دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دفاع شیوا از عملکرد شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره قیمت‌گذاری خودرو در این شورا، از منتقدان خواست در این باره با استدلال علمی صحبت کنند.
کد خبر : 296

به گزارش گروه اقتصادی آنا،‌ رضا شیوا با بیان این که خودروهای زیر 2000 سی سی از لحاظ حجم موتور، قیمت و سایر مشخصات دیگر در کشور رقیب ندارند، گفت: خودروهای ساخت شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو بیشترین مصرف را در کشور دارند و کالای لوکس نیستند.


وی در پاسخ به این انتقاد که چرا شورای رقابت زمینه انحصار را از بین نمی‌برد، گفت: شورای رقابت برای قیمت‌گذاری بسیاری از خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند مانند سوزوکی، لیفان، ولکس و مزدا 3 دخالت نکرده‌ است، به دلیل اینکه این خودروها با خودروهای وارداتی قابل رقابت هستند. کاش کسانی که به کار این شورا ایراد می‌گیرند، یک بار آنچه را قانون‌گذار به عهده شورا گذاشته را می‌خواندند.


شیوا با تاکید بر این که باید از تولیدکنندگان حمایت منطقی کرد، ادامه داد: در گذشته ما اشتباهات و بی‌برنامگی‌هایی در حمایت نامحدود و غیرمشروط داشته‌ایم که نباید آنها را تکرار کنیم، بنابراین حمایت از خودرو باید محدود و مشروط باشد تا کیفیت و رقابت و بهر‌ه‌وری آن ارتقا یابد و مشتریان هم از آن راضی باشند.


رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شورا در بهمن سال گذشته به هیات وزیران پیشنهاد کرده تعرفه واردات خودروهای زیر 2000 سی سی کاهش یابد، افزود: اگر این اتفاق رخ می‌داد،‌ این خودروها رقابتی می‌شدند و دیگر احتیاجی به قیمت‌گذاری نداشتند.


وی درباره شرایطی که می‌تواند بازار خودرو را رقابتی کند نیز گفت: در یک حالت می‌توان مرزها را باز کرد و تعرفه‌ها را به صورت متناسب کاهش داد تا خودرو به راحتی وارد شود.در حالت دیگر باید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را تشویق کنیم تا در کشور سرمایه‌گذاری و خودروی دیگری مثل خودروهایی که در حال حاضر در کشور انحصاری هستند تولید بکند.


به گفته او، در راهکار سوم می‌توان تولید داخلی را به اندازه کافی افزایش داد تا افزایش تقاضا باعث کاهش قیمت شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته