دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1397 - 10:10
دبیرکل جمعیت ایثارگران در گفت‌وگو با آنا:

مقایسه شرایط کنونی کشور با دوران قطعنامه 598 اشتباه راهبردی است/ روحانی از ترسوها دوری کند

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور از افراد ترسو دوری کند، گفت: این اشتباه راهبردی است که عده‌ای شرایط امروز کشور را با پذیرش قطعنامه 598 مقایسه می‌کنند. این‌ها کسانی‌ هستند که به واسطه تابعیت‌های چندگانه‌شان با اندک مشکلی کشور را رها می‌کنند و می‌روند.
کد خبر : 296034

سید جواد عامری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ با اشاره به فرا رسیدن 27 تیر سالروز پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی با بیان اینکه برخی اوضاع امروز را به شرایط پذیرش قطعنامه تشبیه می‌کنند، اظهار کرد: جنگ عراق در زمانی به ایران تحمیل شد که نظام جمهوری اسلامی نو پا بود و کشور در شرایطی قرار داشت که برای تأمین ساده‌ترین تسلیحات نظامی در حد سیم خاردار هم مسأله داشت. ما اگر قایق جنگی می‌خواستیم باید از قایق‌های ماهیگیری بهره می‌گرفتیم که موتورش را از جای دیگری تهیه کرده بودیم و با روش‌های بومی قایق‌ها را مجهز و استفاده می‌کردیم؛ وضعیت کشور آنقدر خاص بود که حتی ژاپنی‌ها وقتی فهمیدند وانت‌های تویوتا چقدر در جنگ برای ما کارآمد است، مانع ورودش به ایران شدند.


وی با تاکید بر اینکه در اوایل جنگ تحمیلی قدرت داخلی ما بسیار کم بود،‌ اضافه کرد: دانشگاه‌های ما رشد نکرده بود و دانشجویان اطلاعات لازم آن شرایط را نداشتند و تقریبا ارتباط کل دنیا با ما قطع بود.


تشبیه نادرست شرایط پذیرش قطعنامه 598 با وضعیت امروز کشور


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه سال 60 و 61 و بعد از فتح خرمشهر عده‌ای پذیرش قطعنامه را مطرح کردند، که پذیرفته نشد، اظهار کرد: ایران وقتی با پذیرش قطعنامه 598 موافقت کرد که مناطق غصب شده کشورمان را از عراقی‌ها پس گرفته بودیم؛ اما اکنون شرایط کاملا عکس است و عده‌ای معتقدند برای سختی تحریم باید تسلیم شرایط شویم. در حالی که ایران اسلامی امروز بسیار پیشرفت کرده و در شرایطی که حتی اروپا و روسیه نا امن هستند ما در کشورمان از امنیت کامل برخورداریم.


این فعال اصولگرا تاکید کرد: ایران مقتدر اکنون با کمک حامیان منطقه‌ای به جای جنگ در مرزها، هزاران کیلومتر آن سوی مرزهای کشور امنیت را تأمین می‌کند، بنابراین شرایط کشور بسیار تغییر کرده و به لحاظ منطقه‌ای رشد بسیار خوبی را نسبت به زمان دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه 598 داریم.


وی به پیشرفت‌های علمی و موشکی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های پس از جنگ اشاره کرد و گفت: ایران امروز در بحث موشکی خودکفایی رسیده و برای تأمین نیازهای اولیه توانمندی‌های خوبی داریم و در صنعت پالایشگاه سازی، کشاورزی، سدسازی، نانو، بیوتکنولوژی و ... جزو برترین‌های جهان هستیم.


عامری با اشاره به قدرت نیروی انسانی و مقایسه آن با اوایل جنگ، گفت: برخلاف آن زمان که ما نیروهای آموزش‌ دیده نداشتیم، امروز توان بالقوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را داریم که نمی‌دانیم چگونه باید به کار گرفته شوند.


این فعال حزبی اضافه کرد: زمان جنگ اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها حتی در تهران با مدرک فوق لیسانس فعالیت می‌کردند، در حالی که امروز آنقدر تعداد افراد با مدرک دکترا و معدل‌های خوب زیاد است که نمی‌توانیم از میان آنها انتخاب کنیم. خوشبختانه ما این حجم نیروی جوان و کارآمد را در کشور داریم.


عده‌ای با بدبینی شرایط جنگ برای کشور تعریف می‌کنند


این استاد دانشگاه نفت با تصریح اینکه بعضی با بدبینی فرصت‌های کشور را تهدید می‌دانند، گفت: نسبت افرادی که می‌توانند کسب درآمد کنند در قبال افراد تحت تکفل بسیار بالاست. یعنی جوانانی داریم که خودشان تخصص و قدرت درآمدزایی دارند و کسی هم تحت تکفلشان نیست. کشورهایی مانند کره جنوبی با چنین شرایطی توانسته‌اند رشد بسیار خوبی را تجربه کنند و این نقطه قوت کشور است و حال آنکه عده‌ای با بدبینی چنین شرایطی را شرایط جنگ معرفی می‌کنند.


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان خودشان اذعان دارند که تحریم‌ها فقط 20 تا 30 درصد در اقتصاد ما موثر خواهد بود و نه بیشتر، اظهار کرد: این اعتراف نشان می‌دهد مشکلات ناشی از سوءتدبیر است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.


عامری با ذکر مثال تاریخی بیان داشت: از زمان طاغوت ساختار ایران با الگوی مصرف‌گرایی تعریف شده است؛ بنابراین وقتی برنج در کشور کم بود، ظرف دو هفته وارد می‌کردند. اما اکنون وقتی اعلام می‌کنند می‌خواهیم از تولید ملی را حمایت کنیم یک یا دو سال طول می‌کشد و حتی امکان دارد این برنامه وسط راه به کلی قطع شود؛ بنابراین کشور را از زمان پهلوی مصرفی بار آورده‌اند و به نظرم آن بخش 20 تا 30 درصدی متأثر از تحریم ناشی از همین سیاست‌هاست که رهایی از آن جز با توجه به داخل میسر نخواهد شد.


کنترل نقدینگی با اجرای قانون بورس نفت


وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در کشور از تهدیدهای دشمن درباره نخریدن نفت ترسیده‌اند و معتقدند منابع نفتی ما زیر سوال می‌رود. این‌ها به خاطر بی‌تدبیری است و اینکه از نظر کارشناسان بهره‌ نمی‌گیرند و قوانین مصوب کشور درباره فروش نفت را اجرا نمی‌کنند.


این فعال سیاسی با تاکید براینکه وزارت نفت، فروش این محصول را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واگذار کرده است، بیان داشت: قانونی داریم که اگر وزارت نفت، نفت خود را به شرکت‌های خارجی بفروشد،‌ می‌تواند 15 درصد از مبلغ فروش را برای صرف هزینه‌های وزارتخانه‌اش بردارد، اما اگر نفت را به شرکت‌های داخلی بفروشد 5 درصد مبلغ فروش نصیبش می‌شود. همین قانون باعث شده مسئولان بورس نفت را اجرا نکنند.


عامری افزود: بورس نفت در برنامه پنجم توسعه تصویب شده بود و باید در کشور اجرا می‌شد و تا هر که می‌تواند خریداری کند. شرکت ملی نفت به دلیل ضعف قانون علاقمند به خام فروشی است تا فروش به پالایشگاه‌های داخلی. در حالی که اگر بورس نفت اجرا شود و سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی نفت را خریداری کنند، بالغ بر 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور که هر روز یک دردسر جدید درست می‌کند، به این سمت میآید. چرا که سرمایه‌داران خوب می‌دانند سود پالایشگاه‌ها چقدر زیاد است.


وی گفت: وزارت نفت اکنون فقط به پالایشگاه‌های ریجستر شده داخلی و خارجی نفت می‌فروشد برای اینکه بورس نفت راه نیفتاده و افراد نمی‌توانند برای خرید نفت برنامه‌ریزی کنند. بنابراین اصلاح بورس نفت در شرایط تحریم باعت می‌شود کسی نتواند به راحتی ما را تحریم کند. چون وزارت نفت در تحریم نمی‌تواند نفت را بفروشد و افراد در بورس، نفت را خریداری کرده و به پالایشگاه‌های خارجی می‌فروشند، این یعنی دور زدن دشمن از راه قانونی که پیش از این در کشور تصویب شده است.


اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه مقابله با تحریم


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با توجه به بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: یکی از مهمترین بندهای اقتصاد مقاومتی تنوع بخشی در فروش نفت و جلوگیری از خام فروشی است که راه اندازی بورس نفت هم تنوع در فروش نفت ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذار داخلی هم برای تأسیس پالایشگاه‌های کوچک ترغیب و سود ناشی از ارزش افزوده این فرآورده‌های پالایشگاهی هم نصیب کشور می‌شود.


این استاد دانشگاه نفت تاکید کرد: این خنده دار است که آمریکا و اروپا ما را با نخریدن نفت تهدید می‌کنند و بعضی غصه می‌خورند و از این مسأله متأثر می‌شوند در صورتی که باید بگویند بهتر که نمی‌خرید، خودمان به این طلای سیاه ارزش افزوده داده و زنجیره تولید را با آن توسعه می‌دهیم آنوقت ببینید در همین منطقه چقدر مشتری برای این فرآورده‌ها خواهیم داشت.


عامری با بیان اینکه مشکل عمده اینجاست که کسی با دانشگاه‌ همفکری نمی‌کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و اساتید برای کمک آماده‌اند اما دولت اراده‌ای ندارد.


وی با انتقاد از اینکه اکثر قراردادها محرمانه است و از کارشناسان کمک نمی‌گیرند، افزود: نخبگان دانشگاهی دلشان می‌خواهد در شرایط سخت به کشور کمک کنند، اما دیدگاه‌ خاص افراد این اجازه را به آنان نمی‌دهد و راه نجات را فقط در اروپا و آمریکا جستجو می‌کنند.


آمریکایی‌ها خودشان هم دروغ ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را باور نداشتند


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه آمریکا از ابتدا خوب می‌دانست ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست و خودش هم این دروغ را باور نداشت، تصریح کرد: آقایان هر کاری که نامش اطمینان بخشی به اروپا و آمریکا بود را انجام دادند، اما فایده‌ای برای کشور نداشت.


این فعال سیاسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان داشت: ایشان بارها بهانه‌جویی‌های آمریکا را تذکر دادند که این‌ها بعد از هسته‌ای سراغ محصولات بیوتکنولوژی، نانو، موشکی و ... می‌آیند؛ بنابراین کسانی که دنبال کسب رضایت آمریکا و اروپا هستند، به مردم بگویند خط پایان زورگویی‌های آمریکا کجاست و تا کجا باید ما عقب برویم؟ باید بپذیریم اروپا و آمریکا ایران صنعتی را نخواهند پذیرفت.


عامری گفت: در سفرهای علمی دیدیم که متخصصان کشورهای ایران و عراق برای کل کشورها جنس می‌فروشند و کشورهای دیگر بسیار از کار این‌ها استقبال می‌کنند. چرا متخصص ایرانی در کشور خودش به کار گرفته نمی‌شود؟


کسی که خانواده‌اش در آمریکا و اروپا زندگی می‌کند به درد کار در کشور نمی‌خورد


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با قدردانی از مواضع اخیر رئیس جمهور اضافه کرد: آقای روحانی باید کابینه خود را اصلاح کند. افرادی که امید کشور را در غرب می‌بینند کنار بروند. این‌ها تا کی می‌خواهند به کشور ضربه بزنند. باید افرادی با روحیه جهادی به کار گرفته شوند تا دلشان برای کشور بتپد. کسی که پسر، دختر و فامیلش در اروپا، آمریکا و کانادا درس می‌خواند و زندگی می‌کند به درد اداره کشور نمی‌خورد.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید افرادی به کار گرفته شوند که همه امیدشان ایران است و با رشد ایران آنان هم رشد خواهند کرد. رئیس جمهور باید از افراد ترسو دوری کند. کسانی که می‌خواهند همه چیز آرام باشد، نفت طبق روال فروش برود تا این‌ها رشد کنند را کنار بگذارد؛‌ چون آمریکا و اروپا این شرایط را برای ما نخواهند خواست، بلکه برای هیچ کشوری نمی‌خواهند.


به عقیده وی این اشتباه راهبردی است که عده‌ای شرایط امروز کشور را با پذیرش قطعنامه 598 مقایسه می‌کنند. این‌ها کسانی‌ هستند که به واسطه تابعیت‌های چندگانه‌شان با اندک مشکلی کشور را رها می‌کنند و می‌روند. بنابراین رئیس جمهور کسانی را به کار بگیرد که خادمان اصلی ملت هستند و به این باور برسد که راه حل مشکلات دریاچه ارومیه و اشتغال اتکا به توان داخل است.


عامری خاطرنشان کرد: باید منافع ملت را در سراسر دنیا جستجو کنیم و آن را در آمریکا و اروپا خلاصه نبینیم. مردم هم در صحنه‌اند و دانشگاه‌ها هم منتظرند تا مسئولان راه‌های همکاری را باز کرده و اعلام کنند در چه زمینه‌هایی نیازمند یاری هستند، تمام نیروهای توانمند کشور پای کار هستند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته