دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1397 - 01:38
هشدار رئیس پلیس فتا استان کرمان؛

اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی در فضای مجازی چه عواقبی به دنبال دارد؟

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: استفاده از عکس‌های شخصی به عنوان پروفایل و یا به اشتراک گذاشتن آن‌ها در فضای مجازی می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده مجرمان سایبری از کاربران را فراهم آورد.
کد خبر : 296565

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پلیس فتا، امین یادگارنژاد در تشریح این موضوع اظهار کرد: به‌طور کلی آدم‌ها به واسطه ذات فطری خود همیشه دوست دارند خود را بهتر از آنچه هستند‌ معرفی کنند و در معرض قضاوت دیگران قرار دهند، شاید همین مساله موجب فراگیر شدن انتشار عکس‌های خاصی از افراد در فضای مجازی باشد.


این مقام ارشد انتظامی گفت: بیشتر افراد جامعه در فضای حقیقی حاضر نیستند حتی یک عکس پرسنلی از خود در اختیار دیگران بگذارند اما در شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ‌گونه محدودیت و به راحتی عکس‌های خصوصی خود را به اشتراک می‌گذارند غافل از این که این عکس می‌تواند در اختیار همه قرار بگیرد و به سرعت منتشر شود.


وی افزود: در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام با این که قابلیت شخصی سازی محیط برای کاربر وجود دارد و می‌توان تنظیمات را به صورتی قرار داد که فقط دوستان بتوانند به محیط شما دسترسی داشته باشند، اما باید یادمان باشد، همه دوستان قابل اعتماد نیستند و امکان سوءاستفاده از عکس‌های منتشر شده از سوی دوستان نیز وجود دارد.


یادگارنژاد بیان کرد: سوء‌استفاده و انتشار تصاویر خصوصی افراد در پی دو عامل صورت می‌گیرد، اول انتشار این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی از سوی خود کاربر که مورد سوءاستفاده مجرمان سایبری یا دیگر افرادی که با آنها دشمنی دارند قرار می‌گیرد، دومین مورد، نحوه نگهداری تصاویر و فیلم‌های خصوصی و شخص در حافظه سیستم‌های رایانه‌ای مثل لب‌تاپ همچنین گوشی‌های هوشمند، تبلت و ... است که به راحتی به سرقت رفته و یا در پی سهل انگاری خود افراد در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.


وی گفت: توصیه اکید پلیس فتا به کاربران فضای سایبری این است که از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به طور جدی خودداری نمایند.


این مقام ارشد انتظامی افزود: کاربران شبکه‌های اجتماعی به هویت‌های کاذب در این فضا اعتماد نکنند و از تبادل اطلاعات مهم و محرمانه و شخصی خود به خصوص عکس و فیلم با دیگران کاربران چه آشنا و چه غریبه خودداری نمایند.


وی ادامه داد: در صورت خرابی سیستم‌های رایانه‌ای خود حتما برای تعمیر به مراکز معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنند و قبل از آن در صورت امکان نسبت به تخلیه حافظه سیستم اقدام کرده و سپس سیستم خود را در اختیار تعمیرکاران قرار دهند.


یادگارنزاد بیان کرد: با توجه به این که هر فردی به راحتی می‌تواند این عکس‌ها را ذخیره کند و از این عکس‌ها در راستای اهداف مجرمانه سوء‌استفاده کنند باید به این نکته دقت بیشتری داشته باشیم و در انتشار تصاویر شخصی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی احتیاط بیشتری نمائیم.


رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: اولین اصل در نگهداری اطلاعات محرمانه و شخصی در فضای مجازی بر عهده خود کاربران است که باید با هوشیاری در این فضا فعالیت کرده و حفظ حریم خصوصی خود را خود تعیین و نگهداری کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته