دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب؛

گفتمان اصلی دولت اسلامی خدمت است و هیچ چیز نباید ما را از وظیفه‌مان یعنی خدمت به مردم غافل کند

رهبرانقلاب معتقدند مسئولان، خدمتگزار و مدیون و امانت‌دار مردم هستند و کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی به دست می‌آورد، باید همه همّ و غمش برای مردم باشد.
کد خبر : 295402

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، پشتوانه اصلی برنامه ‏های هر دولت، حضور مردم و حمایت‏‌های بی‏ دریغ آنان از دولت‏مردان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنان خود به حضور جدی ملت تاکید داشتند و صاحبان اصلی کشور و انقلاب را مردم دانستند.


در این گزارش به بخش کوتاهی از بیانات مقام معظم رهبری درباره وظیفه خدمتگزاری دولت به مردم می‌پردازیم.


مردم دوست دارند از مسئولان کار نیک ببینند


مردم هم تشنه خدمت‌رسانىِ دولت هستند. مردم، نظام و مسؤولان نظام را دوست دارند. شما نشانه‌های دوست داشتن مردم را می‌بینید. کسی نمی‌تواند چشمش را روی هم بگذارد و اینها را نبیند. مردم دوست می‌دارند که از مسؤولان کار نیک ببینند تا حُسن ظن و محبّت خودشان را به آنها حفظ کنند و در تناقض قرار نگیرند. مردم تشنه خدمتند؛ واقعاً هم احتیاج دارند؛ بنابراین دولت باید کارآمدی خودش را نشان دهد. (دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت ۱۳۸۰/۰۶/۰۵)


رقابتی درست است که در خدمتگذاری به مردم باشد


مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند. بایستی در بین مسئولین مسابقه خدمتگزاری و خدمت‌رسانی به مردم برقرار باشد. این مسابقه و رقابت درست است. رقابت‌های سیاسی و جناحی و رقابت بر سر قدرت و تکالب در امر دنیا و امور دنیوی مردود است. رقابت، مسابقه و مبارزه‌ای درست است که در خدمت‌گذاری به مردم باشد. قرآن می‌فرماید: «سابقوا الی مغفرة من ربّکم»؛ این مسابقه به سمت مغفرت و رحمت الهی است. «واستبقوا الخیرات» برای کارهای نیک، مسابقه بگذارید. (دیدار حرم رضوی ۱۳۸۲/۰۱/۰۱)


رقابت مشروع، فقط رقابت برای خدمت به مردم است


همه مسئولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت‌رسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‌ها را در پیش‌رو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمت‌رسانیِ عمیق‌تر و ماندگارتر و زودبازده‌تر محسوب می‌شود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. این اقدامات باید مدبّرانه و با برنامه‌ریزی انجام شود و گزارش آن نیز به مردم ارائه گردد. مسئولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدیِ نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند.نهضت خدمت‌رسانی به مردم یک مبارزه بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروه‌های خاص تضاد پیدا می‌کند و این‌جاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد. خطاب من به همه مسئولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروه‌های سیاسی است؛ این امر را رقابت اصلی بدانید. امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت برای خدمت کردن به مردم است. رقابت‌های سیاسی که اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری به دعواها و جنجال‌های مضر منجر می‌شود و رقابتی نیست که ما آن را برای کشور و ملت بپذیریم و بپسندیم. همچنین در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد. این را از آن جهت می‌گویم که عدّه‌ای تنها برای کسب قدرت سیاسی تلاش می‌کنند و به رقابت مشغولند. بنابراین رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رسانی به مردم است. همه باید نهضت خدمت‌رسانی به مردم را جدّی بگیرند. مردم این امر را مطالبه کنند و مسئولان به برنامه‌ریزی آن بپردازند. مجریان برنامه‌ها را به اجرا درآورند و کارآمدی نظام را که دشمن با بیشترین تلاش درصدد انکار آن است، عیناً و به‌طور ملموس به مردم ثابت کنند. (پیام نوروزی ۱۳۸۲/۰۱/۰۱)


خدمت به مردم را باید جهادی انجام داد


در زمینه خدمت، کار را باید جهادی کرد؛ جهادی به معنای بی‌قانونی نیست. دوستانی که ما سال‌ها با خیلی از شماها کار کردیم - با بسیاری از شما برادرها در زمینه‌های مختلف همکاری داشتیم - می‌دانید روحیه من را، من آدم دعوت کننده به بی‌قانونی نیستم؛ به شدت ضد این بی‌قانونی هستم، امّا معتقدم در همان چهارچوب قانون، دو جور می‌شود کار کرد: یک کار کار مرسوم اداری، یک کار کار جهادی. کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان‌ها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن، شوق به کار؛ این کار جهادی است. کار را باید جهادی انجام داد تا ان‌شاءالله خدمت به خوبی انجام بگیرد. (دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت ۱۳۹۲/۰۶/۰۶)


مردم، ولی نعمت ما هستند


این مردم همان طور که امام مکرر فرمودند، ولی نعمت های ما هستند؛ این شوخی نیست. من یکی از مسؤولان را در محضری دیدم که برخوردش با مردم قدری متکبرانه بود، پیغام دادم و گفتم به ایشان بگویید که اگر می خواهد جبران آن برخورد را بکند، باید در همان طور محضری ظاهر بشود و بگوید: ای مردم! من نوکر شمایم. خلاف که نگفته … یک مسؤول کشور چکاره است؟ فلسفه وجودی ما، غیر از خدمت به مردم چیست؟ امام فرمودند: اگر به من خدمتگزار بگویند، بهتر از این است که رهبر بگویند. این حرف درستی است؛ چون خدمتگزاری برای انسانی که دلش بیدار باشد، مدح بزرگ تری است… اگر این ملت شهادت می دادند، که قطعا می دادند که امام خدمتگزار آن هاست، امام بیش تر خوشحال می شد، که همه ملّت یک صدا فریاد بزنند که تو رهبر ما هستی. خدمتگزاری به مردم افتخار است.


کمک به مستضعفان نباید در جامعه تعطیل بشود


در جامعه‌ى ما باید عادت کمک به ضعفا که یک عادت اسلامى است، روزبه‌روز بیشتر شود. صدقاتى که مردم مى‌دهند، اطعامهایى که مى‌کنند و کارهاى بزرگى از قبیل وقف و حبس و امثال آن‌ها که انجام مى‌شود، از سنتهاى حسنه‌ى اسلامى است. این سنت‌ها به حیات اجتماعى طیب کمک مى‌کند. لذا نباید بگذارید در جامعه تعطیل شود. وقتى که مردم خود را در رفع گرفتارى مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، کار‌ها اصلاح مى‌شود. بیانات در دیدار جمعى از اعضاى نیروى انتظامى 29/04/1373


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته