دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 12:27
آنا گزارش می‌دهد؛

مصوبه‌های خاکی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه حفاظت از خاک را رسیدگی و موادی از این لایحه را به تصویب رساندند.
کد خبر : 297425

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری‌‌ آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص لایحه حفاظت از خاک رسیدگی کردند و موادی از این لایحه را به تصویب رساندند.


انتقال و فروش خاک به خارج از کشور ممنوع شد


نمایندگان مجلس ماده 21 این لایحه را تصویب کردند. بر اساس ماده 21 این لایحه، انتقال و فروش خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات تعزیری درجه (5) محکوم می گردد. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور أخذ مجوز توسط وزارت مذکور الزامی است.


همچنین به موجب تبصره، ماده معدنی (کانی) موضوع بند (الف) ماده (1) قانون اصلاح قانون معادن مصوب 22/08/1390 از حکم این ماده مستثنی می‌باشد. خروج مقادیر کم خاک به منظور امور پژوهشی به خارج از کشور بنا به درخواست دانشگاه یا واحد پژوهشی با مجوز وزارت بلامانع است.


این ماده با 171 رای موافق، 12 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.


مصوبات لایحه خاک نافی اختیارات سازمان محیط زیست نیست


نمایندگان مجلس همچنین در جریان رسیدگی به لایحه خاک، ماده 20 این لایحه را به تصویب رساندند. براساس ماده 20 لایحه مذکور احکام این قانون در خصوص تخریب خاک، نافی اختیارات سازمان در پیگیری جرائم مربوط به تخریب در مناطق تحت اختیار موضوع ماده (۱۹) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1353/03/28 نیست.


درآمدهای حاصل از جرائم آلودگی خاک به خزانه داری کشور واریز می‌شود


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک با ماده 25 این لایحه موافقت کردند. بر اساس ماده ۲۵ این لایحه، درآمدهای حاصل از وصول جریمه ها و خسارات به تفکیک بخش های آلودگی و تخریب خاک، طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هرسال مشخص می‌گردد به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.


این طرح با با 148 رای موافق، 12 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در نشست به تصویب رسید.


صداوسیما مکلف به پخش رایگان برنامه‌های مقابله با آلودگی خاک شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان ادامه رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک با ماده 24 این لایحه موافقت کردند.


بر اساس ماده 24 این لایحه، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی مکلفند برنامه‌های تولید شده در زمینه آموزش از سوی وزارت و سازمان در خصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب‌های گوناگون رسانه‌ای از جمله برنامه‌های تلویزیونی به صورت رایگان منتشر و پخش نمایند.


این ماده با 150 رای موافق، 18 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر جلسه به تصویب رسید.


شعب تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با حفاظت از خاک ایجاد می‌شود


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز خود مواد 22 و 23 لایحه حفاظت از خاک را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند که به موجب آن، قوه قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع این قانون نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می‌نماید.


همچنین در ماده ۲۳ لایحه مذکور مقرر شد مأمورانی که از طرف سازمان و وزارت مامور کشف و تعقیب جرائم موضوع این قانون می‌باشند در حدود وظایف محوله، «ضابط دادگستری» محسوب می‌شوند.


طبق تبصره این ماده؛ حکم این ماده نافی وظایف و اختیارات سایر ضابطان دادگستری نمی‌باشد.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته