دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 12:15
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توئیت‌های ترامپ ناشی ازتفکر کابویی/ در نبرد با آمریکا هیچ شکستی وجود ندارد

کارشناس مسائل سیاسی توئیت ترامپ را ناشی از تفکر کابویی و تئوری چیکن او دانست و گفت: این تئوری به معنای بازی ترسوهاست که بر این اساس معتقدند طرف مقابل در برابر تهدیدها ممکن است از میدان خارج شود.
کد خبر : 297714

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی روز گذشته در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.


رئیس جمهور آمریکا نیز صبح امروز در پیامی توئیتری خطاب به روحانی نوشت: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن. شما تاوان آن را خواهید داد، به طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!


آقای ترامپ! ما را از جنگ نترسان


در همین رابطه حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره واکنش ترامپ به سخنان روحانی گفت: ما کشوری هستیم که با دستان خالی هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و به ترامپ می‌گوییم که ما را از جنگ نترسان.


ملت ایران در مقابل سیاست‌های ترامپ می‌ایستد


وی با اشاره به اینکه صلح و جنگ در قانون اساسی بر عهده رهبری است و کسی نمی‌تواند پیام صلح و جنگ بدهد، افزود: ملت ایران مرد جنگ هستند و ثابت کردیم به راحتی می‌توانیم با ابرقدرت‌ها وارد چالش شویم. اما در مقابل، ملت ایران طرفدار صلح و آرامش هم هستند و برای منطقه صلح و آرامش را می‌خواهند، هرچند در مقابل سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ خواهند ایستاد. اگر با آمریکا و سیاست‌های دونالد ترامپ مقابله می‌‍‌کنیم به خاطر مداخلات این کشور در منطقه و حمایت از رژیم صهیونیستی است.


توئیت‌های ترامپ ناشی ازتفکر کابویی اوست


کنعانی‌مقدم افزود: توئیت‌های ترامپ ناشی از تفکر کابویی و تئوری چیکن (Chicken Game) به معنای بازی ترسوهاست که بر این اساس معتقدند طرف مقابل در برابر تهدیدها ممکن است از میدان خارج شود. این تئوری بر اساس نوعی از دوئل‌های آمریکایی گرفته شده که در این روش دو خودرو در برابر هم قرار می‌گیرند که یکی می‌گوید ترمز ندارد و دیگری می‌گوید فرمان ندارد تا طرف مقابل خود را تهدید کند و پس از آن به سمت همدیگر حرکت می‌کنند. اگر تهدید یکی از آنها کارساز شد و طرف مقابل را از مسیر خارج ‌کرد در این صورت بازی برد ـ باخت می‌شد، در غیر این صورت طرف‌ها به تهدیدها توجهی نمی‌کردند و به یکدیگر برخورد می‌کردند که به این وضعیت حالت باخت ـ باخت گفته می‌شود. در حالت سوم یعنی برد-برد نیز هر کدام در نقطه‌ای توقف می‌کنند و با یکدیگر به مذاکره می‌پردازند.


ایدئولوژی ایران، اسلامی و جهادی است


کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با تهدیدکردن، ملت ایران عقب‌نشینی می‌کنند. این در حالی است که چندی پیش تهدیدهای آنها علیه کره‌شمالی را شاهد بودیم و خیال می‌کند ایران هم کره‌شمالی است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران متکی به ایدئولوژی کاملا جهادی و اسلامی است که شهادت در راه خدا را یک ارزش می‌داند ولی کره‌شمالی این ارزش‌های ایدئولوژیک را نداشت و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور فرمودند که تفکر و مبارزه ما ایدئولوژیک است و ایدئولوژی به دنبال تامین و حفظ منافع ملی است و هویت یک ملت محسوب می‌شود.


ما کشوری هستیم که با دستان خالی هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و به ترامپ می‌گوییم که ما را از جنگ نترسان.

در نبرد با آمریکا هیچ شکستی وجود ندارد


کنعانی‌مقدم افزود: در حالی که ایدئولوژی ترامپ برای مقابله با ایران، حمایت از رژیم صهیونیستی و بر مبنای تفکر لیبرال دموکراسی و هژمونی برجهان هست. در تاریخ اسلام می‌بینیم که همیشه حق بر باطل پیروز بوده و هست و این انگیزه برای ملت ایران کاملا مشخص است که در نبرد با آمریکا نه تنها هیچ شکستی وجود ندارد، بلکه پیروزی با کسی است که در راه عقیده، ایدئولوژی و کشورش می‌جنگند.


بستن تنگه هرمز برای ایران کاملا مقدور است


مسئول کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب درباره مطرح شدن بستن تنگه هرمز از سوی مقامات سیاسی و نظامی ایران و تکرار این سخن از سوی رئیس‌‌جمهور گفت: در مقابل تهدیدهای دشمن باید از همه ابزارها و امکانات سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد و ضروری است که در مقابل این جنگ، بستن تنگه هرمز نیز مطرح می شود که این کار برای ایران از نظر نظامی کاملا مقدور است، لذا نه فقط تنگه هرمز بلکه آبراه‌های دیگری نیز مانند باب‌المندب وجود دارد که نیروی دریایی کشورمان در آن حضور داشته و قدرت مقابله با مثل با دشمن را در آن آبراه‌ها دارد. یک چهارم نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و ایران به راحتی می‌توان کنترل شیر انرژی منطقه را در دست داشته باشد و در مواقع لزوم تمام کشتی‌هایی که نفت خود را به مقصد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی ارسال می‌کنند، متوقف کنیم و نگذاریم از این تنگه عبور کنند. البته این آبراه را می‌توانیم برای دوستان و همپیمانانمان مانند هند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن باز نگه داریم.


تحریم‌های آمریکا با مخالفت بلوک شرق مواجه خواهد شد


کنعانی‌مقدم درباره خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: اشتباه ترامپ و آمریکا این بود که به تنهایی از برجام خارج شد در صورتی که اگر اجماع جهانی را به دست می‌آورد و همه را از برجام خارج می‌کرد موفق می‌شد. خروج آمریکا از برجام حتی باعث شد هم چالش اروپا و آمریکا خودش رانشان دهد و هم در صحنه بین‌المللی مورد مواخذه و شماتت قرار بگیرد. الان آمریکا فقط می‌تواند بر اساس قوانین خودش اقداماتی را علیه ایران انجام دهد و تجربه هم نشان دهده تحریم‌های آمریکا با مخالفت بلوک شرق مواجه خواهد شد و ما نباید نگران باشیم.


تحریم‌های جدید نفتی آمریکا، فرصت طلایی برای دوری از اقتصاد وابسته به نفت


وی با اشاره به تحریم های نفتی جدید امریکا علیه ایران گفت: یکی از آرزوهای ملت ایران این بود که از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیرد و اقتصادی متکی بر منابع خودش داشته باشد که این فرصت طلایی است که اقتصادمان از نفت فاصله بگیرد و به یک خودکفایی در کشور برسیم و قطعا در این مبارزه و جنگ اقتصادی پیروز خواهیم شد. آمریکا دنبال اقدام نفت در مقابل غذا بود که با شکست مواجه شد و الان به دنبال محاصره اقتصادی ایران است. تجربه جهانی نشان داده که این اقدام واشنگتن هیچ اثرگذاری در اقتصاد کشورمان نخواهد داشت و فقط ملت ایران را با زحمت مواجه می‌کند.


کنگره آمریکا، عبور از ترامپ را کلید می‌زند


کارشناس مسائل سیاسی در پایان درباره ادامه مذاکره ایران و آمریکا گفت: قطعا دیگر مذاکره‌ای بین تهران و واشنگتن بر سر مسئله برجام صورت نخواهد گرفت. هرچند اروپایی‌ها با وساطت این کار را دنبال می‌کنند و ما هم راه مذاکره را باز گذاشتیم و در حال تعامل با اروپا، روسیه و چین هستیم ولی یقینا با آمریکا میز مشترک برای مذاکره نخواهیم داشت مگراینکه رفتارشان را به معنای واقعی تغییر دهند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دارند به این تصمیم می‌رسند در انتخابات کنگره این کشور که در پیش است، عبور از ترامپ را کلید بزنند.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته