دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر حاج‌رضایی:

فرانسه مزد پایداری‌اش را گرفت/ کرواسی منطقه فوتبال‌‌خیز یوگسلاوی سابق است

کارشناس فوتبال گفت: فرانسوی‌ها مزد پایداری‌شان را با شکست کرواسی گرفتند و با شایستگی قهرمان جهان شدند.
کد خبر : 295985

امیر حاج‌رضایی درگفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص جام جهانی 2018 روسیه که نهایتا با قهرمانی تیم ملی فرانسه به پایان رسید، گفت: «فوتبال هر روز دچار تغییر می‌شود و 4 سال زمان زیادی است تا شاهد اتفاقاتی باشیم که زیبایی این روزی را نشان می‌دهد. قبل از شروع جام جهانی گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های متعددی در رسانه‌ها شد و بسیاری حدس‌هایی که زده بودند را براساس آمارها مطرح کردند اما با شروع رقابت‌ها نظرات دچار تغییرات متعددی شد.»


وی ادامه داد: «پس از آنکه قرعه‌کشی جام بیست‌ویکم به پایان رسید،‌ گروه ایران را گروه مرگ نامیدند اما وقتی به دیدار حریفان رفتیم شاهد آن بودیم که اسپانیا و پرتغال در حد نام و آوازه‌‌شان نیستند. به نظرم بهترین تیم گروه ما، مراکش بود که قربانی یک اتفاق شد. آنها در بازی اول برابر ایران بازی یک‌طرفه‌ای را ارائه کردند اما در استفاده از فرصت‌های‌شان ناکام بودند تا در آخرین لحظات مسابقه اسیر گل به خودی شوند و تمرکزشان را برای بازی‌های بعدی از دست بدهند. حذف زودهنگام اسپانیا و پرتغال هم اثبات کرد که ما قدر 3 امتیاز بازی روز اول را ندانستیم و می‌توانستیم به مرحله بعدی صعود کنیم.»


کارشناس فوتبال افزود: «به صورت کلی شاهد بودیم آرژانتین، آلمان و برزیل موفق نشدند حضور در میان 4 تیم برتر مسابقات را تجربه کنیم ولی فرانسه که شروع بدی داشت و مقابل آسترالیا و پرو برتری‌های خفیفی را به دست آورد و با دانمارک به تساوی رسید در مرحله حذفی پوست انداخت و بازی‌هایی را انجام داد که مورد انتظار همگان نبود. البته که باید هم فرانسه را محق بدانیم. آنها آکادمی‌های بی‌شماری دارند که در آن فوتبالیست‌های زیادی را تربیت کرده‌اند.»


وی یادآور شد: «از 23 بازیکن فرانسه 15 نفر آفریقایی‌تبار بودند. فرانسه کشوری متروپل است که مستعمراتی در قاره سیاه دارد و مهاجرین به کشورش آمدند و در آنجا زاد و ولد کردند و فوتبال را در آنجا آموختند. آنها با شکست آرژانتین، اروگوئه و بلژیک به فینال رسیدند و مقابل کرواسی هم مزد پایداری خود را گرفتند. بعد از یورو 2016 که بر اثر یک اتفاق به پرتغال باختند، در این دوره شایستگی‌شان برای قهرمانی را اثبات کردند.»


حاج‌رضایی در مورد تیم ملی کرواسی نیز اظهار کرد: «یوگسلاوی سابق را در زمان جوانی به خاطر دارم. اگر چه در میانسالی هم این کشور حضور داشت. یکی از تیم‌های فوتبال‌خیز اروپا که مربیان بزرگی را به سراسر دنیا عرضه می‌کرد و همچنین بازیکنان بسیار خوبی را در اختیار تیم‌های بزرگ اروپا قرار می‌داد. بعد از جنگ بالکان در دهه 90، یوگسلاوی به چندین کشور تقسیم شد. بوسنی، کوزو، هرزگوین و از همه مهم‌تر کرواسی کشورهای جدیدی بودند.»


وی خاطرنشان کرد: «همانند خوزستان که بخش فوتبال‌خیز ایران است، کرواسی هم منطقه فوتبال‌خیز یوگسلاوی بود که مرکز آن زاگرب از هر 10 ورزشکار 9 نفر فوتبالیست بودند. این کشور که 4 میلیون و 300 هزار نفر در حال حاضر جمعیت دارد، با وجود جمعیت کمش در مقایسه با کشورهای بزرگ فوتبال دنیا از غنا و ظرفیت فوتبالی بسیار بالایی برخوردار است و آنها موفق شدند در روسیه کاری، کارستان و بزرگ انجام دهند.»


کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد: «علت باخت کرواسی در فینال خستگی این تیم بود که 3 بازی آخرش تا فینال را در 120 دقیقه به پایان رساند و البته که فرانسه تیم پرمهره‌تری بود. آنها یک تیم روی نیمکت داشتند و یک تیم را هم به روسیه نیاورده بودند. بازیکنان بزرگی چون کربیم بنزما، دیمیتری پایت، الکساندر لاکازت و آنتونی مارسیال از غایبان بزرگ فرانسه در جام جهانی 2018 بودند. با این وجود باید گفت کرواسی که سال 1995 استقلال پیدا کرد، در 23 سال گذشته دو بار در جام جهانی روی سکو رفته است. در 98 فرانسه سوم شدند و در این دوره اخیر هم نایب قهرمان شدند.»


حاج‌رضایی خاطرنشان کرد: «چندین بازیکن تاپ و درجه یک در تیم کرواسی دیده می‌شود که در میان آنها لوکا مودریچ که بهترین بازیکن جام شد و ایوان راکیتیچ به دلیل حضور در تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا برای فوتبال دوستان ما شناخته شده‌تر هستند اما بازیکنانی نظیر ایوان پریشیچ و مارسلو بروزوویچ در این دوره اثبات کردند که شایستگی‌های زیادی دارند. تنها ضعف این تیم را باید درون دروازه‌اش بدانیم. جایی که دانیل سوباسیچ در بازی فینال نمایش ضعیفی را ارائه کرد و نظاره‌گر گل‌های فرانسوی بود، در حالی که اگر سنگربان بزرگتری در ترکیب تیم کرواسی حضور داشت،‌ قطعا این تیم در فینال 4 بار دروازه‌اش باز نمی‌شد.»


وی در پایان گفت: «با تمام احوالات حضور کرواسی در فینال جام جهانی در کلام هم سنگین بود اما دیدیم آنها این اتفاق مهم را عملی کردند. جایی که برزیل، آلمان، آرژانتین، اسپانیا و انگلیس به آن نرسیدند. ضمن اینکه حمایت بی‌شائبه هواداران فوتبال کرواسی در جام جهانی مشهود بود. حتی رئیس جمهور این کشور با پوشیدن پیراهن کشورش و پخش آن در اجتماع ناتو نشان داد که ورزش فوتبال چقدر برای‌شان اهمیت دارد. به طور حتم در موفقیت هر تیم ملی فوتبال اجتماع کشور مربوطه بسیار تاثیرگذار است.»


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته