دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 04:51
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

وضعیت اقتصاد آموزش عالی باید تغییر کند/ وابستگی بیش از حد دانشگاه‌های کشور به اعتبارات دولتی

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تاکید نقشه علم و فناوری کشور بر تأمین مالی دانشگاه‌ها از رویه کنونی که ۷۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها از بودجه دولتی تامین می‌شود، انتقاد کرد.
کد خبر : 297932

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود بیش از 55 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران که از 85 کشور دنیا هستند، اظهار کرد: دانشجویان خارجی برای کشور و به طور کلی برای حوزه آموزش عالی یک ظرفیت هستند به همین دلیل بخش مهمی از تأمین مالی دانشجویان خارجی از طریق جذب دانشجویان خارجی انجام می‌پذیرد.


نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد آموزش عالی دنیای رقابتی برای جذب دانشجویان خارجی وجود دارد، افزود: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها بر سر اینکه دانشجوی خارجی جذب کنند، مزایای بسیاری را در نظر می‌گیرند تا بتوانند این شاخص در اقتصاد آموزش عالی را ارتقا دهند.


وی با یادآوری وابستگی بیش از حد دانشگاه‌های کشور به اعتبارات دولتی، عنوان کرد: عملاً کار به جایی رسیده است که بدون اعتبارات دولتی هیچ کاری نمی‌توانند پیش ببرند.


عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد اعتبارات دولتی اختصاص یافته به دانشگاه‌ها مشمول هزینه‌های جاری و حقوق و مزایا می‌شود، افزود: در واقع بودجه کل علم، پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها با 20 درصد اعتبارات دولتی اختصاصی به دانشگاه‌ها باید اداره یابد که به همین دلیل رؤسای دانشگاه‌ها همواره نسبت به کمبود اعتبارات گله‌مند هستند.


ساداتی‌نژاد تصریح کرد: برای پایان دادن به این وضعیت باید اقتصاد آموزش عالی تغییر کند به طوری‌که دانشگاه‌ها فقط تا 30 درصد هزینه‎‌های خود را از دولت دریافت و 70 درصد اعتبارات را خود دانشگاه تأمین کند و این همان چیزی است که برای دانشگاه‌های سراسر کشور در حال روی دادن است.


وی دانشگاه هاروارد را یکی از نمونه‌های موفق دانشگاه‌های خصوصی دانست که کمترین دریافتی از دولت ندارد و در عین حال 30 میلیارد دلار موقوفات دارد و گفت: باید بخشی از تأمین مالی دانشگاه‌ها از دانشجویان خارجی فراهم شود.


ساداتی‌نژاد افزود: در عین حال همسایگان فارسی زبان ایرانی علاقه بسیاری به تحصیل در ایران دارند که با فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌توان این مهم را محقق کرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نقشه علم و فناوری کشور نیز به این موضوع تأکید شده که با استفاده از ظرفیت خیرین و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه‌ها و دانشجویان خارجی حداقل 70 درصد هزینه‌های خود را تأمین مالی دانشگاه‌ها کنند و این مهم در قابل اجرا است.


انتهای پیام/ 4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب