دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ به جوسازی عجیب رسانه‌ای در خصوص شهریه دانشگاه آزاد اسلامی

پیرو انتشار گزارشی تحت عنوان « شوک جدید دانشگاه آزاد به دانشجویان» در خبرگزاری فارس، اداره کل رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی به این خبر پاسخ داد.
کد خبر : 29803

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ متن جوابیه به شرح زیر است:


افزایش شهریه حداقلی و قانونی است


بر اساس مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند سال 93 ، شهریه پایه بدون افزایش باقی مانده و شهریه متغیر دانشجویان از مهر سال 94، 15 درصد افزایش پیدا می‌کند که ازنظر خبرگزاری فارس این اقدام در تیرماه سال 94 موجب شوک به دانشجویان شده است!!


باید به این موضوع توجه داشت که اولاً دانشگاه آزاد اسلامی یک موسسه غیردولتی محسوب می‌شود و از بدو تأسیس بدون استفاده از منابع دولتی توانسته است تاکنون نیمی از بار آموزش عالی کشور را به دوش بکشد و تمامی منابع و مصارف مالی خود را از محل غیردولتی‌ تأمین کرده است، ثانیاً قیمت بسیاری از کالاها و خدمات ضروریات زندگی اجتماعی در دولت نهم و دهم چند ده درصد افزایش پیدا کرده و دانشگاه آزاد اسلامی که می‌بایست هرماه حقوق 40 هزار کارمند و 70 هزار عضو هیات علمی و استاد مدعو به‌صورت مناسب و در شان استاد، هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و... را پرداخت کند نباید بر اساس نرخ تورم اعلام‌شده افزایشی برای ارائه خدمات آموزشی و غیر آموزشی داشته باشد؟


حال این سؤال را مطرح نمی‌کنیم که اساساً چرا خبرگزاری فارس افزایش قیمت کالاها و خدمات و تورم بالای 30 درصد در دولت قبل را «شوک» ندانست؟! آیا خبرگزاری فارس در جریان نیست که حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری 20 درصد افزایش پیداکرده است که این رقم 6 درصد بیشتر از افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی است؟ آیا این استدلال‌ها در گزارش مذکور منصفانه و بی‌طرفانه است؟


در دوره جدید، استفاده از درآمدهای غیر شهریه‌ای در دستور کار قرارگرفته است


در بخشی دیگر از این جوابیه تأکید شده است: در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از درآمدهای غیر شهریه‌ای به جد در دستور کار قرارگرفته که طبق برنامه تا پایان سال 96 سهم وابستگی به شهریه 40 درصد کاهش پیدا می‌کند، البته به این معنا نیست که پیش‌ ازاین دانشگاه آزاد اسلامی به درآمدهای غیر شهریه‌ای توجه نداشته، بلکه این درآمدها سهم کمی را در مقایسه با درآمد شهریه‌ای به خود اختصاص داده بود، اما در دوره جدید ساماندهی امور و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی زمینه مساعدی را برای کاهش وابستگی به درآمدهای شهریه‌ای را فراهم کرده است، قابل‌تأمل است که در دو سال اخیر با توجه به توصیه‌ها و تأکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به تجاری‌سازی دستاوردهای علمی در فضای رسانه‌ای و انتشار توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی، این نکته هم ازنظر خبرگزاری فارس مغفول مانده است!!


کسب 10 درصدی درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از موارد غیر شهریه‌ای در سال گذشته


همچنین جهت تنویر ذهن مخاطبین محترم خبرگزاری فارس و افکار عمومی به اطلاع می‌رساند پس از کسب 10 درصدی درآمد از موارد غیر شهریه‌ای در سال گذشته، با تصمیم هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی شهریه ثابت دانشجویان ورودی سال 94 افزایش پیدا نمی‌کند؛ اما ظاهراً این قسمت از تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مغفول مانده است. آیا این امر شائبه برانگیز نیست که کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای در یک سال اخیر هم توسط خبرگزاری فارس نادیده گرفته‌شده است؟


در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: این سؤال را باید از مسئولان خبرگزاری فارس پرسید که آیا این رسانه نسبت به کلیت فضای آموزشی کشور و دیگر مؤسسات غیردولتی و به‌اصطلاح بین‌المللی احساس تکلیف دارد و نگران وضعیت دانشجویان این مراکز آموزشی و خانواده‌هایشان هم هست یا نه و فقط نسبت به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی احساس تکلیف می‌کند؟ واقعیت این است که انتشار این نوع گزارش‌ها که پشتوانه تحلیلی و محتوایی چندانی ندارد، این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که نگاه مغرضانه و خطی در تلاش است افکار عمومی را به سمتی هدایت کند که مطلوبش است. آیا تاکنون خبرگزاری فارس که رسالت بی‌طرفی را یدک می‌کشد از کیفیت دانشگاه‌های غیرحضوری که در دولت قبل به‌یک‌باره رشد کرده‌اند و با تعداد بسیار کم کارمند و اعضای هیئت‌علمی از دانشجویان شهریه می‌گیرند و خروجی کیفی چندانی ندارند، گزارشی تهیه کرده است؟


لازم به ذکر است در حال حاضر پرونده‌هایی له یا علیه دانشگاه آزاد اسلامی به ارزش ریالی 1400 میلیارد تومان در جریان رسیدگی است که باید حل‌وفصل شود و بخشی از آن به نتیجه رسیده است، نکته دیگر این است که متوقف شدن پروژه‌های عمرانی دانشگاه در دوره گذشته متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی بابت راه‌اندازی مجدد این پروژه‌ها بار مالی سنگینی را به دانشگاه تحمیل کرده است که متأسفانه این موارد از دید رسانه محترم پنهان می‌ماند و جالب اینجاست که تنها افزایش متعارف و حداقلی شهریه به موضوع جذاب خبرگزاری فارس تبدیل‌شده است و موفقیت‌های دانشجویان، پژوهشگران در عرصه ملی و بین‌المللی و دستاوردهای علمی قرار نیست دیده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته