دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 04:05

تنها 8 روز دیگر تا پایان نمایشگاه لوور باقی مانده‌ است

نمایشگاه لوور که از اواخر سال گذشته در موزه ملی ایران برگزار شده، تنها تا ۸ روز دیگر میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
کد خبر : 297545

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرگزاری آنا، برپایی نمایشگاه لوور یکی از مهم‌ترین اتفاقات امور موزه‌ای در سال گذشته بود که توانست با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی و مدیر موزه ملی ایران محقق شود.


در این نمایشگاه که از 14 اسفندماه برپا شده، 56 اثر موزه لوور برای نخستین بار در نمایشگاهی با عنوان «شکوه تمدن‌های جهان» در ایران به نمایش درآمد. آثار این نمایشگاه شامل بیش از 50 پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و دو شیء شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شیء مفرغی از لرستان و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند است که از این میان مجسمه فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم اثر فرمین روسل، پیکرتراش مشهور فرانسوی، مجسمه مینرو مشهور به اورسه در بخش تولد یک موزه، مجسمه نشور از معبد خنوم در الفاننتین مصر از دوره سلطنت آپری، مجمسه ابوالهول با نام فرعون هاکوراز سلسله بیست‌و‌نهم، مجسمه هوروس به شکل شاهین، مجسمه گودا از دوره سومر نو، درفش مفرغی لرستان و تبر کتیبه دار چغازنبیل به عنوان دو اثر ایرانی، سنگ مزار مرمری با نام فیلیس از جزیره تاسوس یونان، مجسمه مفرغی موسوم به «دیانای نمی» ایتالیا، پرتره ساسکیا اثر رامبراند، نقش برجسته مرمری ایزد مهر در حال کشتن گاونر از لبنان، مجسمه مریم عذرا و کودک از لورن فرانسه جزو پربازدیدترین آثار تاریخی بوده‌اند.


از آنجا که بازدید از این آثار در کشور فرانسه مساوی با پرداخت هزینه بسیار بالایی است، مردم کشورمان توانسته‌اند از فرصت فراهم شده به خوبی استفاده کنند و برای بازدید از اشیای تاریخی این موزه به موزه ملی ایران بیایند. در اینجا خالی از لطف نیست که به آخرین آمار موزه ملی ایران درباره بازدید 650 هزار نفری از نمایشگاه لوور اشاره کنیم که به گفته محمدرضا کارگر، دستاوردهای بسیار خوبی را برای ما به دنبال داشته است.


در میان میزان قابل توجه بازدیدکنندگان این موزه چهره‌های آشنا و مدیران کشوری نیز وجود داشته‌اند که اهمیت و جایگاه آثار به نمایش در آمده را بیش از پیش به مردم یادآوری می‌کند. از این میان می‌توان به شهرداد روحانی، علی دایی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، محمدحسن ملک مدنی شهردار سابق تهران، احمد مسجد جامعی، زهرا نژاد بهرام و حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت‌السلام‌ و‌المسلمین احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عبدالرسول وطن‌دوست رئیس پیشین پژوهشکده حفاظت و مرمت، حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران اشاره کرد.


علی‌رغم محرک‌هایی چون حضور چهره‌ها و مدیران کشوری در بازدید از نمایشگاه لوور، معرفی درست و جامع موزه‌داران نیز یکی دیگر از مواردی بوده که استقبال مردم را به دنبال داشته است؛ برای مثال ونسان روندو، رئیس بخش مصر باستان موزه لوور در معرفی هرچه بیشتر این موزه می‌گوید: «ایرانیان در دوره هخامنشی حضور پررنگی در مصر داشته‌اند که مجسمه مصری داریوش نشان روشنی از این ارتباط است. پادشاه هخامنشی پس از تسلط بر مصر، به عنوان فرعون جدید به رسمیت شناخته می‌شود و امروزه آثار و متون بسیاری از مصر به دست آمده که گواه این ارتباط سیاسی ـ هنری بین ایران و مصر است». بر همین اساس طبیعی است که میهن‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ برای دیدن چنین نشانه‌هایی به موزه ملی ایران مراجعه کنند.


از سویی دیگر با توجه به اینکه هدف اصلی از برگزاری چنین موزه‌هایی کمک به زندگی‌ کردن در صلح و آرامش جهانی است، آنچه در مرحله اول محقق می‌شود، تعامل میان موزه ملی ایران با موزه‌هایی چون موزه لوور فرانسه است که روابط دوستانه و فرهنگی میان دو کشور را تقویت می‌کند و به دنبال آن تعمق درباره مفهوم هم‌دلی بین مردم از سرزمین‌های مختلف را به وجود می‌آورد.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته