دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1394 - 09:45

مرگ بیش از 16 هزار نفر در حوادث جاده‌ای سال 93

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور گفت: تعداد کشته شدگان حوادث جاده‌ای در پایان سال 93 به 16هزار و 872 نفر رسید.
کد خبر : 29662

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدرضا مهماندار، معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور، با اعلام این خبر افزود: آمار تلفات جاده‌ای در سال گذشته به 16 هزار و 882 نفر رسید این در حالی است که بیشترین کشته‌ها را در سال 84 با 28 هزار نفر داشتیم.


معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور با اشاره به هماهنگی دستگاه‌های امدادی پلیس و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل ادامه داد: بخش عمده‌ای از حوادث مربوط به مسائل انسانی می‌شود بنابراین نیاز به تغییر فرهنگ در این حوزه داریم.


وی با بیان اینکه همه محققین در این حوزه سه عامل اصلی را در وقوع تصادفات مربوط به انسان، راه و وسیله نقلیه می‌دانند ادامه داد: بیشترین سهم مربوط به انسان می‌شود.


مهماندار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دو شاخص عمده در دنیا برای ارزیابی وضعیت ایمنی در کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: یک شاخص کشته به ازای 100 هزار نفر جمعیت است و شاخص دیگر کشته به ازای 10 هزار وسیله نقلیه است سازمان بهداشت جهانی شاخص کشته به ازای 100 هزار نفر جمعیت را انتخاب کرده که مقیاس خیلی خوبی نیست چرا که چیزی که عامل خطر است وسیله نقلیه است.


وجود 6 کشته به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه


معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ادامه داد: اگر مقیاس ما کشته به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه باشد در حال حاضر ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 6 نفر کشته دارد که این آمار در اروپا 2.7 و در آسیا 10.2 نفر است.


وی اضافه کرد: اگر ما بحث شاخص جمعیت را در نظر بگیریم در حال حاضر کشور ما به ازای 100 هزار نفر جمعیت 18 نفر کشته دارد که این آمار در کشور روسیه 18.6 نفر در برزیل 19.3 نفر و در عمان 29.5 نفر است.


سردار مهماندار همچنین درباره اینکه شنیده شده پیشنهاداتی برای کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها از طرف پلیس مطرح شده و آیا این پیشنهاد راهکار کاهش تلفات جاده‌ای است یا خیر اظهار داشت: در بعد ایمن‌سازی و کاهش تصافات و تلفات ناشی از آن همه مولفه‌ها باید با هم حرکت کنند ولی ممکن است سرعت هر یک از آنها متفاوت باشد که این موضوع ما را دچار چالش خواهد کرد.


معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ادامه داد: به طور مثال در بخش ایمن‌سازی راه و استفاده از تکنولوژی قطعا سرعت ما می‌تواند خیلی بالاتر از فرهنگ‌سازی و کار آموزش و تغییر فرهنگ مردم در حوزه رانندگی باشد البته در سالیان اخیر سرعت ما در بخش فرهنگ‌سازی نیز سرعت خوبی بوده که در اینجا جا دارد از صدا و سیما قدردانی کنیم.


عامل اصلی شدت حوادث سرعت است


وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که تجربه دنیا نشان داده کشورهایی که سرعت را محدود کردند تعداد تلفاتشان کاهش پیدا کرده، گفت: عامل اصلی شدت حوادث سرعت است و اینکه کاهش سرعت در میزان تلفات و تصادفات و شدت حوادث اثر دارد شکی نیست اما تصمیم‌گیری در این مورد (کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها) فقط در اختیار پلیس نیست بلکه نیازمند همکاری همه سازمان‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی است.


سردار مهماندار درباره اینکه آیا پلیس راهور برای افرادی که درصدد احراز شغل رانندگی هستند آموزش‌های خاصی در نظر دارد یا خیر گفت: سازمان راهداری آموزش‌های ویژه و مراحل خاصی برای افرادی که درصددند تا شغل رانندگی را به طور حرفه‌ای دنبال کنند مراحل خاصی پیش بینی کرده است.


رتبه ما در جهان خوب نیست


محمود صفارزاده، معاون تحقیقات و فناوری راه و شهرسازی، در این باره گفت: رتبه ما در جهان در این رابطه خوب نیست و نمی‌توانیم شاخص کل را بیان کنیم لذا شاید سوم یا چهارمین کشور از آخر باشیم.


صفارزاده نیز در بخش دیگری از این برنامه درصد تعیین کردن برای مولفه‌هایی که منجر به بروز سوانح رانندگی می‌شود را سخت عنوان کرد و گفت: مجموعه‌ای از عوامل در بروز سوانح رانندگی دخیل هستند لذا درصد تعیین کردن برای هر یک از عوامل از جمله جاده‌ها، آسفالت و نشانه‌گذاری شاید مغلطه بازی باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب