دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1397 - 21:20

چکونه معضل قطعی آب و برق در کیش حل شد؟

معضل کاهش آب و قطعی مکرر برق در حالی گریبان‌گیر کشور است که استفاده از تجربه بومی و بهره‌گیری از روش‌های تجربه شده در مناطق کوچک‌تر کشور نظیر منطقه آزاد کیش، می‌تواند راهکار مناسبی برای فائق آمدن بر این مشکلات باشد.
کد خبر : 295843

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چندسالی است که موضوع کم آبی و از آن طرف گرمای شدید هوا بی سابقه باعث شده هم ذخایر آبی دستخوش تغییر و تحول اساسی قرار گیرد و هم برق تولیدی نتواند جوابگوی مصرف داخلی باشد، که این موضوعات در حال حاضر از یک سو نگرانی را برای مدیران استانی ایجاد کرده و از طرف دیگر یکی از دغدغه‌های مسئولان رده بالایی کشور باشد.


چند سال پیش بود که طرح اساسی تصفیهخانه نوین با الگوی فناوری روزجهانی با اتکا به بنیه تولید داخلی توسط علی‌اصغر مونسان، رئیس اسبق منطقه آزاد کیش و رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی کشور در جزیره کیش اجرایی شد. در همان ابتدا کمتر کسی توقع داشت که این موضوع نهایی و اجرایی شود ولی این موضوع در بازه زمانی چند ماهه در این منطقه انجام که هم به مشکل اساسی کاهش آب شرب و برق این منطقه پایان داد و هم اینکه توانسته است بطورکامل کمبود آب و قطعی برق را به‌صورتی چشمگیر برای شهروندان و ساکنان این منطقه رفع کند.


این تجربه نشان می‌دهد که در آینده با استفاده و اتکا از ظرفیت و دانش ایرانی و در شرایطی که گرمای بی‌سابقه هوا و کاهش نزولات جوی، که در ماه‌های آینده کشور شاهد آن خواهد بود، می‌توان اقدام به حل مشکلات کرد. مشکل آب و برق در کشور در حالی‌ست که هر روز شاهد دستور جدیدی از سوی مسئولان استانی، چه در غرب، چه در شرق و جنوب ایران هستیم؛ اما کسی تاکنون سراغ تجربه موفقی که توسط مونسان به عنوان یک مدیر جوان و اجرایی پیش از این در سازمان منطقه آزاد کیش تجربه کرده، نرفته است.


با این اوصاف می‌توان این تجربه را به کل کشور تعمیم داد و شاید لازم باشد از نظر کارشناسان و حتی رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی که تجربه موفقی در این زمینه داشته، استفاده کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته