دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1397 - 15:59
آنا گزارش می‌دهد؛

نگرانی رژیم صهیونیستی از سفر دیپلمات‌های ایرانی/ درسفر جابری انصاری چه گذشت؟

حسین جابری انصاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه در سفر چند روزه خود به سوریه و لبنان با روسای جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد، دیدارهایی که برای خیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نگران کننده بود و برای خیلی‌های دیگر امید بخش، سفری که پشتوانه‌اش نفوذ و قدرت ایران در منطقه است.
کد خبر : 296180

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: در لابلای اخبار پر ترافیک این روزهای مسکو و دیدارهای پی در پی مقامات بلند پایه ایران و آمریکا با شخص اول روسیه، برخی منابع عرب زبان اعلام کردند هواپیمای حامل دستیار ویژه وزیر امور خارجه قرار است روز دوشنبه آینده در خاک لبنان فرود آید.


خبر این سفر، اما و اگرهای زیادی داشت، بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی کردند که حضور حسین جابری انصاری در بیروت و برنامه کاری‌ و دیدارهای او با مقامات لبنانی مربوط به روند تشکیل دولت جدید لبنان است. مسائلی که یک پایش به موضوع پرونده "نزار زاکا" شهروند لبنانی بازداشت شده در رابطه با تحریم‌های ایران باز می‌شود.



حرف و حدیث‌هایی که روز سه‌شنبه روزنامه الخبار لبنان آن را تکذیب کرد و نوشت: حضور جابری انصاری ارتباطی با دولت جدید لبنان و موضوعات حاشیه‌ای ندارد و مذاکرات همه در مورد موضوع هسته‌ای بود.


مقصد اول؛ سوریه


جابری انصاری سفر خود به منطقه خاورمیانه را از خاک سوریه آغاز کرد. این مذاکره‌ کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه، در ادامه بازدید خود از این کشور با ولید معلم معاون نخست‌وزیری و وزیر امور خارجه سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.



دیداری که در آن به بحث و بررسی آخرین تحولات و روند سیاسی منطقه و مسائل مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه پرداخته شد. اجلاس دهم آستانه هم که قرار است در شهر سوچی با حضور نمایندگان سه کشور ایران و روسیه و سوریه برگزار شود نیز خود یک پای قضیه بود.


پس از آن خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) از دیدار حسین جابری انصاری با بشار اسد خبر داد. رئیس جمهور سوریه در این دیدار از پیروزی‌های اخیر ارتش کشورش در منطقه درعا حرف زد و گفت این اتفاق پایه‌گذار پایان دادن به جنگ در سوریه خواهد بود.


بشار اسد همچنین گفت نابودی تروریسم در بیشتر مناطق سوریه، بستر مناسبی را برای دستیابی به نتایج مطلوب سیاسی که به جنگ در سوریه پایان می‌دهد، فراهم آورده است. او از سیاست‌های برخی کشورها هم انتقاد کرد و با دلخوری گفت این سیاست‌ها و پیش‌فرض‌ها از سوی کشورهای حامی تروریسم نمی‌گذارد جنگ علیه سوریه تمام شود. طبق روال دیدارهای دیپلماتیک، هر دو طرف در پایان صحبت‌های خود بر اهمیت توسعه روابط و تقویت و تداوم دستاوردهای دو کشور تاکید کردند.


مقصد دوم؛ لبنان


کار دستیار ویژه وزیر امور خارجه وقتی در سوریه تمام شد، او و هیات همراهش دمشق را به مقصد بیروت ترک کردند. سفری که روزنامه‌های عربی خبرش را از چند روز قبل با عناوین مختلف رسانه‌ای کرده بودند.



سفر دیپلماتیک جابری انصاری با دیدار میشل عون آغاز شد. دیدار رئیس جمهوری که حسن روحانی همتای ایرانی‌اش نامه‌ای را با مضمون توافق هسته‌ای (برجام) و روابط دوجانبه برای او فرستاده بود.


روزنامه الحیات چاپ لبنان در گزارشی نوشت: حسین جابری‌انصاری قرار است در سفر خود به لبنان با میشل عون، نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری مامور تشکیل کابینه جدید لبنان، دیدار و درباره جدیدترین تحولات منطقه گفت‌وگو کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گریزی به سفرهای اخیر جابری انصاری زد و اظهار کرد: اگر شما روند سفرهای حسین جابری انصاری را دنبال کنید، می‌بینید که ایشان در چارچوب مسئولیتی که در وزارت خارجه بر عهده دارند به صورت مستمر به سوریه و لبنان سفر می‌کنند و رایزنی‌های مرتبی با مقامات این کشورها دارند.



وی گفت: سفر اخیر آقای جابری انصاری به سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی‌هایی است که ایران با این دو کشور در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بحث سوریه دارد و این سفر در همین چارچوب صورت گرفته و در راستای ادامه گفت‌وگوهای قبلی با این دو کشور در مورد مسائل مورد اشاره است.


حالا میان گرمی خبرهای ملاقات سران غرب و شرق دنیا و حضور نماینده دیپلماتیک ایران در مسکو و دیدارش با پوتین، حساسیت‌ها برای حضور ایران در منطقه سوریه و تقویت نیروی مقاومت لبنان، باعث شده خیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی دل‌نگران شوند و برای به کرسی نشاندن حرف و هدف خود راهی این کشور و آن کشور شوند و راه مذاکره پیش بگیرند.


هرچند خیلی از کارشناسان داخلی و خارجی بر این باورند که تلاش مقامات صهیونیستی برای دخالت و نفوذ در امور سیاسی سوریه و لبنان بی نتیجه است، اما رایزنی‌های نتانیاهو نشان می‌دهد این زخم کاری‌تر از این حرف‌هاست.


دغدغه ساکنان تلاویو از نفوذ تهران در منطقه، آرام و قرار را از آنها گرفته و ناچارشان کرده تا دست به دامان مقامات کرملین شوند.


سفر جابری انصاری در موازات سفر دکتر ولایتی به روسیه، حالا در کنار مثبت بودن نتایجش برای بسیاری از سیاسیون، سیاستمداران سرزمین‌های اشغالی را نگران کرده است. نگرانی که دستاورد این سفر چند روزه قطعا بر وخامت آن اضافه خواهد کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته