دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت بزرگداشت سالروز حضرت شاهچراغ(ع)؛

آخرین جزئیات ساخت سریال شاهچراغ/ داود میرباقری کارگردان «شاهچراغ» نیست

مدیرکل روابط عمومی صداوسیمای استان فارس گفت: فیلمنامه سریال «شاهچراغ» هنوز به تصویب نرسیده‌است و داود میرباقری به دلیل حضور در پروژه ساخت سریال «سلمان فارسی» کارگردان «شاهچراغ» نخواهد بود.
کد خبر : 296784

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، شاهچراغ یا شاه‌چراغ آرامگاهی معروف و متبرک است که امروزه به یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی شیراز تبدیل شده است. آرامگاه شاهچراغ محل خاکسپاری میرسید احمد، پسر امام موسی‌ کاظم‌(ع) امام هفتم شیعیان است و از این‌رو شاهچراغ زیارتگاه بسیاری از شیعیان شده است. حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع)، پسر ارشد امام موسی کاظم‌(ع) و برادر امام رضا‌(ع) در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد، ولی در راه توسط افراد مأمون، خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسید.


تاریخ دقیق تولد حضرت احمد‌بن‌موسی شاه‌چراغ (شاهچراغ) علیه‌السلام مشخص نیست، اما در شورای فرهنگ عمومی استان فارس نام‌گذاری یک روز به نام بزرگداشت آن حضرت مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند، اما پس از بررسی‌های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد حضرت شاهچراغ(ع) به درستی مشخص نیست و در این خصوص نقل‌های متفاوتی وجود دارد. از این‌رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ) علیه‌السلام تعیین شود.


در این راستا، صداوسیمای استان فارس تصمیم گرفت تا داستان زندگی احمدبن‌‌موسی(ع) که به «شاهچراغ» شهرت دارد را در قالب یک سریال 24 قسمتی به تصویر بکشد.


سید تقی سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، درباره آخرین جزئیات ساخت سریال «شاهچراغ» گفت: برای ساخت سریال حضرت احمدبن‌موسی(ع) اراده و پشتوانه قوی و علمی لازم است؛ تولید این سریال کار مشترک صداوسیما، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و تولیت آستان احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع) است که در سال پایانی شورای چهارم ساخت این سریال مصوب شد.


مدیرکل روابط عمومی صداوسیمای استان فارس افزود: با آمدن اعضای شورای پنجم، کار تولید این سریال با وقفه‌ای طولانی همراه شد و در چندین جلسه برای انعقاد تفاهم‌نامه با آنها وارد مذاکره شدیم که تا به امروز موفق‌آمیز نبود. در حال حاضر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی استان فارس در حال بررسی پروژه هستند که به محض تصویب آن، تولید سریال «شاهچراغ» آغاز می‌شود.


وی درباره کارگردان این سریال توضیح داد: صحبت‌های اولیه ساخت این سریال با کارگردانی داود میرباقری بود که در حال حاضر ایشان مشغول ساخت سریال «سلمان فارسی» هستند، که در این راستا با چندین کارگردان مطرح دیگر وارد مذاکره شدیم که هیچ کدام از آنها هنوز نهایی نشده است.


مدیرکل روابط عمومی صداوسیمای استان فارس اظهار کرد: با محسن علی‌اکبری هم برای تهیه‌کنندگی این سریال صحبت‌هایی در گذشته داشتیم که در انتظار تصویب فیلمنامه در شورای پنجم هستیم و بنا داریم پس از تصویب، تولید سریال «شاهچراغ» وارد مرحله پژوهش و نگارش شود.


سهرابی یادآور شد: دانشنامه مورد نیاز فیلمنامه حضرت شاهچراغ(ع) هم توسط دانشکده حدیث در حال تدوین شدن است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: داود میرباقری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته