دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1397 - 11:32

قوانین شهرداری بوی کهنگی می‌دهند

معاون تنقیح قوانین اداره کل تدوین قوانین و امور شورای شهرداری تهران گفت: ما معتقد هستیم که زمان آن فرارسیده تا بازنگری جدی در قوانین تدوین شده حوزه شهری ایجاد شود، چرا که از سال 1300 تا‌کنون تنها بخش‌هایی از این قوانین حذف شده و اتفاق درخور توجهی رخ نداده است.
کد خبر : 297111

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، مهدی مقسومی در رابطه با جزییات برگزاری مسابقه علمی قانون‌نگاری گفت: یک پازل شش ضلعی ترسیم کرده‌ایم که گفتمان اجتماعی قانون نام دارد و مسابقه علمی قانون نگاری یکی از اضلاع این پازل است. گفتمان اجتماعی قانون بدین معناست که شهروندان مطلع شوند که مشکلات شهر تنها با گفتمان و تعامل ایجاد شده میان قانون و اجتماع مرتفع خواهد شد. در واقع نتایج به دست آمده از مسابقه قانون نگاری حاصل خرد جمعی شهروندان، متخصصان و کار گروهی مشارکت جویانه خواهد بود.


وی هدف از برگزاری مسابقه قانون‌نگاری را ایجاد فضای مشارکتی و تدوین قوانین مفید و موثر برای شهروندان عنوان کرد و افزود: تا‌کنون سازوکار تدوین قوانین به گونه‌ای بوده که تعدادی از کارشناسان و مدیران اقدام به تدوین قوانینی می‌کردند که از مسائل مبتلا به آنها مطلع بودند. در این فرآیند پس از اتمام مراحل قانون گذاری، کارشناسان حین استفاده از قوانین تدوین شده با مشکلاتی مواجه می‌شدند که عموما منجر به اثرگذاری حداقلی آن ماده قانونی می‌شد.در وجه دیگر موضوع یعنی مواجهه مردم با قانون تدوین شده اصولا مواردی پیش می‌آمد که در نهایت زمینه نارضایتی شهروندان را ایجاد می‌کرد.


به گفته مقسومی همواره عرف‌ها، رویه‌ها و مجرمان از قانون پیشی می‌گیرند. بدین معنا که ابتدا جرم رخ می‌دهد سپس قانون متناسب با آن تدوین می‌شود.


معاون تنقیح و تدوین قوانین و مقررات اداره‌کل تدوین قوانین و امور شورای شهرداری تهران در رابطه با مخاطبان و جامعه هدف این مسابقه اظهار کرد: یکی از گروه‌های شرکت کننده در این مسابقه دانشجویان رشته حقوق هستند که به حوزه حقوق مدیریت شهری علاقه دارند چرا که در هیچ دانشگاهی تاکنون رشته‌ای تحت این عنوان وجود نداشته است و ما به تازگی مجموعه اطلاعاتی از وزارت علوم و فناوری دریافت کرده‌ایم تا ضمن بازبینی کارشناسانه و ایجاد تفاهم نامه شرایط تاسیس رشته حقوق مدیریت شهری را در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور فراهم کنیم.


مقسومی افزود: ما معتقد هستیم که زمان آن فرارسیده تا بازنگری جدی در قوانین تدوین شده این حوزه ایجاد شود چرا که از سال 1300 تا کنون تنها بخش‌هایی از این قوانین حذف شده و اتفاق درخور توجهی رخ نداده است. به تعبیر من از قوانین شهرداری‌ها صدای بوق درشکه و سنگفرش خیابان‌ها می‌آید در حالی که الان در عصر تکنولوژی، برج ها و خیابان های مدرنی به سر میبریم که نیازمند بازنگری جدی در قوانین شهرداری هستیم.


وی گروه دیگر از مخاطبان این مسابقه را شهروندان معرفی کرد و گفت: افرادی که در مراجعه به شهرداری با مشکلات حقوقی مواجه شده اند.گروه دیگر وکلا و حقوقدانانی هستند که در سال‌های فعالیت‌شان با خلاهای قانونی در حوزه شهرداری مواجه شده اند.کارشناسان حوزه‌های مختلف شهرداری که به نوعی با مسایل حقوقی درگیر هستند هم به عنوان یکی دیگر از گروه مخاطبان می‌توانند ایده‌ها،مسایل و مشکلات حقوقی حوزه فعالیت‌شان را مطرح کنند.


مقسومی مسابقه قانون‌نگاری را محل تلاقی دغدغه‌های فنی، تخصصی و کارشناسی افراد در حوزه‌های مختلف شهرداری دانست و اظهار کرد: نظرات و داده‌های بدست آمده از این مسابقه پس از جمع آوری در اداره کل تدوین قوانین و امور شورا با ادبیات حقوقی تصحیح شده و بخش‌های مفید آن استخراج و تبدیل به لایحه می‌شود.


وی در رابطه با مراحل زمان‌بندی این مسابقه گفت: شرکت کنندگان تا پایان شهریور ماه فرصت دارند لوایح و طرح‌های خود را متناسب با دستورالعمل قرار داده شده در سایت به نشانی rules@tehran.ir ارسال کنند. داوری این مسابقه نیز در آذر ماه سال جاری بوسیله اساتید صاحب نظر در حوزه حقوق و سایر حوزه‌های مرتبط با امور شهرداری انجام می‌شود. همچنین برگزیدگان این مسابقه در همایش ملی حقوق مدیریت شهری که در آذر ماه مصادف با هفته پژوهش برگزار می‌شود، تعیین شده و از آنها تقدیر به عمل می‌آید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته