دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 16:22
فواد ایزدی در گفت‌وگو با آنا:

عملیات روانی و اقتصادی راهکار آمریکا برای ملتهب‌کردن فضای داخلی ایران است/ سخنرانی مایک پمپئو تایید‌کننده صحبت‌های مقام معظم رهبری

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در جمع ایرانی‌ها اظهار کرد: مایک پمپئو با عنوان حمایت از صدای مردم ایران سخنرانی کرد اما در واقع با این سخنرانی تناقض موجود در آمریکا را نشان داد و تحلیل‌های مقام معظم رهبری را اثبات کرد.
کد خبر : 297746

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ رئیس جمهور آمریکا بعد از خارج شدن غیر قانونی از قرارداد برجام، از بازگشت مجدد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران خبر داد، تحریم‌هایی که وزیر خارجه دولت ترامپ در دیدار با ایرانی_آمریکایی‌ها گفته بود: قرار است در حوزه‌های نفتی و بانکی اعمال شود، پیش از این هم دولت آمریکا فشارش را بر کشورهای خریدار نفت ایران اضافه کرده بود و در رفتاری غیر منطقی از آنها درخواست کرده بود تا خرید نفتی خود از ایران را متوقف کنند.


مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود همچنین به دولت ایران برای نبود آزادی و حقوق بشر انتقاد کرد، او همچنین از تاسیس شبکه‌ای 24 ساعته با زبان فارسی در کشورش خبر داد.


حرف‌هایی که تا پیش از این از سوی رهبری معظم انقلاب بارها به مردم و مسئولین گوشزد شده بود.


فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‎‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا در خصوص سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در جمع ایرانیان آمریکایی تبار اظهار کرد: صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا در واقع تایید فرمایشات مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد امسال بود، ایشان در آن سخنرانی فرمودند آمریکا در سه حوزه قصد دارد به ایران فشار وارد کند و تلاش می‌کند با استفاده از آنها با ایران مقابله کند.


وی افزود: یکی از فشارهایی که رهبری معظم فرمودند، فشار اقتصادی بود که آقای پمپئو هم در صحبت‌هایش با این ادبیات که آمریکا قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند تایید کرد، اعمال فشار روانی نکته دیگری بود که رهبری بر آن تاکید کردند که باز هم وزیر خارجه آمریکا آن را تایید کرد.


ایزدی با بیان اینکه پمپئو با اعلام خبر راه‌اندازی یک شبکه فارسی زبان 24 ساعته نکته مقام معظم رهبری مبنی بر اعمال فشار روانی بر ایران را تایید کرده است تصریح کرد:‌ ایجاد فشار و جنگ روانی یکی از راه‌هایی است که آمریکا تلاش می‌کند با گسترش آن فضای داخلی ایران را ملتهب کند و از همه ابزارها برای این مورد استفاده می‌کند .


این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با اشاره به نکته سوم مد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر وجود فشار عملی از طرف آمریکا گفت: نا‌آرامی‌های داخل کشور و حمایت آمریکا از این ناآرامی‌ها مصداق فشار عملی آمریکاست،‌ البته برخی اعتراضات مردمی به جا و درست است اما کاری که آمریکا می‌کند سو‌استفاده از فضای این اعتراضات است.


وی ادامه داد: صحبت‌های آقای رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ در نشست سالانه منافقین در پاریس هم در تشکر از منافقین برای حضور در آلبانی و سرویس دادن به آمریکا هم این موضوع را تصدیق می‌کند، این حرف‌های وزیر خارجه در واقع تایید تحلیل‌های رهبری بود و به نوعی مدارک و شواهد صحبت‌های مقام معظم رهبری را ارائه کرد.


ایزدی با بیان اینکه سخنرانی آقای پمپئو تا حدودی برای ایران خوب شد، خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان دفاع از حقوق آزادی بیان ایرانی‌ها این سخنرانی را تنظیم کرده بود، در آن مراسم خانمی به عملکرد و سیاست دولت آمریکا در جدا کردن کودکان از والدین مهاجر اعتراض کرد که این خانم را به زور از آن جلسه بیرون کردند، در جلسه‌ای که با عنوان حمایت از صدای مردم ایران و شنیدن صدای اعتراض ایرانی‌ها برگزار شده بود اما صدای اعتراض یک آمریکایی شنیده نشد از طرفی دیگر افرادی که به اسم ایرانی در این جلسه شرکت کرده بودند شعار "آمریکا آمریکا" می‌دانند که نشان می‌داد مخاطب آن حرف‌ها ایرانی‌ها نبودند بلکه آمریکایی‌ها بودند در واقع این اتفاق‌ها تایید کننده وجود یک تناقض در رفتار و عمل دولت آمریکا بود.


این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید براینکه ابراز تمایل آمریکا برای برقراری ارتباط با ایران یک نوع جنگ روانی است تصریح کرد: دونالد ترامپ در توئیت امروز صبح خود ایران را تهدید کرده بود که این امر خلاف فصل یک منشور سازمان ملل است، ترامپ دنبال مذاکره و گفت‌وگو با ایران نیست بلکه دولت آمریکا به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است.


وی تاکید کرد: این ادبیات مذاکره از سوی آمریکا دنباله همان عملیات روانی است چرا که متوجه است عده‌ای در داخل کشور هنوز آمریکا را نفهمیده‌اند و گول ترامپ و حرف‌های او را می‌خورند.


ایزدی واکنش ترامپ به صحبت‌های حسن روحانی را بی‌معنا دانست و ادامه داد: آقای روحانی آمریکا را تهدید نکرد بلکه اعلام کرد با دم شیر بازی نکن، این تهدید نیست بلکه نقد تهدید طرف مقابل است، ترامپ امروز خطاب به آقای روحانی گفت کاری با شما می‌کنیم که تاریخ تجربه نکرده‌اید، در واقع این حرفی نبود که آقای روحانی زده باشد، رئیس جمهور ایران در واقع گفت ایران تماشاگر فروش نفت نخواهد بود آن هم زمانی که نتواند نفت خودش را بفروشد، این تهدید نیست اما آمریکا این را به عنوان یک تهدید تلقی کرد.


وی افزود: ترامپ اینگونه رفتارها و جملات را در قبال رهبر کره‌شمالی هم داشت، در ماه گذشته ترامپ سه امتیاز به کره‌شمالی داد، در واقع با این شواهد می‌توان گفت سیاست‌خارجه ترامپ خیلی پایه و اساس ندارد. او حرف‌های بزرگ زیاد می‌زند اما در حوزه سیاست‌خارجی از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها تحت فشار است چرا که آنها سیاست‌ها ترامپ را در مقابل کره شمالی و روسیه مورد نقد قرار داده‌اند در واقع در سیاست‌خارجی کسی ترامپ را جدی نمی‌گیرد.


این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص تهدید آمریکا برای تحریم نفتی و بانکی ایران و شروع آن از آبان امسال گفت: آمریکا در حوزه اقتصاد توانمندی‌هایی دارد و متاسفانه دولت آقای روحانی در این 6 سال گذشته تمام مسیرهایی که ایران تحریم‌ها را دور می‌زد متوقف کرد، ایران امروز در این حوزه ممکن است آسیب‌پذیر باشد که بخشی از آن به آمریکا برمی‌گردد و بخشی دیگر به خود ایران.


وی همچنین تاکید کرد: ما باید آمریکا را آنگونه که هست بشناسیم، خوشبختانه در صحبت‌های یک ماه اخیر آقای روحانی و آقای ظریف نشان می‌دهد در لحن آنها نسبت به آمریکا تغییر ایجاد شده است، امیدواریم این تغییر لحن ریشه‌ای باشد و سیاست دولت را نسبت به دولت آمریکا اصلاح کنند.


ایزدی در پایان با اشاره به تهدیدات نفتی آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: این موضوع از خیلی وقت قبل در زمان برجام بحث می‌شده، همین آقایان که الان بارها می‌گویند فروش نفت ایران هیچوقت به صفر نخواهد رسید آن زمان می‌گفتند باید برجام منعقد شود چرا که فروش نفت ایران به صفر می‌رسد.


وی همچنین گفت: این تناقض متاسفانه وجود دارد که باید اصلاح شود، اگر در حوزه سیاست‌خارجی درست رفتار کنیم فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید،‌ باید سیاست و نگاه به غرب اصلاح شود قطعا مشتریان ما که غربی نیستند تغییر سیاست را به سمت صحیح متوجه خواهند شد و بعید است که خرید نفت از ایران را متوقف کنند و فروش نفت ایران را به صفر برسانند.


انتهای پیام/ 4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
۰
عالی بود
هلدینگ شایسته