دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 15:32
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد؛

اجرای بی‌سرو صدای سند 2030 در بخش‌هایی از حاکمیت

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بخشی از نیروهای رسمی حاکمیتی سند 2030 را بی‌سر و صدا اجرا می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت این افراد به صورت عامدانه و بر خلاف فرمایشات رهبری عمل می‌کنند.
کد خبر : 297480

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی جمشیدی در نشست تخصصی بررسی ابعاد پنهان و نهان سند 2030 که در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: در مورد تعهدات سند 2030 شاید لازم باشد که چند گام به عقب برگردیم و یک مقداری از چشم‌انداز بالاتر و وسیع‌تر به مساله نگاه کنیم شاید مطالعات جزئی و نقطه‌ای متن فریبنده باشد بایستی این متن را در بستر تاریخی قرار داد. یک انقلاب اجتماعی وقتی رخ می‌دهد ساختارهای قبلی را می‌شکند و یک افق جدیدی را خلق می‌کند انقلاب اسلامی نیز طبیعتاً اصل وقوعش صف‌‌آرایی مقابله با غرب بوده وقتی از انقلاب‌ها فاصله زمانی می‌گیریم کسانی از خود نیروهای انقلابی فاصله ایدئولوژیک از انقلاب می‌گیرند که این اتفاق عجیبی است.


وی افزود: برخی از نیروهای سکولار معتقدند که انقلاب بر عقل می‌آید یا نیروهای انقلابی از آرمان‌های بلند پروازانه خود دست بر می‌دارند یا ایدئولوژیک با سر به دیوار واقعیت‌ها می‌خورد و به این نتیجه می‌رسد که باید نظم موجود را بپذیرد. این اتفاق در مورد بخش‌هایی از نیروهای فعال در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است در حال حاضر اینکه بخشی از نیروهای رسمی حاکمیتی ابتدا این سند را به تعبیر رهبری بی سر و صدا اجرا می‌کنند و بعد با عناوین و پوشش‌های مختلف به اجرای بخش‌هایی از آن اهتمام دارند طبیعتاً عامدانه است.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: من جریان نیروهای تکنوکرات و جریان نیروهای لیبرال را کارگزاران بومی تجدد می‌دانم. تجدد دو جبهه دارد یک جبهه بیرونی دارد که آن خودشان هستند و یک جبهه درونی دارد که آنها جاده صاف‌کن‌ها و عمله و عقبه آنها هستند.


وی با بیان اینکه امام در دوره قبل و بعد انقلاب به ساختار آموزشی حساس بوده یادآور شد: امام فرمودند رضاخان و پسرش در تمامی ابعاد ما را وابسته کردند به صورتی که خود را در همه چیز محتاج می‌دانیم همچنین ایشان معتقد بودند که این وابستگی سرفصل کلیدی دارد یعنی ما ضربه اساسی را از دانشگاه‌ها و مدارس خوردیم. ایشان می‌فرمایند در نیم قرن اخیر آنچه به ایران ضربه مهلک زده است مربوط به برنامه‌های غیر اسلامی در مراکز دانشگاهی است و تاکید داشتند که رضاخان و پسرش چنان فاجعه‌ای را به بار آوردند که جامعه ما را در همه ابعاد وابسته و تسلیم کردند.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام (ره) سرنوشت یک جامعه به دست دو جریان است، گفت: این جریان یکی شامل جریان عمومی مردم و نیروهای تحصیل کرده است، جریان تحصیل کرده اولاً بر توده مردم موثر هستند و ثانیاً چون در دانشگاه هستند طبیعتاً اینها روی قدرت سیاسی نیز مستقر می‌شوند و وقتی در این قدرت مستقر شدند آنچه را که غربی‌ها می‌خواهند را انجام می‌دهند. یعنی اگر جان لاک را از گور خارج کنیم این همه به این سند تعهد ندارد که برخی از عمامه به سرهای ما مانند رئیس جمهور ما تعصب داشته و دارد.


جمشیدی با بیان اینکه نقطه مرکزی جامعه فرهنگ است، خاطر نشان کرد: اگر فرهنگ منحرف شود به اساس و هویت و موجودیت یک جامعه خدشه وارد می‌شود به همین دلیل است که امام می‌فرماید استعمارگران به سراغ فرهنگ یک جامعه می‌آیند که در این باره امام به چهار لایه از جمله تجدد تئوریک، نخبگانی، ساختاری و طبقاتی اشاره کرده است. لذا تا زمانی که این چهار حالت تجددی وجود دارد انقلاب ضد خود را در دورن خود بازتولید می‌کند.


وی با بیان اینکه وقتی انقلاب رخ داد قرار بود نظام آموزشی مستقلی شکل بگیرد،‌ خاطرنشان کرد: امام معتقد بودند که سالیان طولانی باید زحمت کشید و ساختار آموزشی را تغییر داد و این تئوری بازگشت به خویشتن را محقق کرد اما ایشان در روند تحول یک جریان مزاحمی را می‌دیدند که این جریان مزاحم حضور دارد و قدرت اصلی را در اختیار دارد.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ایالات متحده مشکلات جمهوری اسلامی نیستند، یادآور شد: مشکل جمهوری اسلامی نیروهای تجدد بومی، رسمی، موجّه، با سواد و ریش‌دار هستند این وضعیت انقلاب با تجدد و غرب و با این وضع فایده‌ای ندارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم متاسفانه حساسیتی که باید داشته را نداشته که این به ضرر دین تمام می‌شود یعنی ما باید یا انقلاب را در آغوش تجدد قرار دهیم یا به گفتمان امام (ره) اجرا کنیم.


انتهای پیام/4038


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته