گردشگری در پیچ و خم پساتحریم
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابطعمومی سازمان میراث فرهنگی، در متن این یادداشت آمده است:
روزهای اخیری را که سپری کردیم مملو از خبرهای خوش موسوم به هستهای همراه با بزگترین عید مسلمانان جهان یعنی عید فطر بود و در این فضای نشاطانگیز که شاید سالها مردم کشورمان در انتظارش بودند تا خبرهای غرورآفرین هستهای را به عنوان یکی از پیروزیهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران بشنوند بالاخره با درایت دیپلماسی و رعایت خطوط قرمز نظام و رهبری و با پشتوانه مردمی رقم خورد.
این پیروزی فارغ از ماهیت محتوایی آن اما به دلیل پای میز مذاکره نشاندن 6 قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان یکی از بینظیرترین موفقیتهای عرصه دیپلماسی به حساب میآید که ما حصل تدابیر رئیس جمهور و تیم همراهش در دولت یازدهم است و البته رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره نصب العین دولت حسن روحانی قرار گرفته است.
اما در این بین آنچه از قبل این پیروزیها از طریق رئیس جمهورمان بر سر زبانها افتاد تدابیر پساتحریم بود که در واقع افق پیش روی پس از تحریم را در قالب برنامهریزی حساب شده و استفاده از فرصتهای به دست آمده ترسیم مینماید.
ما باید به سهمی که خودمان از درآمدهای گردشگری در دنیا تعریف کردهایم دست پیدا کنیم و هر چه سریعتر خودمان را به قافلهای که از آن عقب ماندهایم برسانیم وگرنه باید پاسخگوی نسلهای بعدی در خصوص فرصت سوزی باشیم که همواره منتقد آن بودهایم |
گرچه دراین دوران و هیچ دوران دیگری قرار نیست اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته شود و باید همواره به دنبال اقتصاد آزاد غیر متکی به نفت باشیم اما بیشک برداشته شدن تحریمها که از شروط اصلی توافق بر سر جریان هستهای بود میتواند رونق و رشد اقتصادی کشور را تسریع کند.
گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع پولی دنیا همواره جایگاه خاص خود را دارد و میتواند جایگاه ویژهتری را از قبل این توافقات به دست بیاورد مشروط بر اینکه فرصت سوزی نشود و از موقعیت به دست آمده نهایت استفاده انجام شود چراکه یکی از صنایع دنیا که به شدت تحت تاثیر فضای سیاسی کشورها و دیپلماسی آنها قرار دارد حوزه گردشگری است که متاسفانه هنوز نتوانسته برخی از مسئولان را متقاعد کند.
فرصت پیش رو در کنار حمایتهای رییس جمهور از گردشگری که در واقع در تمامی سفرهای استانی هم بر آن تاکید داشته میتواند فضای رونق،اشتغال و کسب درآمد و ارزآوری را بهبود ببخشد و از این رهگذر نیز مردم کشورمان را بینصیب نگذارد.
بازاریابی علمی و مبتنی بر تجربه در کنار مدیرانی کارآزموده و باانگیزه بدون تردید نخستین گام برای رسیدن به این هدف بزرگ است.
گرچه در گذشته شاهد برپایی و یا شرکت در نمایشگاههای بزرگ و کوچک دنیا در حوزه گردشگری بودهایم و البته در بسیاری موارد بیدستاورد! اما اکنون با فضای موجود دیپلماسی، زمان بهرهبرداری موثر از این موقعیتها است که بعضا در قالب نمایشگاه و اجلاس و غیره نمود پیدا کرده است.
ما باید به سهمی که خودمان از درآمدهای گردشگری در دنیا تعریف کردهایم دست پیدا کنیم و هر چه سریعتر خودمان را به قافلهای که از آن عقب ماندهایم برسانیم وگرنه باید پاسخگوی نسلهای بعدی در خصوص فرصت سوزی باشیم که همواره منتقد آن بودهایم.
تشویق و ترغیب دفاتر مسافرتی در وارد کردن تورهای خارجی به کشور، معافیتهای ویژه از جمله بیمه و آفرهای خاص اقامتی و تفریحی و ... میتواند آمار گردشگران رو به افزایش کشورمان را دچار شوک کند و سهم ما را از این نوع درآمد که تبعات سیاسی و اجتماعی خاص و ویژه خود را هم به همراه دارد چندین برابر نماید.
کمک به توسعه گردشگری میتواند عقبماندگی ناشی از تحریمهای تحمیلی بر کشور را کاهش دهد و با برنامهریزی صحیح و البته کمک تمام دستگاههای مرتبط که البته به واسطه ماهیتکاری آن کم هم نیستند را تا حد زیادی جبران کرد.
نقش موفقیتهای اخیر در مذاکرات 5+1 در هیچ گزینه ای به اندازه گردشگری زود بازده و فوری نخواهد بود و این همان موقعیت استثنایی است که اکنون زمان بهرهبرداریش فرارسیده است.
اکنون زمان آن رسیده تا طرحهای بزرگ گرشگری بیش از بیش خودنمایی کند و بخش خصوصی با طیب خاطر بیشتر به وسط میدان بیاید و از این صنعت زودبازده و البته با حاشیه سود بالا بهرهبرداری نماید.
طرحهای کارآفرین و مولد در این عرصه میتواند گوی سبقت را از بقیه صنایع سودآور برباید و توسعه اقتصاد پایدار را رقم بزند.
اکنون زمان تحول و نگاه تازه تر با بینش جدیدتر و باانگیزهتردر حوزه گردشگری است تا چه در دولت و سازمان متولی آن و چه در بخش خصوصی رخ دهد تا در کنار رشد و توسعه گردشگری نه تنها گردشگری بلکه صنایعدستی کشورمان هم دچار تحول و دگرگونی شود.
صنایعدستی که در اکثر موارد منحصر به فرد است و نیاز به شناساندن و عرضه دارد و در کنار رونق گردشگری میتوان این صنعت را هم جانی تازه بخشید و اقتصاد مولد را پویاتر از گذشته در این عرصه کرد.
رئیس سازمان هم این روزها به شدت بر این مهم تاکید دارد و معتقد است هیچ صنعتی به اندازه گردشگری در توافق هستهای ذینفع نخواهد بود و به تاثیر ژرف این جریان واقف و معتقد است.
انتهای پیام/