دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام جهانی 2018 روسیه؛

راند پایانی جام بیست‌ویکم/ سند قهرمانی به نام چه تیمی ثبت می‌شود؟

آخرین دیدار جام جهانی تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود تا تکلیف قهرمان بیست‌ویکمین دوره این رقابت‌ها مشخص شود.
کد خبر : 295225

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ جام جهانی 2018 روسیه ساعت 19:30 امروز با برگزاری دیدار تیم‌های ملی فرانسه و کرواسی در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو به پایان می‌رسد تا قهرمان این دوره از رقابت‌ها مشخص شود. قضاوت این مسابقه برعهده نستور پیتانا آرژانتینی است.


اهمیت این بازی بر کسی پوشیده‌نیست و تیم بازنده همواره حسرت آن را می‌خورد که بهترین فرصت را برای کسب جام از دست داده است. در آینده هر گاه که بخواهند از جام جهانی 2018 صحبت کنند به تیم قهرمان جام اشاره بیشتری می‌شود و کمتر کسی است که بخواهد به خاطر بیاورد چه تیمی نایب قهرمان مسابقات شد. اینجاست که یک پایان تلخ بدتر یک تلخی بی‌پایان را نتیجه می‌دهد و تیمی که 6 بازی را با موفقیت به پایان رسانده اگر در گام هفتم ناکام شود، زحماتش آن طور که شایسته است، دیده نمی‌شود.


فرانسه و کرواسی به خوبی می‌دانند که در نبرد امشب باید از تمام ظرفیت‌هایی که دارند،‌ استفاده کنند تا در پایان مسابقه به عنوان قهرمان شناخته شوند. اصلا مهم نیست آمار کدام تیم تا مرحله فینال بهتر بوده است و اینکه در پایان بازی آن تیمی که برنده شود، جام را در اختیار گرفته است و هیچ الزامی هم ندارد تیم قهرمان فوتبال زیباتری را ارائه کرده باشد. از دست دادن جام زرین آن هم در یک قدمی‌اش، حسرتی است که تا آخر عمر بازیکنان و مردم تیم بازنده را رها نمی‌کند. بنابراین بازنده مسابقه هیچ‌گاه فرصتی که از دست داده را فراموش نمی‌کند.


تیم آبی‌پوش میدان لوژنیکی پس از 2 پیروزی بر استرالیا و پرو با یک تساوی مصلحتی مقابل دانمارک به عنوان صدرنشین گروه C به دیدار آرژانتین در مرحله یک هشتم نهایی رفت و 4 بر 3 آلبی‌سلسته را شکست داد تا در دور یک چهارم نهایی برابر اروگوئه برتری 2 بر صفر را تجربه کند. شاگردان دشان در آخرین چالش خود برای حضور در فینال که مهمترین چالش این تیم نیز به شمار می‌رفت به مصاف بلژیک رفتند و موفق شدند این تیم را که روز گذشته جایگاه سوم جهان را به دست آورد، یک بر صفر شکست دهند. حالا خروس‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که می‌توانند پس از جام جهانی 1998 بار دیگر قهرمان جهان شوند. نکته جالب اینکه آبی‌ها پس از 1998 تنها در 2006 فرصت حضور در فینال را به دست آورند که در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شدند و جام را از دست دادند. حالا پس از 12 سال بار دیگر این فرصت نصیب فرانسه شده است تا جام را برای دومین بار بالای سر ببرد.



دیدیه دشان که تیمش با شکست بلژیک اثبات کرد از توانایی زیادی برای قهرمانی برخوردار است و در دو بازی آخر دروازه‌اش باز نشده است، در بازی امروز با اتکا به خط دفاعی بسیار خوبی که تشکیل داده این امید را دارد تا در خط میانی انگولو کانته که یکی از بهترین‌های تیمش بوده است بتواند در کتار دیگر هافبک‌ها بازی بسیار خوبی را انجام دهند و بتوانند کیلیان ام باپه، آنتوان گریزمان و اولیویه ژیرود را به خوبی تغذیه کنند تا موفق به شکست کرواسی شود و جام قهرمانی را این بار در قامت سرمربی به دست آورد. کاری که او در 98 به عنوان بازیکن در کنار زین‌الدین زیدان، لیلیان تورام و فابین بارتز انجام داد.


کرواسی با شکست نیجریه، آرژانتین و ایسلند موفق شد تیم اول گروه D شود و سپس در اولین چالش مرحله حذفی برابر دانمارک پس از 120 دقیقه در ضربات پنالتی برنده شد و این اتفاق در یک چهارم نهایی هم افتاد و آنها روسیه میزبان را در ضربات پنالتی شکست دادند. شاگردان زلاتکو دالیچ در دور نیمه نهایی برابر انگلیس نیز پس از تساوی یک بر یک در 90 دقیقه وارد وقت‌های اضافی شدند اما این بار اجازه ندادند باری به ضربات پنالتی کشیده شود و موفق شدند گل دوم را به انگلیس بزنند تا مجوز حضور در فینال را برای اولین بار به دست آورند.


زلاتکو دالیچ که موفق شد به مربی بسیار بزرگی در کرواسی تبدیل شود اگر موفق به شکست فرانسه شود، با یک تیر دو نشان را زده است. کروات‌ها اولین و آخرین‌باری که به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند در جام جهانی 98 بود که در آنجا دو بر یک مغلوب فرانسه میزبان و قهرمان مسابقات شدند. کرواسی برای دومین بار به نیمه نهایی رسید و این بار در فینال حضور دارد. شاگردان دالیچ با شکست فرانسه برای نخستین بار قهرمان جهان می‌شوند و البته که انتقام شکست 20 سال پیش کشورشان را می‌گیرند. در راه این انتقام لوکا مودریچ، ایوان راکیتیچ، مارسلو بروزوویچ، آنته ربیچ و ماریو مانژوکیچ نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. باید دید واترنی می‌تواند در 90 دقیقه مقابل خروس‌ها پیروز شود یا اتفاقی دیگر رخ می‌دهد.


جالب است آخرین بار 16 سال قبل بود که سرنوشت تیم قهرمان در 90 دقیقه مشخص شد. زمانی که برزیل در 2002 کره‌جنوبی ژاپن، آلمان را شکست داد. در 3 دوره اخیر، بازی فینال به وقت‌های اضافی کشیده شده است که 2 مسابقه در وقت‌های اضافی گل داشته و بازی یک بر صفر تمام شده است. آخرین بازیکنی هم که در فینال جام جهانی در وقت‌های معمول گل زده، ماتراتزی بود که در نیمه نخست دیدار فینال 2006 آلمان دروازه فرانسه را باز کرد.



نکات خواندنی


* فرانسه و کرواسی پیشتر پنج بار روی در روی هم قرار گرفته‌اند. کرواسی هنوز نتوانسته خروس‌ها را شکست بدهد. فرانسه سه بازی اول را برده و دو بازی آخر را مساوی کرده است.


* از این پنج بازی، دو بازی در تورنمنت‌های معتبر بوده است. اولی در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 1998 بود که فرانسه در دیداری که دشان 90 دقیقه در زمین بود، بلژیک را با دو گل شکست داد. دومین بازی هم در یورو 2004 بود که تساوی 2-2 در مرحله گروهی رقم خورد.


* هر سه فینال اخیر جام جهانی به وقت‌های اضافی کشیده شده است. اما در کمال تعجب تنها در دو بازی ضربات پنالتی سرنوشت قهرمان را تعیین کرده است.


* فرانسه برای سومین بار به فینال جام جهانی رسیده است. در دو بار قبلی خروس‌ها یک بار برده و یک بار هم باخته‌اند. از سال 1998 تاکنون که 20 سال می‌گذرد، هیچ تیمی به اندازه فرانسه به فینال جام جهانی نرسیده است. برزیل و آلمان با دو بار حضور در فینال پشت سر فرانسه با سه حضور هستند.


* کرواسی برای اولین بار در تاریخش به فینال جام جهانی می‌رسد. کرواسی همچنین سیزدهمین کشور و دهمین تیم اروپایی تاریخ است که به فینال جام جهانی می‌رسد. دو بار قبلی که یک تیم برای اولین بار فینالیست می‌شد، قهرمان هم شد. فرانسه در 1998 و اسپانیا در 2010.


* فرانسه در این جام جهانی تنها 9 دقیقه و 12 ثانیه از حریفانش عقب بوده است. این در حالی است که کرواسی در هر سه بازی مرحله حذفی از حریف عقب افتاد.


* اگر پنالتی‌ها را در نظر نگیریم، فرانسه در 14 بازی اخیرش در مراحل حذفی جام جهانی 11 بار پیروزی شده؛ 2 بار مساوی کرده و یک بار هم شکست خورده است.


* کرواسی در هر سه بازی مراحل حذفی وارد وقت‌های اضافی شده که دو بازی را با پنالتی برده است. در تاریخ جام جهانی سابقه ندارد تیمی چهار بار در یک جام در وقت‌های اضافی بازی کرده باشد. بلژیک، انگلیس و آرژانتین هم سابقه سه بار حضور در وقت‌های اضافی را داشتند.


* آنتوان گریزمان در 9 حضورش در مراحل حذفی تورنمنت‌های ملی معتبر جام جهانی و یورو روی 11 گل تاثیر مستقیم داشته است. بیشتر از هر بازیکن دیگری در 50 سال اخیر فرانسه و بالاتر از اساطیری چون زین‌الیدن زیدان و میشل پلاتینی.


* کیلیان ام باپه با گلزنی در بازی امروز می‌تواند پس از پله به دومین نوجوان تاریخ بدل شود که در فینال جام جهانی گلزنی می‌کند. او همین حالا با 3 گل، پس از پله بهترین گلزن نوجوان تاریخ جام جهانی به شمار می‌رود.


* اولیویه ژیرو اگر چه در این جام تاکنون 465 دقیقه بازی کرده اما هنوز یک شوت در چارچوب نیز به ثبت نرسانده است. او سیزده ضربه زده که هیچ کدام در چارچوب نبوده و این از سال 1966 تاکنون در یک تورنمنت سابقه نداشته است.


* دیدیه دشان به دنبال این است تا به سومین فرد تاریخ فوتبال تبدیل شود که هم به عنوان مربی هم بازیکن قهرمان جهان می‌شود. پیشتر ماریو زاگالو و فرانس بکن بائر به این افتخار رسیده‌اند. او به عنوان مربی 73٪ از بازی‌هایش در جام جهانی را برده که این آمار در میان مربیانی با حداقل 10 بار حضور در جام جهانی، نظیر ندارد.


* در مراحل حذفی جام جهانی روسیه، تنها آنتوان گریزمان بوده که بیشتر از مانژوکیچ روی گل‌ها تاثیر مستقیم داشته است. گریزمان دو گل و دو پاس گل، ماریو مانژوکیچ 2 گل و یک پاس گل به ثبت رسانده‌اند.


* ایوان پریشیچ در دوران فوتبالش روی 10 گل در تورنمنت‌های معتبر ملی برای کرواسی تاثیر مستقیم داشته است. 6 گل و 4 پاس گل. بهترین عملکرد در تاریخ کرواسی در کنار داور شوکر که 9 گل زد و 1 پاس گل داد.


* اگر رافائل واران به میدان برود، پنجمین بازیکن تاریخ فرانسه خواهد بود که در یک سال موفق به حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی می‌شود. پیشتر تیری آنری، زین الدین زیدان، دیدیه دشان و کریستین کارمبو چنین چیزی را تجربه کردند و تنها کارمبو در هر دو فینال پیروز شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب