21:14 01 / 05 /1397
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

مازاد خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر صادر شود/ نیاز جامعه به تکنسین

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر در داخل کشور با افزایش فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و فنی مواجه شدیم، می‌توانیم مازاد آن را برای خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر به ویژه همسایگان صادر کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمد قمی درباره افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته‌ تجربی گفت: در آموزش و پرورش قانون و آیین‌نامه رعایت نمی‌شود؛ در آنجا پیش‌بینی شده دانش‌آموزان باید به رشته‌های تحصیلی به اندازه نیاز مملکت و جامعه ورود کنند، در واقع باید طوری برنامه‌ریزی شود که بستر لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای گرایش دانش‌آموزان به آن رشته‌ها فراهم شود و این‌گونه نباشد که همه سراغ رشته تجربه بروند.


نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توازن ایجاد شود و تعادلی در بین محصلان رشته‌های مختلف وجود داشته باشد.


وی همچنین گفت: امروزه در جامعه ما مشاغل پزشکی، داروسازی و امثالهم درآمد زیادی دارند و عایدی آنها تضمین‌شده است، بنابراین والدین و معلمان دانش‌آموزان را به رشته‌های تجربی و انتخاب رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و استدلال آنها هم این است که این رشته‌ها پول‌ساز و درآمدزاست و اشتغال تضمینی دارد.


این نماینده مجلس با بیان اینکه البته اکنون رشته‌های پزشکی در جامعه در حال اشباع شدن است، ادامه داد: باید زمینه‌هایی فراهم شود که اگر در داخل کشور هم با افزایش رشته‌های پزشکی و فنی مواجه شدیم، مازاد آن را برای خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر به ویژه همسایگان صادر کنیم.


قمی تاکید کرد: در صورت هماهنگی با دیگر کشورها برای صدور خدمات پزشکی یا فنی، هم افزایش علم و علم‌آموزی برای کشور به ارمغان خواهد آمد؛ هم درآمدزایی و هم اشتغال مفید نصیب جوانان خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه رشته‌های علوم انسانی تقریبا مظلوم و غریب هستند، افزود: حتی به برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای گرایش کمتری وجود دارد در حالی که برخی از این رشته‌ها بیشتر مورد نیاز جامعه است و حتی لازم هم نیست که متقاضیان آن در حد دکتری و فوق لیسانس تحصیل کنند بلکه در سطح فوق دیپلم یا حداکثر لیسانس کافی است تا تکنسین درجه یک و دو تربیت شود و نیازهای جامعه و کشور را برآورده کنند.


قمی معتقد است برای حصول یک توازن و تعادل در این زمینه، هم آموزش و پرورش باید تلاش کند که دانش‌آموزان به رشته‌های خاصی گرایش پیدا نکنند و هم آمایش آموزش عالی در کشور به گونه‌ای صورت گیرد که دانشگاه‌ها بدانند کشور به چه تخصص‌ها و حرفه‌هایی نیاز دارد و در همان رشته‌ها دانشجو تربیت کنند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که دستیابی به این مهم نیازمند هم‌افزایی و دقت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت علوم است تا دانشجویان در رشته‌هایی فارغ‌التحصیل شوند که مورد نیاز جامعه است؛ زیرا اکنون جامعه واقعا به تکنسین نیاز دارد.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا