مازاد خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر صادر شود/ نیاز جامعه به تکنسین
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمد قمی درباره افزایش تعداد دانشآموزان رشته تجربی گفت: در آموزش و پرورش قانون و آییننامه رعایت نمیشود؛ در آنجا پیشبینی شده دانشآموزان باید به رشتههای تحصیلی به اندازه نیاز مملکت و جامعه ورود کنند، در واقع باید طوری برنامهریزی شود که بستر لازم سختافزاری و نرمافزاری برای گرایش دانشآموزان به آن رشتهها فراهم شود و اینگونه نباشد که همه سراغ رشته تجربه بروند.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توازن ایجاد شود و تعادلی در بین محصلان رشتههای مختلف وجود داشته باشد.
وی همچنین گفت: امروزه در جامعه ما مشاغل پزشکی، داروسازی و امثالهم درآمد زیادی دارند و عایدی آنها تضمینشده است، بنابراین والدین و معلمان دانشآموزان را به رشتههای تجربی و انتخاب رشتههای پزشکی سوق میدهند و استدلال آنها هم این است که این رشتهها پولساز و درآمدزاست و اشتغال تضمینی دارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه البته اکنون رشتههای پزشکی در جامعه در حال اشباع شدن است، ادامه داد: باید زمینههایی فراهم شود که اگر در داخل کشور هم با افزایش رشتههای پزشکی و فنی مواجه شدیم، مازاد آن را برای خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر به ویژه همسایگان صادر کنیم.
قمی تاکید کرد: در صورت هماهنگی با دیگر کشورها برای صدور خدمات پزشکی یا فنی، هم افزایش علم و علمآموزی برای کشور به ارمغان خواهد آمد؛ هم درآمدزایی و هم اشتغال مفید نصیب جوانان خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه رشتههای علوم انسانی تقریبا مظلوم و غریب هستند، افزود: حتی به برخی رشتههای فنی و حرفهای گرایش کمتری وجود دارد در حالی که برخی از این رشتهها بیشتر مورد نیاز جامعه است و حتی لازم هم نیست که متقاضیان آن در حد دکتری و فوق لیسانس تحصیل کنند بلکه در سطح فوق دیپلم یا حداکثر لیسانس کافی است تا تکنسین درجه یک و دو تربیت شود و نیازهای جامعه و کشور را برآورده کنند.
قمی معتقد است برای حصول یک توازن و تعادل در این زمینه، هم آموزش و پرورش باید تلاش کند که دانشآموزان به رشتههای خاصی گرایش پیدا نکنند و هم آمایش آموزش عالی در کشور به گونهای صورت گیرد که دانشگاهها بدانند کشور به چه تخصصها و حرفههایی نیاز دارد و در همان رشتهها دانشجو تربیت کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که دستیابی به این مهم نیازمند همافزایی و دقت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت علوم است تا دانشجویان در رشتههایی فارغالتحصیل شوند که مورد نیاز جامعه است؛ زیرا اکنون جامعه واقعا به تکنسین نیاز دارد.
انتهای پیام/4007
انتهای پیام/