دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1394 - 15:52
رییس دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با آنا:

بازار کار در رشته زبان و ادبیات کردی گسترده خواهد بود

رئیس دانشگاه کردستان می‌گوید: امسال، دانشجویان ورودی سال 1394-95 می‌توانند در صورت علاقه رشته زبان و ادبیات کردی را در دانشگاه‌های کشور انتخاب کنند و نحوه انتخاب این رشته همانند زبان و ادبیان فارسی است.
کد خبر : 29762

دکتر فردین اخلاقیان، رئیس دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری‌ آنا، درباره سابقه درخواست ثبت رشته زبان و ادبیات کردی اظهار داشت: سابقه این بحث به سال 82-83 برمی‌گردد که همکاران ما سرفصل این رشته را تهیه‌کرده و به شورای گسترش آموزش عالی بردند و رشته به تصویب شورای گسترش رسید. ولی نتوانستند مجوز تأسیس رشته در دانشگاه‌ها را بگیرند و خوشبختانه امسال در دول تدبیر و امید این مجوز داده‌شده و رشته تأسیس شد و امیدواریم امسال دانشجویان رشته زبان و ادبیات کردی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم.


وی تاکید کرد: این بحث از مطالبات دیرینه مردم کردستان بوده و در قانون اساسی هم این حق به افراد داده‌شده و ما خوشحالیم که این اتفاق در دانشگاه کردستان به وقوع پیوست.


اخلاقیان درباره پیش‌بینی استقبال از این رشته در میان دانشجویان تأکید کرد: ما هنوز نمی‌دانیم. امسال آن‌ها در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند و باید ببینیم چه تعداد متقاضی در این رشته خواهیم داشت، اما به‌طور مشخص متقاضی زیادی را در سطح استان می‌بینم و قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت، چراکه این رشته نوپاست و اشباع‌نشده و بازار کار مناسبی را می‌شود برای فارغ‌التحصیلان آن پیش‌بینی کرد.


ریاست دانشگاه کردستان در پایان با اشاره به بازار کار این رشته تصریح کرد: بازار کار این رشته گسترده خواهد بود، ادبیات کردی در جاهای زیادی کاربرد دارد، در سینما و کارهای اداری و مبادلات و روابط بین کردستان ایران و عراق و همچنین تدریس بازار مناسبی را خواهد داشت. استقبال از این رشته در بین کردها بیشتر خواهد بود،‌ اما ما محدودیتی قائل نیستیم و نحوه انتخاب متقاضیان این رشته ، همانند ادبیات فارسی خواهد بود.


گفتنی است طبق دفترچه انتخاب رشته منتشره از سوی سازمان سنجش، دانشگاه کردستان امسال 40 نفر ظرفیت پذیرش رشته زبان و ادبیات کردی دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه کردستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته