دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پنجمین جشنواره هنر مقاومت با رویکرد مردمی برگزار می‌شود/ تشریح موضوع بخش‌های مختلف جشنواره

نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی، دبیرکل جشنواره، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتن کاریکاتور جشنواره و دبیران سایر بخش‌ها برگزار شد.
کد خبر : 297789

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری آنا، مسعود نجابتی گفت: پنجمین جشنواره هنر مقاومت با نگاهی به شرایط موجود و نیازهای جامعه شکل گرفته و با تقارن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی سعی شده است، اهداف با نیازها تطبیق پیدا کند، بر همین اساس هم رشته‌هایی را در این دوره به جشنواره اضافه کردیم.


وی ادامه داد: در این چند ماه شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسید که جشنواره را از ویژگی‌های دوره قبل متمایز کند و در این دوره رویکردی متفاوت و متناسب با شرایط روز داشته باشد، ما در این دوره به سراغ مصادیق مقاومت در حوزه‌های مختلف رفتیم.


دبیرکل جشنواره هنر مقاومت با اشاره به اینکه این دوره به صورت مردمی و با رویکرد مردمی برگزار می‌شود، اظهار کرد: ما برای ارائه آثار از ظرفیت‌های حوزه هنری، بسیج هنرمندان، امور فرهنگی مساجد و تمام ارگان‌هایی که با ما همکاری دارند، استفاده می‌کنیم تا نمایش آثار در فضای محبوس شده نباشد.


توزیع محصولات فرهنگی در مدارس


وی افزود: کارگاه‌هایی در طول مدت جشنواره برگزار می‌شود که بر اساس نیاز جامعه، هنرجویان و استعدادهای مناطق مختلف را برای حضور جدی آماده می‌کند. همچنین از دیگر اتفاقات این دوره محصولات حاصل از جشنواره است که سعی داریم در حد توان تکثیر و در قالب محصولات فرهنگی در مدارس و سطوح مختلف توزیع کنیم.


شجاعی طباطبایی نیز در این نشست خبری بیان کرد: بحث اصلی در تمام مباحث ارتباط با مضامینی است که مرتبط با 40 سالگی انقلاب اسلامی است. نوع نگاه و اتفاقاتی که قرار است در این رویداد صورت گیرد بسیار متفاوت از دوره‌های قبل خواهد بود چرا که نگاه اصلی معطوف به هنرمندانی است که عنوان رویش‌های انقلاب برایشان در نظر گرفته شده است.


جوان‌گرایی در جشنواره


وی ادامه داد: ما در سال‌های بعد از انقلاب شاهد حضور پربار هنرمندان جوان از سراسر ایران بودیم. هنرمندانی که توانمندی‌هایشان مثال‌زدنی است و حرف اول در تمامی حوزه‌ها را می‌زنند. اینها هم جوان هستند و هم غالباً شهرستانی و این نقطه اتکا ما در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بوده است.


40 چهره خبیث دستمایه تولید در بخش کارتون


شجاعی طباطبایی بحث محصول محور بودن را یکی از اتفاقات این دوره جشنواره معرفی کرد و افزود: در بخش کارتون یکی از مباحثی که مدنظر ما بوده و به صورت جدی و چالش‌ برانگیز مورد توجه قرار گرفته، این است که به سراغ مطالبات جدی مردم رویم، در بخش کارتون هم بحث اشرافی‌گری، ژن برتر، فاصله طبقاتی، تشریفات و ... را مورد توجه قرار داده‌ایم چرا که این موضوعات مضامینی هستند که مردم هر روز با آنها برخورد دارند. در حوزه کاریکاتور کار برمبنای سفارش‌ها انجام می‌شود و 40 تن از چهره‌های خبیث انقلاب دستمایه تولید آثار قرار گرفتند برای مثال شاه، نخست‌وزیرانش، مریم رجبی از جمله چهره‌هایی هستند که در بخش کاریکاتور به آن توجه شده است.


نجابتی در ادامه این نشست خبری درباره علت بین‌المللی نبودن این دوره جشنواره تاکید کرد: رویکرد سازمان بسیج مستضعفان به عنوان حامی جشنواره، مشکلات اقتصادی و موضوع 40 سالگی انقلاب اسلامی باعث شد تا فعالیت‌ها حول مسائل داخل کشور باشند هر چند تمایل داریم در حوزه پژوهش از حضور فعالان حوزه مقاومت در خارج از کشور هم بهره‌مند شویم.


رویش‌های انقلاب محور بخش پژوهش


احمد دالوند که دبیری بخش پژوهش این جشنواره را برعهده دارد، گفت: این بخش در گذشته به صورت ارسال مقاله بوده ولی امسال در قالب کتاب خواهد بود. محور موضوعی این بخش رویش‌های انقلاب است و هنرمندان آن کسانی هستند که در رشته‌های مختلف آرام آرام از زیر سایه هنرمندان شناخته شده دهه 60 بیرون آمده‌اند و در حال معرفی شدن هستند.


وی ادامه داد: با اعتقاد به حفظ حرمت اساتید، نسل جدیدی در راه است که تفاوت عمده‌ای با نسل‌های دوره‌های قبل دارند برای مثال اغلب آنها زیر 30 سال سن دارند و با فضای مجازی و ... بزرگ شده‌اند بنابراین ارزش‌های بردرسانه‌ای این موضوع را به خوبی می‌دانند.


تلاش کردم کلمه‌ها حاوی معنا باشند


دالوند بیان کرد: وقتی خواسته شد کتابی بنویسم با موضوعی روبه‌رو شدم که همان نگارش ادیبانه، زیبانویسی و نگارش توصیفی است که هنرمندان را آنچنان با تعاریف ادیبانه تحلیل می‌کنند که دیگر جایی برای بررسی آثارشان نمی‌ماند خیلی‌ها هر بار اثری تولید کردند مورد توجه افراد مختلف قرار گرفتند و این موضوع یک بحران در ادبیات برای هنر است. در هنر انقلاب آنچه متوجه شدم این است که تلاش کنم کلمه‌ها حاوی معنا باشند.


دبیر بخش پژوهش پنجمین جشنواره هنر مقاومت تحلیل و نگارش تحلیلی بدون تفاوت قائل شدن برای افراد را از موضوعات مهم در بررسی آثار معرفی کرد و گفت: رویش‌های انقلاب با زبان تصویر و ابزار الکترونیک و فضای مجازی آشنا هستند بنابراین چشم‌شان به روی جهان هم باز است. بسیاری از مدیران فرهنگی در قبال فضای مجازی و امواج آن واکنش انفعالی نشان می‌دهند و این در حالی است که نمی‌توان تاثیر آن را در دنیای امروز از بین برد بنابراین ما باید با زیبایی‌شناسی خودمان با آن برخورد کنیم.


وی با بیان اینکه هنر به مثابه عنصر زیبایی است که باید قلب‌ها را تسخیر کند، بیان کرد: جوانان در موقعیتی کار کرده‌اند که می‌خواهند صدای خود را به گوش همه برسانند و این موضوعی است که من را در مواجهه با آثار ذوق‌زده می‌کند البته در بررسی آنها احساسات خود را کنترل می‌کنم و در هیچ شرایطی احساساتی نمی‌شوم، چراکه در نگارش درباره هنر، احساسات امری خائنانه است که چیزی برای آیندگان باقی نمی‌گذارد.


حیاتی دبیر بخش پرچم جشنواره عنوان کرد: جشنواره قرار است برای مردم باشد و ایرادهای دوره قبل این بود که جشنواره شکل نمایشگاهی داشت، بنابراین قرار نیست که در این دوره صرفاً نمایشگاه و برپایی آن را مدنظر قرار دهیم ما در این دوره گونه‌های دیگر از مقاومت را شاهد خواهیم بود.


وی اظهار کرد: پرچم از قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که در اختیار ما بوده و از بخش‌هایی بوده که هنر از قدیم در آن تجلی داشته البته شاید جوان‌ترین بخش جشنواره هنر مقاومت هم باشد.


وی تاکید کرد: این بخش جای کار زیادی دارد و امیدوار هستم کارهای خوبی در این دوره رقم بخورد. دو کار برای این دوره جشنواره در نظر گرفته شده که یکی جشن 40 سالگی انقلاب است که 22 بهمن است دوم بخشی که موضوع روز شده و به حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی شناخته می‌شود. در این دو حرکت پرچم نقش حائز اهمیتی دارد. ما نمی‌خواهیم کارهایی انجام دهیم که در نمایشگاه‌ها بماند و در این زمینه امیدوارم که از تولیدات استفاده شود.


حضور مستمر ماهیت عکاسی است


حسن قائدی دبیر بخش عکس بیان کرد: این اولین تجربه دبیری من است. ماهیت عکاسی این است که در هر جریانی حضور فعال و مستمر دارد.


وی افزود: موضوعی که پیشنهاد دادم زن ایرانی بود و کامل‌تر آن موضوع زن مسلمان ایرانی که در بخش عکاسی مورد توجه قرار می‌گیرد. قرار نیست شعار دهیم این موضوع می‌تواند سوژه خوبی برای عکاسی باشد. زن نه فقط در خانه شهدای بزرگوار بلکه زن در جامعه موضوع اصلی این بخش است ما در عکس‌هایی که ارائه می‌شود زنی را می‌بینیم که در هجوم رسانه‌ای قرار دارد اما با این حال زندگی موفق و پرنشاطی را سپری می‌کند. این برای ما کافی است که در عرصه‌های مختلف بتوانیم حضور زن را نشان می‌دهیم.


محمدرضا میری دبیر بخش پوستر تشریح کرد: پوستر، رسانه‌ای کارآمد و پراستفاده است که قابلیت‌های زیادی دارد و از سوی دیگر، علاقه‌مندان زیادی هستند که می‌توانند در این زمینه کار تولید کنند. از دیگر ویژگی پوستر این است که قابلیت تبدیل به اشکال مختلفی را دارد. پوستر سهم زیادی از بخش بصری را در فضای مجازی به خود اختصاص می‌دهد.


وی تاکید کرد: امسال شرایط خاصی برای بخش پوستر در نظر گرفته شده، انقلاب اسلامی در 40 سالگی است و با اینکه اندیشه‌های امام با قدرت در جهان در حال پیش‌ رفتن است و موفق عمل می‌کند، عارضه‌ها و آسیب‌هایی از داخل به انقلاب وارد شده که همه را ناراحت کرده و باید با قدرت به آنها پرداخت.


میری ادامه داد: آسیب‌ها چند ریشه دارد که باعث می‌شود اختلاس‌گران و مدیران عرصه‌های ناموفق در آن رشد کنند. قرار نیست ضمن مبارزه با آسیب‌ها از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی غافل شویم اگرچه پرداختن رسانه‌ها به این موضوع باعث شده تا برخی افراد فکر کنند که آسیب‌ها بیشتر از دستاوردها است.


پوسترهای جشنواره بهانه‌‌ای برای بازخوانی گفتمان انقلاب


وی ادامه داد: در حالی که صحنه‌های فوتبال بارها بازپخش می‌شود اما دستاوردهای بزرگ علمی و صنعتی بعد از انعکاس تمام می‌شود. ما می‌خواهیم قابلیت‌های نسل‌های جوان انقلاب را از دوربین‌های مختلف روایت کنیم. ما نیروهای جوان و تشکل‌های نوپا داریم و سعی می‌کنیم در این دوره کارگاه‌های جدی برای این موضوع در 10 استان برگزار کنیم. این افراد علاوه‌بر شرکت در جشنواره در نشر هم مورد حمایت قرار می‌گیرند و از تبلیغات شهری برای برگزاری نشست‌ها استفاده خواهد شد. این آثار بهانه‌ای می‌شود تا در میان مردم، گفتمان انقلاب و امام بازخوانی شود.


طراحی از ضعف‌های کالاهای ایرانی


عابدینی دبیر طراحی صنعتی جشنواره نیز گفت: از آنجا که حمایت از کالای ایرانی شعار امسال است باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از ضعف‌های کالاهای ایرانی طراحی آنها است که باعث می‌شود خریداران رغبتی برای تهیه آن پیدا نکنند. این جشنواره به این موضوع پرداخته و 30 عنوان اثر در این بخش ارائه می‌کنیم تا محصولی کاربردی برای مردم تعریف کنیم و فرهنگ‌سازی لازم انجام شود. هدف ما از این بخش صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده‌ ایرانی و پرهیز از تجمل‌گرایی و نقش صنایع دستی در زندگی امروز است.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تجسمی خبرگزاری آنا مبنی‌ بر اینکه آیا در حوزه صنایع دستی و فرهنگ‌سازی استفاده از آن اعلام کرد: ما سعی داریم در جهت تولید قدم برداریم. هر ارگانی که در این زمینه تمایل به همکاری داشته باشد ما استقبال خواهیم کرد چرا که می‌خواهیم هم‌افزایی و وسعت کار را مورد توجه قرار دهیم.


گرافیک متحرک هنری مهجور


عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک بیان کرد: تاکنون متولی برای این بخش وجود نداشته و سابقه گرافیک متحرک به 6 یا هفت سال می‌رسد، پیش از آن بیشتر گرافیک متحرک در تیتراژ فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، بنابراین این هنر، هنری مهجور است که با توجه مسئولان جشنواره در قالب بخش‌های این دوره گنجانده شده است جوانان متخصص و متعهدی در این حوزه مشغول به کار هستند که یکی از ویژگی‌های آن این است که می‌تواند در بازه زمانی کوتاه اطلاعات را به مخاطب منتقل کند پس هم می‌تواند مکمل باشد و هم در انتقال مواردی که سخت‌تر در سایر بخش‌ها پیام منتقل می‌‌کند کمک کند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش دستاوردهای انقلاب اسلامی طی 40 سال، مطالبه‌گری از مسئولان در سرفصل‌های مختلف اجتماعی، ‌بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌هایی که دستخوش تغییر شده‌اند و ارائه راهکارهایی برای مشکلات روز را سرفصل‌های بخش گرافیک متحرک معرفی کرد.


صانعی اظهار کرد: از دیگر سرفصل‌ها معرفی مسئولان تراز اول انقلاب اسلامی است که ویژگی‌های مسئول انقلاب اسلامی را معرفی می‌کند و الگوهای جوان موفق و انقلابی را می‌شناساند.


وی درباره محل انتشار این آثار بیان کرد: تلویزیون و فضای مجازی بعد از داوری آثار فضایی برای ارائه تولیدات خواهند بود.


دوست محمدی دبیر بخش تصویرسازی اعلام کرد: تصویرسازی باید کاربردی باشد البته جایگاه نمایشگاهی آن هم باعث ارتقای سطح هنری‌اش می‌شود اما من امیدوارم به سمتی رویم که هنرمان در جامعه دیده شود. فرآیندی که برنامه‌ریزی شده این بود که دو مجموعه داستان 40تایی منتشر شود و 40 داستان کودکان دبستانی و 40 داستان نوجوانان تا دوره دانشگاه به چاپ رسد. دوست داریم از میان آثار دو کتاب داستان کوتاه تحت عنوان بررسی وقایع تاریخ انقلاب و تکه‌هایی از زندگی آدم‌ها و شهدای انقلاب در دسترس مخاطبان قرار گیرد.


حسن روح‌الامین دبیر نقاشی دیجیتال گفت: نقاشی فقط برای گالری‌ها است و طبیعتاً وقتی روی بوم کشیده شود و حالت کلاسیک داشته باشد از نگاه‌ها دور می‌افتد چرا که حتماً باید مخاطبش به نمایشگاه بیاید، درحالی که پیشنهاد امسال نقاشی دیجیتال بود که با شرایط کنونی جشنواره و تاکید بر جلوگیری از اسراف و هزینه‌های زیادی تصمیم گرفتیم به شکل دیجیتال آن را برگزار کنیم. سال‌های گذشته آثار فاخری داشتیم که منبع الهام هنرجویان بود و به درستی مفاهیم را منتقل می‌کرد اما برای سفارش یا ساخت تابلوهای نقاشی لازم بود تا هزینه زیادی صرف شود این موضوع هم برای کسی که تابلو را آماده می‌کند و هم کسی که آن را سفارش می‌دهد هزینه‌بر بود بنابراین این بخش را به نقاشی دیجیتال تغییر دادیم.


روح‌الامین بیان کرد: موضوع این بخش کارگر ایرانی است و از پرمخاطب‌ترین موضوعات نقاشی، کار در زندگی مردم و وضعیت کارگران شهری به شمار می‌رود. اگر کار را عبادت بدانیم پس عبادت به شرایطی می‌رسد که باید در هر وضعی آن را به انجام رسانیم در حقیقت سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی و کم‌بهره‌ترین فرد از رشد اقتصادی است.


تجلیل از 40 هنرمند


نجابتی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: تکثیرپذیری نقاشی دیجیتال علت انتخاب آن بود. در این جشنواره در هر رشته‌ چهار برگزیده خواهیم داشت بنابراین در هیچ رشته‌ای نفر اول، دوم و سوم نداریم. در مجموع از 40 هنرمند برگزیده تمامی رشته‌ها با اعطای نشان 40 سالگی انقلاب تجلیل خواهد شد همچنین پیشکسوتان هنر انقلاب نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.


وی در بخش پایانی این نشست از سفارش پروژه و خرید آنها در بخش عکس سخن گفت تا حمایت بیشتری با وجود بودجه محدود جشنواره از هنر و هنرمند انجام شود.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب