ورود صنایع به حوزه تحقیق و توسعه برای تجاریسازی علم و فناوری
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 84 کمیسیون نخبگان و آیندهنگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه گزارشی پیرامون موضوع وضعیت ثبت اختراع در ایران و چند کشور دیگر ارائه شد.
در ابتدای جلسه مفهوم پتنت و تعاریف بینالمللی انواع پتنت ارائه شد و سپس روند ثبت پتنت در ژاپن مورد بررسی قرار گرفت و الگوی فرایند ثبت اختراع در ایران و ژاپن مقایسه و بررسی شد.
بر اساس این گزارش در مجموع 17 فرایند اصلی در ثبت پتنت در ژاپن وجود دارد که نیاز است تا این فرآیندها در ثبت پتنت در کشورمان نیز مورد بررسی قرار گیرد و همچنین بررسی پرداختهای مالی درخواستکنندگان پتنت در ژاپن نیز از دیگر مواردی بود که در این گزارش ارائه شد.
در ادامه، تعداد پتنتهای به ثبت رسیده در دانشگاههای مختلف جهان به تفکیک کشور مقایسه شد و همچنین تعداد پتنتهای دانشگاههای مهم کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و چین مورد بررسی قرار گرفت.
نبود مجله اختصاصی جهت انتشار پتنتهای به ثبت رسیده در ایران، پایین بودن نسبت سرانه تعداد ثبت پتنت به نسبت میزان تولید مقالات علمی در ایران و نیاز به ترسیم و ارائه مدلی کامل از فرآیند ثبت پتنت در ایران از مواردی بود که توسط اعضا مورد توجه قرار گرفت.
نسرین سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آیندهنگاری علم و نوآوری در ادامه این جلسه گفت: در کنار آمار موجود از میزان ثبت پتنت دانشگاههای مختلف جهان بایستی مقایسهای هم از تعداد پتنتهای به ثبت رسیده توسط شرکتهای صنعتی کشورهای مختلف صورت گیرد تا بتوان به روند ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورهای مختلف دست یافت و نیز قوت و ضعف سیاستگذاری کشور در زمینه تجاریسازی پتنت احصا شود.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) افزود: بسیاری از شرکتهای عظیم صنعتی و تجاری در دنیا هم در تولید مقالات علمی، و هم در ثبت پتنت و هم تجاریسازی آن فعالیت دارند و در این زمینه تأثیرگذار هستند و لذا میزان تعداد مقالات یا تعداد ثبت پتنت در هر کشور به تنهایی نمیتواند جریان چرخه دانش به ثروت را توضیح دهد بلکه باید سهم دانشگاهها و مراکز علمی و سهم پتنتهای شرکتهای صنعتی و دانشبنیان و مراکز تحقیق و توسعه وابسته به این شرکتها را جداگانه مشخص شود.
وی ادامه داد: ورود واحدهای صنعتی کشور به حوزه تحقیق و توسعه میتواند بخشی از روند تولید دانش و تبدیل آن به محصول را تحقق بخشد و تصور اینکه تمام مراحل تولید علم و دانش (اعم از تولید مقاله، ثبتپتنت و تبدیل آن به محصول و تجاریسازی و ...) به ثروت باید توسط دانشگاهها انجام شود، تصور درستی نیست.
در پایان این جلسه مقرر شد در جلسات آتی از نماینده مرکز مالکیت معنوی (ثبت اختراع) جهت ارائه گزارش دعوت به عمل آید.
انتهای پیام/
انتهای پیام/