دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1394 - 14:31

یک پایگاه خبری آمریکایی: آزادی پولارد در کاهش انتقادات اسرائیل از توافق هسته‌ای بی‌تاثیر است

روز گذشته اخباری مبنی بر احتمال آزادی جاسوس اسرائیلی زندانی در آمریکا با هدف راضی کردن دولت نتانیاهو درباره کاهش انتقادات از توافق هسته‌ای منتشر شد، اما آیا این اقدام دولت اوباما باعث تعدیل موضع نخست‌وزیر اسرائیل در این خصوص خواهد شد؟
کد خبر : 29736

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری آمریکایی هیل در گزارش خود در این زمینه آورده است: هم‌اکنون دو مسئله مهم در سیاست خارجی اسرائیل نمود پیدا کرده است، یکی بحث مخالفت با توافق هسته‌ای و دیگری حمایت از آزادی جاناتان پولارد که به جرم جاسوسی در آمریکا محاکمه و زندانی شده است.


اکنون زمان ایجاد رابطه میان این دو مسئله فرا رسیده است، زیرا برخی از تحلیلگران معتقدند که این اقدام دولت آمریکا با این امیدواری همراه است که اسرائیل و حامیان آمریکایی‌اش از تلاش خود برای جلوگیری از تصویب توافق هسته‌ای در کنگره دست بردارند.


با وجود این اظهار نظر، برخی تحلیلگران دیگر بر این باورند که احتمال تحقق این امر بسیار کم است و حتی این مسئله می‌تواند باعث تحریک اسرائیل به نشان دادن واکنش شدید نسبت به این مسئله شود.


این تحلیلگران این استدلال را مطرح می‌کنند که اسرائیل مسئله تبادل پولارد را در قبال تعدیل موضع خود درباره طرح صلح خاورمیانه نپذیرفته است، این در حالی است که مسئله «تهدید ایران» از نظر اسرائیل بسیار مهم‌تر از مسئله فلسطین است و به همین دلیل امکان تحقق این امر بسیار پایین است. با این حال پولارد احتمالا در پایان سال جاری به دلیل گذراندن زمان کافی از حبس خود آزاد خواهد شد. بنابراین این طرح یک طرح گمراه‌کننده و بی‌اهمیت خواهد بود.


آمنون روبینستین، استان حقوق دانشگاه هرزلیا در اسرائیل در این‌باره می‌گوید: اگر آمریکا چنین انگیزه‌ای داشته باشد، این واقعا ساده‌لوحانه است زیرا مسئله پولارد و توافق هسته‌ای ایران دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر است زیرا یکی از این دو مسئله‌ای انسانی و دیگری یک موضوع استراتژیک است که بسیاری از اسرائیلی‌ها آن را حیاتی قلمداد می‌کنند.


از سوی دیگر آرون دیوید میلر، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا، در امور خاورمیانه و عضو اندیشکده وودرو ویلسون نیز می‌گوید: هر نوع اقدامی در این زمینه برای رئیس‌جمهور اوباما نامناسب خواهد بود. این مسئله باعث خواهد شد نتانیاهو برای مبارزه شدیدتر علیه توافق هسته‌ای بیش از پیش ترغیب شود.


وی در ادامه می‌افزاید: پولارد مانند یک سیب است و مسئله هسته‌ای ایران مانند یک پرتقال. استفاده از پولارد به عنوان برگ برنده نه‌تنها یک اقدام باارزش نیست، بلکه باعث آسیب زدن نیز خواهد شد.


با وجود این روز گذشته وزارت دادگستری آمریکا به طور تلویحی از احتمال آزادی پولارد خبر داد، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد نشانه عزم آمریکا برای استفاده از این مسئله برای تعدیل موضع اسرائیل است. اما موضوع اینجاست که هدف اصلی این طرح نه دولت اسرائیل، بلکه حامیان آن در کنگره از جمله سناتور چاک شومر است که یکی از حامیان سرسخت آزادی پولارد از زندان بوده است و رای وی درباره توافق هسته‌ای بسیار حیاتی و محوری خواهد بود. حتی اگر آزادی پولارد به تغییر مواضع این افراد در قبال توافق هسته‌ای نینجامد، دست‌کم یکی از مهم‌ترین انتقادات از دولت اوباما از سوی اسرائیل و حامیان آن از میان برداشته خواهد شد.


یک مقام ارشد دولت اسرائیل که خواسته نامش فاش نشود، در این‌باره تصریح می‌کند: درباره مسئله پولارد تاکنون هیچ مطلبی به دولت اسرائیل اعلام نشده است و من فکر نمی‌کنم قرار است از این مسئله به عنوان بسته جبرانی برای اسرائیل در ازای توافق هسته‌ای استفاده شود.


دولت اسرائیل روز گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که به انتقادات خود از توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد و فشارها باعث نمی‌شود از این کار دست بردارد. این بیانیه در واکنش به سخنان روز جمعه جان کری درباره احتمال انزوای اسرائیل در صورت تصویب نشدن توافق هسته‌ای در کنگره منتشر شد.


جاناتان پولارد که از کارکنان نیروی دریایی آمریکا بود، در سال 1985 به جرم جاسوسی برای اسرائیل بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. با این وجود مقامات دولت اسرائیل در مقاطع گوناگون برای آزادی وی تلاش کرده‌اند. برای نمونه نتانیاهو در سال 1998 در گفت‌وگو با بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از وی درخواست آزادی پولارد را کرد. در دوران دولت اوباما نیز نتانیاهو بار دیگر این درخواست را مطرح کرد و در سال 2010 و در سال گذشته نیز تلاش کرد در ازای دادن امتیازاتی دولت اوباما را به آزادی وی ترغیب کند. اما مذاکرات در این زمینه به شکست انجامید.


مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا، در این‌باره می‌گوید: کاملا واضح است که پولارد به عنوان یک برگ برنده از سوی دولت اسرائیل برای مسائلی چون بحث روند مذاکرات صلح استفاده کرده است.


اودد اران، دیپلمات کهنه‌کار اسرائیلی، نیز در سخنانی تصریح می‌کند: این که برخی از مقامات آمریکا امیدوارند لحن اسرائیل در قبال توافق هسته‌ای با این طرح تغییر یابد، یک انتظار بیهوده و غلط است. مسئله آزادی پولارد تنها باعث برگزاری یک جشن 24 ساعته به دلیل شادی از آزادی وی منجر خواهد شد. این در حالی است که مسئله هسته‌ای ایران برای ما چندین ماه حائز اهمیت خواهد بود، اگر نگوییم برای چندین سال.


وی در پایان سخنان خود خاطرنشان می‌سازد: به طور واضح باید بگویم که اگر مقامات آمریکا معتقدند این مسئله قرار است در لحن ما درباره توافق هسته‌ای تغییری ایجاد کند، مطمئنا این افراد در حال فریب دادن خود هستند. چنین مسئله‌ای ممکن نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب