دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1397 - 06:58
تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با آنا:

انقلاب اسلامی سالهاست تحت فشار اقتصادی غرب است/ تحریم ابزار جنگ روانی آمریکا ضد ایران

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اینکه آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم ایران زمان‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند برای این است که با جنگ روانی قبل از اینکه خود تحریم ما را آزار دهد و باعث ایجاد مشکلی شود، فشار روانی ناشی از شنیدن نام آنها به ما آسیب بزند و ما را تضعیف کند.
کد خبر : 298041

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.


رئیس جمهور آمریکا نیز در پیامی توئیتری خطاب به روحانی نوشت: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن. شما تاوان آن را خواهید داد، به طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!


در همین رابطه دکتر محمدصادق کوشکی تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل این جنگ لفظی گفت: آنچه که در سخنان دو جانبه روحانی و ترامپ اتفاق افتاد عملا یک بازنمایشی از چهره حقیقی آمریکا بود.


وی افزود: علمکرد و ادبیات آمریکایی‌ها طی یک قرن اخیر همانی است که در حال حاضر در رفتار ترامپ می‌بینیم. رئیس‌جمهور آمریکا دیوانه نیست بلکه سمبل و نمونه خالص فرهنگ آمریکایی است و حتی یکی از دلایلی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از او استقبال شد و توانست رای بیاورد این است که او توانست چهره یک آمریکایی اصیل که میراث‌دار فرهنگ کابویی هست را به نمایش بگذارد.


کوشکی با تاکید بر اینکه آمریکا همچنان شیطان بزرگ است گفت: البته این تصویر و حقیقت واقعی چهره آمریکا برای کسانی که در خط انقلاب اسلامی، امام و رهبری قرار داشتند چیزعجیبی نبوده و نیست، بلکه آنها یقین داشتند و دارند که آمریکا همچنان شیطان بزرگ، بی‌منطق، سلطه‌جو، متکبر و یک دولت استکباری است. ولی برخی این حقایق را فراموش کرده بودند و یا اصلا یاد نگرفته بودند که بخواهند فراموش کنند و تلقی آنها این بود که آمریکا کدخدا و جامعه جهانی است و ارزش مذاکره و گفت‌وگو دارد و طرف خوبی برای مذاکره هست. حتی با شوق می‌گفتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین برجام است و تخیلات خودشان را به عنوان حقایق عالم سیاست تصور می‌کردند. وقتی یک روزنامه به صراحت تیتر می‌زند که امضای کری تضمین برجام است، یعنی باور دارند که آمریکایی‌ها یک حاکمیت بافرهنگ، منطقی و انسانی هستند.


تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ادبیات و شیوه نگارش توئیت ترامپ در پاسخ به سخنان روحانی، چهره حقیقی آمریکایی‌ها را برای افراد خیال‌پرداز که با تصورات خوشبینانه که با مدل کودکانه به دنیا نگاه می‌کردند و خود را روشنفکر و آگاه به مسائل دیپلماتیک و پیچ و خم‌های سیاست خارجی می‌دانستند، یک تلنگری است که نشان دهد باید تخیلات را کنار بگذارند و بدانند که آمریکا همان شیطان بزرگ و دولت مستکبری است که امام(ره) گفتند.


کوشکی افزود: حداقل فایده این توئیت و چنگ و دندان نشان دادن‌های ترامپ این است که عده‌ای متوهم و خیال‌پرداز و ناآشنا با واقعیت‌های آمریکا به خودشان بیایند، هرچند که شاید بعضی هنوز هم نخواهند چنین مواردی را بپذیرند و بخواهند اینگونه بیان کنند که این وحشی‌گری‌ها و رفتارهای نادرست مختص به شخص و شخصیت دونالد ترامپ است و خود آمریکا یک آمریکای منزه، منطقی و بافرهنگ است!.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره تهدید مسئولان ایرانی نسبت به بستن تنگه هرمز گفت: هشدارهای مسئولان صرفا یک تذکر و یادآوری است. خوشبختانه تاکنون دشمنان هیچوقت نتوانستند ما را به مرزی برسانند که از آخرین تیر ترکش خود که بستن تنگه هرمز است استفاده کنیم و اگر بر حسب گفته مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی به مرز تضعیف کامل و سرنگونی برسد، ایران می‌تواند در چنین فضایی با ابزاری به نام تنگه هرمز از موجودیت خویش دفاع کند.


کوشکی افزود: تنگه هرمز و تسلط قانونی جمهوری اسلامی ایران بر بخش‌های مهم این آبراه بین‌المللی که حتی بسته شدن یک روزه آن می‌تواند تاثیر خیلی بدی بر جهان صنعتی و اقتصاد جهانی بگذارد، آخرین تیر ترکش است که قرار نیست شلیک شود، بلکه فقط قرار است یادآوری شود که اگر دشمن بخواهد ما را تا خطوط قرمزمان پیش ببرد،‌ ما هم می‌توانیم روی خطوط قرمز آنها راه برویم.


تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که اولین بسته آن 13 مرداد و تحریم‌های نفتی از 15 آبان اجرایی می‌شود گفت: تکرار این تحریم‌ها فقط قرار است که فشار روانی به مردم و جامعه وارد کند وگرنه مگر ما با دنیا چقدر مبادلات طلا در حد وسیع داشتیم که حالا می‌خواهند ما راتحریم طلا کنند؟


وی افزود: مبادلات در سیستم بانکی ما سال‌هاست که ارتباطش با دنیا قطع است و یا طی سال‌های اخیر چه قبل و چه بعد از برجام وقتی نفت می‌فروشیم عملا نمی‌توانیم پولش را دریافت کنیم و به خاطر همین اینکه می‌گویند در تحریم جدید اجازه نمی‌دهیم ایران نفت بفروشد، این موضوع بیشتر یک جنگ روانی است و در عمل اتفاق خاصی قرار نیست بیافتد. حتی زمانی که به طور رسمی نفت می‌فروختیم هم نمی‌توانستیم پول آن را نقدی دریافت کنیم. تحریم‌های جدید آمریکا آنقدر کشنده نیست که تصورش اینگونه است و بیشتر به عنوان ابزار جنگ روانی از آن استفاده می‌شود.


کوشکی اعلام زمان تحریم‌ها را جنگ روانی توصیف کرد و گفت: اینکه آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم ایران زمان‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند که مثلا در مرداد فلان تحریم‌ها و در آبان ماه بخشی دیگر از تحریم‌ها اعمال می‌شود برای این است که این پروسه فشار را مرحله به مرحله در اذهان مردم، جامعه جهانی، فعالان اقتصادی و .... تداعی کنند و نتیجه این بشود که قبل از اینکه خود تحریم ما را آزار دهد و باعث ایجاد مشکلی شود، فشار روانی ناشی از شنیدن نام آنها به ما آسیب بزند و ما را تضعیف کند.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته