دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1397 - 16:12
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار آنا مطرح کرد:

تکذیب دخالت ایران در امور سیاسی بغداد/ ممنوعیت صدور ویزا عراق برای زائران ایرانی صحت ندارد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درواکنش به انتشار اخباری مبنی بر دخالت ایران برای انتصاب برخی افراد در دولت جدید عراق گفت: انتخاب دولت و انتصاب افراد حاضر در دولت عراق مسلما برعهده خود مردم این کشور است و ایران هیچگونه دخالتی در فرآیند انتخاباتی عراق ندارد.
کد خبر : 295705

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ روز گذشته (یکشنبه) بود که وزارت برق عراق با انتشار بیانیه‌ای از سفر «قاسم فهداوی» به تهران خبر داد تا با مسئولان کشورمان درباره راه‌اندازی خطوط انتقال برق رایزنی کند. طبق این اطلاعیه، هیات عراقی دیدارهایی با مسئولان ارشد کشورمان به‌ویژه مسئولان وزارت انرژی برگزار کرد تا موضوع انتقال برق را از ایران به عراق پیگیری کنند.
انجام این سفر به سکوت رسانه‌ای در داخل کشور همراه بود که عمده آن به برخی ابهامات در زمینه چرایی توقف انتقال برق و آب به عراق و شنیده شدن برخی گمانه‌زنی‌ها درباره سیاسی بودن موضوع برمی‌گردد.
بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره سفر وزیر برق عراق به کشورمان و دیدارش با وزیر نیرو گفت: «برگزاری این دیدار را تایید می‌کنم، میان وزیر نیرو و وزیر انرژی عراق دیداری با محوریت رایزنی درباره حامل‌های انرژی برگزار شده است. در بیشتر مواقع دیدارهایی در سطوح مختلف همواره در سطح روابط دیپلماتیک وجود داشته است و دارد، به‌طور قطع در این دیدار موضوع انتقال آب و برق به عراق نیز مطرح شده است.»
وی درباره گزارش پایگاه خبری «اخبار العراق» که به‌نقل از یک رسانه داخلی ایران ادعاهایی را درباره تکلیف خطوط سیاسی ایران بر دولت عراق مطرح کرده بود، تصریح کرد:‌ «انتخاب دولت و انتصاب افراد حاضر در دولت عراق مسلما برعهده خود مردم این کشور است و مردم عراق باید سرنوشت خودشان را مشخص کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی عراق ندارد و هرگز در روند انتخابات و روی کار آمدن برخی افراد خاص در دولت عراق نه دخالت می‎کند و نه نظر می‌دهد.»
به گزارش آنا، شبکه اخبار عراق امروز در خبری که آن را منتسب به اظهارات رضا اردکانیان، وزیر نیرو کرده است، مدعی شد ایران انتقال آب و برق به عراق را به دو دلیل سیاسی و اقتصادی متوقف کرده و در راس دلایل سیاسی این است که تهران می‌خواهد حکومت آینده عراق مطابق خواست خودش تشکیل شود و در آن نوری مالکی یا هادی عامری نخست‌وزیر باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر کاهش میزان صدور ویزا از سوی عراق برای زائران ایرانی، گفت: «دولت عراق درباره صدور ویزا برای برخی کشورهای جهان برخی قوانین مشخص و به‌تازگی نیز این قانون را اصلاح کرده است. بازهم تاکید می‌کنم بغداد روند صدور ویزا را برای برخی کشورها تسهیل کرده و برای برخی تغییر داده است. طبق شنیده‌های من و اطلاعاتی که دارم، ممنوعیت صدور ویزا برای ایران از سوی عراق صحت ندارد و این تغییرات برای ایران اجرایی نخواهد شد.
به گزارش آنا، روزنامه الجریده چاپ کویت امروز در گزارشی مدعی شده بود دولت عراق از پنج‌شنبه گذشته روند صدور ویزا را متوقف کرده بود که از روز گذشته (یکشنبه) از سر گرفته، ولی حجم آن را به‌شدت کاهش داده است.
یک منبع دیپلماتیک عراقی در تهران گفت: «لغو صدور ویزا به‌دلیل مشکل سیستم ارتباطی سفارت عراق با بغداد به‌وجود آمده است و سفارت عراق در حال استفاده از برچسب‌های غیرقابل جعل به جای استفاده از مهر در گذرنامه‌ها است.»
همچنین یک منبع دیپلماتیک ایرانی در کربلا اقدام عراق را پیامی تهدیدآمیز برای ایران توصیف کرد و گفت:‌ «دولت عراق به تهران اعلام کرده توقف انتقال برق و آب به بغداد موجب خشم مردم شده و تهدیدی برای امنیت ایرانی‌ها در عراق است. بنابراین، برای اینکه بحران به‌وجود نیاید، صدور ویزا برای ایرانی‌ها را کاهش داده است.»
در این راستا یک منبع عراقی به الجریده گفت: «دولت عراق چند روز پیش نُه ایرانی‌ را که از گذرنامه جعلی استفاده کرده بودند، بازداشت کرد و از آن روز به بعد، بغداد تدابیر لازم را برای صدور ویزا برای زائران ایرانی تشدید کرده است. ازجمله این تدابیر استفاده از برچسب‌های غیرقابل جعل به جای استفاده از مهر در گذرنامه‌ها است.»
انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته