آغاز به کار کانون تفکر گردشگری در دانشگاه یزد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه یزد، محمدصالح اولیا رئیس دانشگاه یزد در نشست کانون تفکر گردشگری پس از اشاره به تجربه یکسال و نیمه حاصل از تصویب آییننامه تشکیل کانونهای تفکر در هیات رئیسه دانشگاه یزد برای ایفای صحیح رسالت اجتماعی دانشگاه، به بیان تجربیات حاصل از تشکیل کانونهای چهارگانه آب، شهر هوشمند، سلامت اجتماعی و اقتصاد دانشبنیان پرداخت و از زحمات سعید عطار عضو هیات علمی دانشگاه یزد به عنوان رئیس دبیرخانه کانونهای تفکر دانشگاه یزد تشکر کرد.
به گفته وی؛ اگر بتوانیم در چنین جلساتی ذهنمان را در حوزههای موضوعی مختلف به هم نزدیک و به تصوری مشترک از واقعیات موجود دست یابیم و اگر بتوانیم پیرامون مسائل و فرصتهای استان، اجتماعی میان نخبگان استان ایجاد کنیم قطعا نتایج ملموس و تاثیرگذاری برای استان به دست خواهد آمد.
اولیا با تاکید بر حرکت دانشگاه به سمت ایجاد یک دانشگاه متعهد به جامعه، همکاری سایر بخشها را مهم ارزیابی کرد.
تعریف، تاریخچه، ویژگیها و وظایف کانونهای تفکر
علی دلشاد دبیر کانون تفکر و عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست، کانون تفکر (Think Tank) را نهادی دانست که ایدهها یا مشاورههایی را بر اساس کنش جمعی و سلسله مراتبی در مورد مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ارائه میکند و سازمانها، نظریهپردازان و اندیشمندان را به خدمت میگیرد تا در زمینه مسائل کلان، تحلیلها و دستورالعملهایی برای سیاستگذاری فراهم کند.
وی پس از ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه کانونهای تفکر در دنیا به خصوص از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و افزایش تعداد این کانونها از دهه ۱۹۷۰ به بعد، به اهمیت و تاثیرگذاری بیشتر کانونهای تفکر در دهههای اخیر و نهادینهشدن کانونهای تفکر در ساختار کشورهای توسعهیافته اشاره و ویژگی کانونهای تفکر را جمعاندیشی، تولید فرآوردههای فکری و انتقال به مخاطب، معطوف بودن کوششها به مسائل روز و درگیر نشدن در مسائل اجرایی و تشریفات رسمی سیاستگذاری دانست.
به گفته دلشاد، با توجه به ماهیت چندبخشی، متنوع و گستره وسیع اثرگذاری صنعت گردشگری، ذینفعان متعدد و قدرتمندی در این بخش حضور داشته و موفقیت فعالیتهای گردشگری منوط به وجود نهادی است که به ارائه تحلیل و پیشنهاد در این زمینه بپردازد و با هماندیشی و تحلیلهای مناسب و متناسب، پیشنهاداتی مبتنی بر نظریه وضعیت آخر (برد-برد) را ارائه کرده و رضایت حداکثری برای تمامی ذینفعان کسب کند، در غیر اینصورت شکست این فعالیتها گریزناپذیر خواهد بود.
وی گفت: کانون تفکر گردشگری با ایجاد زمینههای مشارکت بین ذینفعان مختلف توسعه گردشگری استان یزد، از جمله بخش دانشگاهی، بخش دولتی و عمومی، بخش خصوصی و صاحبان کسبوکارهای مرتبط، مردم محلی، سازمانهای مردمنهاد و ...، به تحلیل راهبردها، سیاستها و رویهها و طرح پیشنهادها و در نهایت همکاری و همیاری در زمینههای اجرایی صنعت گردشگری استان یزد پرداخته و توسعه موثر گردشگری استان یزد با تاکید بر ابعاد سهگانه پایداری اقتصادی، زیستمحیطی و فرهنگی-اجتماعی را تسهیل و ترویج خواهد کرد.
محمدحسین سرائی عضو هیات علمی دانشگاه یزد گردشگری را صنعتی وسیع و گسترده که شامل مزایا و فرصتهای متعدد برای استان است دانست که میتواند متفکران، اندیشمندان و شرکتهای متنوعی را گرد هم آورده و منافع مشترک ایجاد کند.
محسن رفیعیان عضو هیات علمی دانشگاه یزد پس از تحلیل اثرات ثبت جهانی یزد بر قیمت ملک به خصوص در بافت تاریخی شهر یزد و بررسی وضعیت اتاق فکرهای متعدد موجود در ارتباط با صنعت گردشگری استان، پیشنهاد داد این کانون پس از انجام مطالعات وسیع در مورد وضعیت گردشگری کشور و استان به ارائه راهکارهایی متفاوت در ارتباط با آینده این حوزه بپردازد.
جلب مشارکت همه دستاندرکاران حوزه گردشگری
حمید رفیعی معاون سابق سرمایهگذاری اداره کل میراث فرهنگی و مدیر سرمایهگذاری و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد، گردشگری را صنعتی دانست که قابلیت جایگزینی با صنایع پر آبخواه، آلاینده و پرهزینه استان را دارد به شرطی که اجماع و هماندیشی و بسترسازی مناسب در این حوزه اتفاق بیافتد.
به گفته وی کانون باید از همه دست اندرکاران حوزه گردشگری استان به خصوص تشکل های خصوصی صاحب نظر در این حوزه و اداره میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی گردشگری استان در جلسات استفاده، نظرات مخالف سنتی موجود در ارتباط با گردشگری را توجیه و تعدیل تا در نهایت نقطه اتصالی میان دانشگاه و نهادهای اجرایی استان ایجاد شود.
طرح یزد به عنوان مرکز شهرهای پایدار دنیا
سیدرضا بهادری مسئول اجرایی کمیته گردشگری پایدار استان یزد پس از تشریح عملکرد و نتایج کمیته پایدار گردشگری استان یزد به عنوان اولین کمیته در کشور، به مزایای فرهنگی و معنوی حاصل از ترویج صنعت گردشگری پایدار در زمینه حفاظت از محیط زیست و به حداقل رساندن آسیبهای اجتماعی- فرهنگی اشاره کرد و پیشنهاد داد: کانون با توجه به میزبانی استان در اجلاس جهانی شهرهای پایدار، راهکارهای تبدیل یزد به مرکز شهرهای پایدار دنیا با تکیه بر آموزش و فرهنگسازی در این زمینه را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهد.
به گفته وی، یزد به دلیل سنتها و ارزشهای تاریخیاش، قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک برند جهانی دارد.
بازخوانی سبک صحیح زندگی پیشینیان
سیدعبدالعظیم پویا محقق و نویسنده برجسته کشور در حوزه فرهنگ و میراث تاریخی یزد، با اشاره به خطرات ورود صنعت به استان، حاصل سبک صحیح زندگی در گذشته استان (منطبق با مقتضیات زیست محیطی و فیزیولوژیکی) را خوش نامی یزدیها و شناسایی جهانی شهرشان دانست و پیشنهاد داد: کانون روشهای نادرست زندگی در این سرزمین را مورد مطالعه و آنها را با توجه به سبک صحیح زندگی پیشینیان مورد بازنگری قرار دهد.
سیدحسین آزادی دبیر کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد نیز با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه حاصل از صنعتی شدن استان در زمینه گردشگری، پیشنهاد تدوین پلن و نقشه راهی مشخص در جهت حفاظت و ترمیم بناهای تاریخی استان و بررسی همه جانبه پیامدهای گردشگری توسط کانون را مطرح کرد.
اهمیت نگاه سیستمی و ایجاد مطالبات مردمی
امین علاییراد کارشناس نماینده وزارت امور خارجه در یزد، پیشبرد مباحث کانون را در گرو ایجاد نگاه سیستمی، اجماع میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری، ایجاد مطالبات مردمی و در نهایت کسب ضمانت اجرایی دانست.
به گفته وی، تا زمانی که در گام اول، نخبگان فکری نتوانند به اجماع نظر فراگیر دست پیدا کنند، نمیتوان انتظار دستیابی به اهداف داشت. با اجماع نظر میان نخبگان فکری و سپس نخبگان ابزاری، تبدیل این اجماع به مطالبات مردمی می تواند اهداف کلان کشور و استان را دستیافتنی کند.
کارشناس نماینده وزارت امور خارجه در یزد پیشنهاد کرد کانون در این مسیر اقدام کند. در انتهای جلسه اولیا با تاکید بر دو عامل اجتناب ناپذیر بودن انتخاب مسیر تقویت گردشگری در آینده اقتصادی استان و حضور چشمگیر بخش خصوصی در این حوزه، برخی نگرانیهای موجود در مورد پیامدهای منفی تقویت حوزه گردشگری را قابل رفع دانست.
علاییراد همچنین پیشنهاد کرد کانون بر روی محورهایی نظیر «گردشگری پایدار»، «گردشگری فرهنگی و آئینی»، «زیرساختهای گردشگری»، «منابع انسانی و گردشگری»، «گردشگری و روابط بینالمللی»، «بازاریابی و گردشگری» بحث و تبادل نظر انجام دهد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/