دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1397 - 15:56
دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی:

فیزیک پزشکی اساس درمان بسیاری از بیماری‌ها است

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی با اشاره به اینکه فیزیک پزشکی اساس بسیاری از تشخیص‌ و درمان بیماری‌ها است، گفت: توسعه بنیادین دانش فیزیک پزشکی در ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و آسیای میانه پیشرو بوده است.
کد خبر : 295338

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدرضا دیوبند در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران اظهار کرد: این کنگره به میزبانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری انجمن علمی فیزیک پزشکی ایران در تاریخ ۲۸ و ۲۹ تیر ماه در محل دانشکده پزشکی برگزار می‌شود.


وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره گردهمایی متخصصان، اساتید و فرهیختگان این حوزه، بحث و تبادل‌نظر در مورد یافته‌های علمی، آشنایی با موضوعات و تکنولوژی‌های جدید، فراهم کردن فرصت علمی برای دانش‌آموختگان و برقراری انسجام و وحدت بین متخصصان و صاحبنظران است.


دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران ادامه داد: معرفی بهتر و بیشتر فیزیک پزشکی به کاربران و مسئولان همچنین ارتقا جایگاه کاری متخصصان فیزیک پزشکی از دیگر اهداف برگزاری این کنگره به شمار می‌رود.


دیوبند ادامه داد: امروزه فیزیک پزشکی و تجهیزات مورد استفاده، اساس بسیاری از تشخیص‌ بیماری‌ها و درمان در حوزه پزشکی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حوزه تصویربرداری، پرتو درمانی و رادیو آنکولوژی، پزشکی هسته‌ای و به‌طور کلی استفاده از پرتوهای یونیزان و غیر یونیزان در امور پزشکی اشاره کرد. در تمام موارد از پرتوهای یونیزان نظیر گاما، ایکس، الکترون و نوترون و پرتوهای غیر یونیزان نظیر اواج رادیو فرکانس، ماورا بنفش و مادون قرمز استفاده می‌شود. بدیهی است کاربرد روز افزون منابع مذکور ضرورت رعایت اصول و موازین حفاظت در برابر اشعه و بررسی آسیب‌های پرتوی از دیگر موارد کاربرد فیزیک پزشکی است.


دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران در مورد چالش‌های فیزیک پزشکی، گفت: کمبود تجهیزات و امکانات بروز در این حوزه در قیاس با کشورهای توسعه یافته و مشکلاتی که در زمینه تحقیق و توسعه در حوزه مذکور وجود دارد از دیگر چالش‌های این حوزه به شمار رفته که لازم است اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.


دیوبند گفت: همه متخصصان فیزیک پزشکی، دانش‌آموختگان این حوزه و مهندسان هسته‌ای و پرتو پزشکی، مهندسی پزشکی، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر اشعه، متخصصان زیست شناسی پرتویی در همه مقاطع از گروه‌های هدف این کنگره هستند.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توسعه بنیادین دانش فیزیک پزشکی در ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و آسیای میانه پیشرو بوده ولی نیاز داریم ارتباطات علمی بیشتری با کشورهای توسعه یافته داشته باشیم که یکی دیگر از اهداف برگزاری این کنگره نیز است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: پرتو درمانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته