دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 14:56
نویسنده «زایو»:

کتاب به عنوان اثری هنری باید در سبد هزینه خانواده‌ها باشد

نویسنده کتاب «زایو» با اشاره به جایگاه کتاب در سبد کالای خانواده گفت: می‌توان هر کتاب را اثری هنری و کالای فرهنگی مهمی دانست و ترویج این فرهنگ که خانواده در سبد هزینه‌های خود، بخشی را به هزینه خرید کتاب اختصاص دهد، بسیار مهم است.
کد خبر : 297736

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، مصطفی رضایی نویسنده کتاب «زایو» در ارتباط با تأثیر جشنواره‌ها بر جذب افراد به کتاب خواندن گفت: قطعاً جشنواره‌ها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی از این قبیل، در جلب توجه مردم به کتاب‌ها و داستان‌ها، بسیار موثر است، اما یک حرکت تشویقی هستند. به نظرم یک فردی که لذت مطالعه را چشیده و اهل مطالعه است، بدون جشنواره و مسابقه یا حتی بی‌خبر از این فعالیت‌ها پیوسته در فضای دانش‌افزایی و مطالعه حضور دارد؛ اما بالعکس، یک فرد کتاب‌نخوان شاید در مقطعی به واسطه این فعالیت‌ها کتابی در دست بگیرد، اما برای کاشتن شیرینی لذت از کتاب و رمان در دل مخاطب بهتر است این فعالیت‌ها را با تبلیغ گسترده انجام داد.
این نویسنده با اشاره به اولویت‌های جشنواره کتابخوانی رضوی در رسیدن به نتایج مطلوب عنوان کرد: هر جشنواره اهدافی را دنبال می‌کند. استراتژی و برنامه‌‌ریزی برای رسیدن به نتیجه مطلوب هر جشنواره یا مسابقه، توسط کارشناسان و یا داوران آن جشنواره یا مسابقه طرح‌ریزی می‌شود. انتخاب کتاب‌ها یا در کل انتخاب‌ها می‌تواند جریان‌ساز باشد و اهمیت بسیاری دارد. خوشبختانه اساتید و کارشناسانی که در نهاد کتابخانه‌ها در این حوزه مشغولند، متعهد و بسیار شایسته هستند. از این رو قطعا سیره رضوی و آشنایی با آن در جشنواره کتابخوانی رضوی اولویت خواهد داشت و قطعا نتایج مطلوبی دارد.
رضایی در ارتباط با میزان استقبال افراد از کتابخانه‌ها به واسطه جشنواره رضوی بیان کرد: استقبال مخاطبین از جشنواره و جذب اعضا در کتابخانه‌ها بستگی به میزان تبلیغ و معرفی کتابخانه‌ها دارد. برای مثال فرض کنید برای هر کتابخانه یک تیزر معرفی ساخته شود. نمایش فضای کتابخانه و قفسه کتاب‌ها و محیط آرام و میز‌ها و رفت و آمد آدم‌ها بسیار تاثیر خوبی دارد و می‌توان از این کار‌ها ساخت و در جشنواره استفاده کرد.
نویسنده کتاب «زایو» با اشاره به جایگاه کتاب در سبد کالای خانواده گفت: می‌توان هر کتاب را اثری هنری و کالای فرهنگی مهمی دانست. و ترویج این فرهنگ که خانواده در سبد هزینه‌های خود بخشی را به هزینه خرید کتاب اختصاص دهند بسیار مهم است. الان قیمت یک پیتزا در رستورانی خوب حدود 30 تا 40 هزار تومان است و رمان جنایت و مکافات از داستایفسکی با 777 صفحه 37 هزار تومان است. اگر توجه کافی باشد و از فضای کتاب و نویسندگی، تبلیغ خوبی صورت بگیرد این حضور کتاب در سبد مایحتاج خانوادگی پررنگ می‌شود.
رضایی در پایان خاطرنشان کرد: در کل برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی تاثیر بسیار در جامعه و همچنین ارتقای فرهنگ و کتاب‌خوانی و ایجاد شوق مطالعه و داستان و شعر در مخاطب دارد. بسیار خوب و امید‌بخش است؛ برگزاری متداول جشواره سیره رضوی و با تبلیغ گسترده و حتی حمایت رسانه ملی از این جشنواره می‌تواند بسیار امیدوار کننده باشد و حاصلش پویایی و نشاط فرهنگی را به ارمغان بیاورد.


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته