دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

سکوت سنگین بانک مرکزی نسبت به نوسان میلیونی سکه طلا + عکس

بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی نظام پولی به جای تدبیر در اعمال سیاست‌های صحیح در قبال نوسان میلیونی سکه طلا سکوت کرده است.
کد خبر : 297756

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نگاهی به آخرین رویدادهای بازار سکه و ارز، نشانگر نوسان سنگین و التهابات ادامه‌دار است به طوری که هر قطعه سکه امامی نسبت به 90 روز گذشته یک‌میلیون و 585 هزار تومان، افزایش نرخ نشان می‌دهد.


این در حالی بود که بانک مرکزی با عرضه و یا بهتر بگوییم حراج منابع ارزشمند فلز زرد، برای ایجاد تعادل در بازار تلاش کرد اما این اقدام هم پاسخگوی تقاضای بازار نشد.


تقاضایی که قطعا به دلیل عدم توجه سیاست‌گذاران اقتصادی به بخش‌های مولد رقم خورده است تا فعالیت‌های سوداگرایانه رونق بگیرند.


علاوه بر این مقایسه نرخ سکه در بازار با قیمت‌های 6 ماه گذشته نشان می‌دهد که افزایش نزدیک به یک میلیون و 850 هزار تومانی به وجود آمده است که عمدتا از التهابات بازار ارز و عدم کنترل آن به وسیله اعمال سیاست‌های پیشگیرانه نشأت گرفته است.


آمار و ارقام عجیبی که اکنون در بازار سکه و ارز شاهد آن هستیم در طول تاریخ معاملات غیررسمی بازار هم سابقه نداشته است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی و سایر مسئولان وزارت اقتصاد از حل این مشکلات نیز عاجز مانده‌اند.


از طرفی برخی سوداگران بازار برای انحراف اذهان، بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران را عاملی برای التهابات بازار نقدی سکه عنوان می‌کنند تا به قولی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.


با این حساب بررسی اجمالی از بازار آتی سکه در 3 روز گذشته نشان می‌دهد که با وجود اعمال محدودیت‌های سنگین، نرخ هر قطعه سکه در بازار بیش از 300 هزار تومان افزایش قیمت داشته است بنابراین نمی‌توان ادعای تأثیر بازار آتی بر بازار نقدی را پذیرفت.



در این باره محمد حسن تسلیمی، کارشناس بازار سکه و ارز معتقد است که اعتماد عمومی مردم نسبت به اقدامات دولت سلب شده است و هر وعده‌ای که از سوی مسئولان داده می‌شود با واکنش منفی آنان همراه می‌شود.


وی می‌گوید: افزایش نرخ سکه در بازار با افزایش نرخ ارز رخ داده است و مردم برای حفظ ارزش پول به دلالی و خرید و فروش در این بازار می‌پردازند.


به گزارش آنا، آخرین تغییرات قیمت سکه در یک‌سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از 178 درصد نوسان داشته است؛ این رقم شگفت‌انگیز از نوسان بیش از 2 میلیون و 141 هزار تومان در طول 365 روز گذشته پرده بر می‌دارد.


با این حال معلوم نیست چرا بانک مرکزی با وجود التهابات سنگین و بی‌ضابطه در بازار سکه و ارز سکوت سنگینی اختیار کرده است و برنامه جدی خود برای ایجاد آرامش در بازار را اعلام نمی‌کند؟


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته