه گفت: «روسیه هیچ وقت دوست آمریکا نبوده اما بعد از دیدار اخیر و کنفرانس خبری مشترک رئیس‌جمهور ترامپ و پوتین نگرانی‌های دو طرف کاهش یافته است.»


وی ادامه داد: «ما به روسیه اعتماد نداریم. همین‌طور به رئیس‌جمهور این کشور و هیچ وقت هم به آن‌ها اعتماد نخواهیم کرد. این یک حقیقت است. رئیس‌جمهور با رهبر کره شمالی ملاقات کرد و جلسه داشت. همانطور که با رئیس‌جمهور روسیه ملاقات و جلسه‌ای طولانی داشت. این‌ها وقایع مهمی هستند که باید اتفاق می‌افتادند.»


رئیس‌جمهور آمریکا در طول هفته گذشته به خاطر نحوه حضورش در جلسه و کنفرانس خبری با پوتین مورد انتقاد شدید محافل سیاسی این کشور قرار گرفت. منتقدان ترامپ معتقدند که وی در این جلسه باید به موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا می‌پرداخت. اما وی به نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص قطعی بودن دخالت روسیه در انتخاباتی که خودش پیروز آن بود شک دارد.


ترامپ در اظهارنظرهای مختلفی گفته است که همراهی واشنگتن و مسکو می‌تواند برای آمریکا نقطه مثبتی باشد. وی پیش از ورود به جلسه خصوصی با همتای روس‌اش گفت که پوتین را به عنوان یک دشمن در نظر نمی‌گیرد. ترامپ قبل از ترک جمع خبرنگاران در مورد پوتین گفته بود: «من به این امیدوارم که یک روز او دوست خوبی برای ما خواهد شد.» اظهار نظرهای ترامپ و رفتارش در این دیدار باعث شده تا همراهان، کارکنان و مدیران وی در طول هفته گذشته مرتب مشغول به پاسخگویی درباره رفتار رئیس‌جمهورشان باشند.


هیلی در بخش دیگری از گفت‌وگویش به ایران نیز پرداخت و با تکرار ادعاهای همیشگی‌اش علیه کشورمان در خصوص توئیت ترامپ درباره ایران گفت: «آن‌ها اروپایی‌ها و سایر کشورهای دخیل در توافق هسته‌ای را از کارهایی که ممکن است انجام دهند ترسانده‌اند. ما خریدار این نیستیم. رئیس‌جمهور [ترامپ] کاری کرد که بگوید ایالات متحده را تهدید نکنید، چون ما همه تهدیدها را جدی می‌گیریم و شما نمی‌خواهید که ما بر اساس آنها اقدام کنیم.»


وی در ادامه درباره توئیت ترامپ گفت: «[این توئیت] ایران را سر جایش نشاند چون فهمیدند که اینها فقط حرف نیستند. اگر می‌خواهید برای توافق جدید سر میز مذاکره برگردید، ما حاضریم با شما گفت‌وگو کنیم، ولی قرار نیست ما را تهدید کنید که این کار را انجام بدهیم.»


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته