دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1397 - 15:29
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد؛

اعزام دو بالگرد برای مهار حریق تالاب هورالعظیم در عراق

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اعزام دو فروند بالگرد آبپاش با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور برای مهار حریق تالاب هور العظیم در کشور عراق خبر داد.
کد خبر : 296511

کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل بحران خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد آخرین جزئیات آتش سوزی تالاب هور العظیم اظهار کرد: آتش سوزی تالاب هور العظیم از دو هفته پیش آغاز شده بود و با توجه به اینکه مشکلات بسیاری از جمله آلودگی هوا و دود ناشی از آن به آسمان اهواز و شهرهای جنوبی ایران نیز سرایت کرده بود هماهنگی‌های لازم نسبت به اعزام دو فروند بالگرد به این منطقه اقدام کردیم، هم اکنون بالگردها به هور العظیم رسیدند و با طرف عراقی نیز هماهنگ شد که در نوار مرزی مستقر شوند تا اطفاء حریق را در خاک عراق انجام دهند.


وی در پاسخ به اینکه چه تجهیزاتی از کشورهای اروپایی برای این مهار اینحادثه به کشور وارد شده است، گفت: هیچ تجهیزاتی از کشورهای اروپایی نرسیده بلکه فقط یک فروند تانک آتش نشان ساخت روسیه وارد کشور شده که این نیز از یکی از کشورهای مشاور سازمان مدیریت بحران کشور وارد شده و مجوز استفاده از آن برای زمانی است که در کشور دچار بحران شویم و هم اکنون امکان استفاده از آن در خاک عراق نیست و مجوز استفاده از آن به ایران داده شده است.


مدیرکل بحران استان خوزستان در مورد میزان مساحت حریق در این تالاب یادآور شد: براساس شواهد از نقشه‌های ماهواره‌ای پیش بینی می‌شود حدود 15 هزار هکتار از تالاب هور العظیم در کشور عراق دچار حریق شده است زیرا دو سوم این تالاب در خاک عراق واقع شده است.


وی تصریح کرد: بخشی از تالاب که در خاک ما واقع شده در این دولت آبگیری شد به طوری که ده هزار هکتاری که از تالاب خشک شده بود در دولت یازدهم آبگیری شد و در این شرایط خشکسالی کهک کل کشور را در برگرفته است اکثر مناطق این تالاب بیش از 80درصد دارای آب است و حتی آب در قسمت‌های عمیق حداقل 3 متر عمق دارد.


حاجی زاده ادامه داد: آتش هنوز به بخش تالاب واقع در ایران سرایت نکرده است اما چنانچه این حادثه نیز رخ دهد آمادگی و توانایی مهار آن را داریم و می‌توانیم سریعا اقدام کنیم اما مشکل کنونی ما دود ناشی از آتش سوزی تالاب هور العظیم در عراق است به طوری که اگر امروز وزش باد در استان رخ نمی‌داد دود عظیمی شهر اهواز را فراگرفته بود و مجبور می‌شدیم امروز را تعطیل اعلام کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی هوا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته