دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1397 - 14:05
ظریف:

حضور ایران در منطقه عامل ثبات و آرامش است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران همواره به تامین امنیت کشورهای منطقه کمک کرده و کشورهای منطقه هیچ‌گاه از سوی ایران تهدید نشده‌اند.
کد خبر : 296956

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی یورونیوز در خصوص مباحث مربوط به برجام و سایر مسائل منطقه‌ای توضیح داد.


یورونیوز:‌ بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌‌ای به نظر می‌رسد از روند مذاکراتی که با اتحادیه اروپا داشته‌اید رضایت ندارید.


محمد جواد ظریف: ما بسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا دریافت کردیم که رضایت بخش نبود. اکنون ضمن ادامه همکاری‌های خود با اروپا در حال رایزنی و مذاکره با آنها هستیم. ما برای حفظ توافق برجام به اروپا فرصتی داده‌ایم تا شاهد تعهد سیاسی از سوی آنها در این خصوص باشیم. ما همچنین شاهد اقدامات فنی بوده‌ایم که ارائه شده است. اما اینها کافی نیست. در این خصوص، دو چارچوب زمانی مشخص وجود دارد. اولی، چارچوب زمانی اولین دسته از تحریم‌های آمریکاست که در ماه اوت اجرایی می‌شود و چارچوب زمانی دیگر، دومین دسته از تحریم‌های آمریکاست که در ماه نوامبر اجرا می‌شود و ما خواهیم دید که اروپا چطور با آن دست و پنجه نرم می‌کند و کاملا مطابق با آن، پاسخ خواهیم داد و برنامه‌ مشخصی برای آن داریم.


یورونیوز: شما به چه تضمین‌هایی در این‌خصوص احتیاج دارید؟


محمد جواد ظریف: شاهد هستیم که برخی از شرکت‌های اروپایی تحت فشار آمریکا و تحت فشار جو روانی که آمریکا سعی کرده تا بوجود بیاورد، شروع به خروج از ایران کرده‌اند. اگر اروپایی‌ها واقعا علاقه‌مند به حفظ توافق هستند، باید با این مسئله مقابله کنند و باید برای حفظ آن آماده هزینه‌کردن باشند. ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده‌ است، ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم. باید شاهد این باشیم که شرکت‌های متوسط و کوچک تجاری به ایران بیایند و با شرکای خود در بخش خصوصی تعامل کنند.


یورونیوز: اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی چگونه می‌توانند این مشکل را حل کنند؟


محمد جواد ظریف: اگر آنها بر این باورند که در حقیقت می‌توانند نظام جهانی جدید را بپذیرند که در آن یک کشور تصمیم نهایی را می‌گیرد و دیگران باید از آن پیروی کنند البته شما گاهی احساس می‌کنید که حتی یک کشور هم دراین خصوص تصمیم گیرنده نیست، بلکه یک فرد و یا گروهی از افراد هستند که تصمیم‌ها را براساس منافع شخصی خود اتخاذ می‌کنند و از همه انتظار پیروی دارند.


اکنون به‌خصوص بعد از دیدار رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور پوتین، نگرانی‌هایی در آمریکا مشاهده می‌شود که ترامپ لزوما منافع ملی آمریکا را دنبال نمی‌کند. حتی اگر هم به‌ دنبال منافع ملی آمریکا هم بود، آیا مردم اروپا می‌پذیرفتند که منافع ملی آمریکا بر روند تصمیم‌گیری در اقتصاد جهانی چیرگی داشته باشد؟ آیا آنها آمادگی ایستادن مقابل این تصمیم را دارند؟ این سوالی است که شرکت‌های اروپایی و دولت‌های اروپایی نیز باید از خود بپرسند که آیا راه‌های گوناگونی برای همکاری وجود دارد؟ باید توجه‌ کرد همه شرکت‌های اروپایی سهامدار آمریکایی ندارند درضمن شرکت‌های اروپایی بسیاری وجود دارد که نه معامله‌ای با آمریکا دارند و نه تعلق و حضوری در آن کشور دارند.


یورنیوز: رئیس جمهور پوتین و رئیس جمهور ترامپ جلسه‌ای در فنلاند داشتند و آنطور که در اخبار آمده دو کشور به توافق در مورد سوریه رسیده‌اند. آیا در این باره نگران هستید یا نه؟


محمد جواد ظریف: این‌ موارد بخشی از بسته بزرگتری از همکاری ایران و روسیه است که شامل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توسط روسیه در بخش انرژی ایران، مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیرساختی ایران و تعامل بین دو طرف در حوزه تجارت و نفت می‌شود. این بسته همکاری بزرگی است که ما با روسیه داریم. اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است. این بسته بسیار بزرگتری است و شامل موارد دیگری می‌شود؛ از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان اینکه ایران در قبال خدمات خود پول نقد دریافت کند.


یورونیوز: ایران در برهه‌های زمانی مختلفی گفته است که پایان برجام و حذف توافق هسته‌ای عواقب سنگین و خطرناکی برای امنیت منطقه دارد. نظرتان در این مورد چیست؟


محمد جواد ظریف: البته، این نقطه نظری است که بیشتر اروپا ابراز کرده است، چراکه معتقدند برجام یک سند مهم در حوزه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و فقدان آن احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند. ما همواره برای امنیت به مردم کشورمان متکی هستیم. امنیت ما بر آمده از داخل است نه خارج. اما نشان داده‌ایم که مردم ما جلوی تهاجم خارجی می‌ایستند و نمی‌پذیرند که کسی ایران را تحقیر‌ کرده و یا بدتر از آن به ایران حمله کند؛ یا به امنیت و تمامیت ارضی‌ ما ضربه بزند.


ما به هرکشوری که در منطقه تحت تهدید بوده‌ است یاری رسانده‌ایم بنابراین دوستان و همسایگان‌ ما در منطقه هیچ‌گاه از سوی ایران احساس خطر نکرده‌اند. برخی کشورها ‪ ممکن است به منظور پیشبرد امور داخلی خاص یا منطقه‌ای خود با ایجاد تبلیغات سیاسی علیه ایران ایجاد کرده باشند که البته چیزی هم عایدشان نشده است. معتقدم که بهترین راه برای مقابله با این مسائل و تامین امنیت منطقه خلیج‌فارس گفتگو است و این تنها راه است.



انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته